برگزاری نشست پاییزی دفاتر توسعه آموزش با مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
به گزارش
واحد برنامه ريزي آموزشي مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، نشست فصل پاييز
دفاتر توسعه آموزش با حضور دكتر عظيم ميرزازاده مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش و
مديران دفاتر توسعه آموزش دانشكدهها و بيمارستان ها در روز دوشنبه دهم آبان ماه
1395، از ساعت 12:30 تا 15:00 در سالن آزمايشگاه جامع تحقيقات برگزار گرديد.
پس از صرف ناهار و خوشامدگويي، دكتر ميرزازاده به بيان مطالبي در خصوص طرح ماه و اقدامات انجام شده در فاز اجرايي اين طرح، در مركز مطالعات و توسعه آموزش پرداخت. وي با بيان اين كه آمادهسازي مشاهدهگران براي ما از اهميت خاصي برخوردار است، افزود: 6 كارگاه آشناسازي در اين رابطه برگزار كرديم كه افزون بر 80 نفر در اين كارگاهها شركت كردهاند. همچنين اطلاعرساني در خصوص آن دسته از اعضاي هيأت علمي كه اين برنامه را پياده كردهاند، در صورت تمايل آنها در دستور كار اين مركز قرار گرفته و اخبار مربوط به آنها منعكس ميشود.
مدير مركز ضمن پاسخ به سؤالي در خصوص وجود روشي استاندارد براي تدريس و كلاسي كامل و عاري از هر گونه نقص همچنين درخواست برگزاري دورههايي مرتبط براي اعضاي هيأت علمي جوان، به اين نكته اشاره نمود كه چيزي به نام تدريس كامل و بي عيب و نقص (perfect training & teaching)نداريم. وي ضمن تأكيد بر عدم وجود استاندارد قطعي، گفت: در طرح «ماه» به دنبال چك ليست نيستيم و براي ما تعامل مهم است. در عين حال راه بهتر اين است كه به هر دو بعد كارگاهي و عرصه (محيط واقعي) بپردازيم. دوره مهارتهاي پايه نيز در واقع براي اعضاي هيأت علمي جوان پيشبيني شده است كه در حداقل زمان ممكن، مفاهيم اوليه منتقل ميشود.
در ادامه، نماينده دانشكده فناوريهاي نوين به بيان تجربه خود در خصوص اجراي طرح ماه در آن دانشكده پرداخته و ضمن توضيح مراحل و نحوه برگزاري جلسات توجيهي براي گروههاي مختلف اعم از اعضاي هيأت علمي و دانشجويان، ساز و كارهاي اجرايي مرتبط با اين فرايند را تبيين نمود. وي با اشاره به مشكلات و موانع موجود در اجراي طرح ماه، تمايل اين دانشكده را براي اشاعه اين تجارب اعلام نمود.
دكتر ميرزازاده نيز پس از تأييد روند طي شده در اين دانشكده، دعوت از دانشجويان و برگزاري جلسه توجيهي براي آنان را بسيار ارزشمند دانسته و استفاده از تجارب دانشكدهها و اطلاع از مشكلات موجود در روند اجرا را به عنوان گامي مهم در روند اجراي طرح «ماه» معرفي نمود. وي در ادامه بر لزوم مكاتبه با دانشكدهها براي دريافت اين تجربيات همچنين دريافت بازخورد افراد درگير فرايند و انعكاس مطالب به صور مختلف بهويژه در وبسايت دانشكدهها تأكيد كرد.
سپس دكتر جهانشير مدير دفتر توسعه آموزش بيمارستان شريعتي، با بيان مطالبي در خصوص برنامه تأمين منابع مالي بيرون بيمارستان، اين تجربه موفق را معرفي و ابعاد مختلف آن را تشريح نمود. وي با بيان مطالبي در خصوص موانع اساسي اجراي موفق برنامههاي آموزشي و موضوع كمبود بودجه به عنوان يكي از اين موانع، جذب منابع مالي بيرون بيمارستان را به عنوان راهكاري عملي معرفي و در خصوص ساز و كارهاي اجرايي مرتبط و مشكلات پيش رو، توضيحاتي را ارائه كرد. حضار نيز با توجه به ماهيت نو و در عين حال پيچيده موضوع، به بيان نظرات و مشكلات موجود در مسير اجراي اين تجربه پرداخته و سؤالاتي را مطرح كردند. سپس دكتر ميرزازاده ضمن اشاره به اهميت مشورت و هماهنگي براي عمقبخشي مواردي نظير تشكيلات و توجه به جايگاه دفاتر در اين تشكيلات، خطمشيگذاري، ملاحظات اخلاقي و اصول و فنون مذاكره، بر لزوم توانمندسازي در اين عرصه و حركت به سمت استفاده از منابع غيردولتي، تأكيد نمود.
در فواصل برنامهها و در بخشهاي مختلف نشست، ضمن استقبال از نظرات مديران دفاتر، پيشنهاداتي مطرح و به مورد بحث و بررسي گذاشته شد. موضوعاتي نظير مشخص نبودن شرح وظايف دفاتر توسعه آموزش، حدود و ثغور ميزان همكاري دفاتر توسعه آموزش در حوزه ارزشيابي با توجه به وسعت اين حوزه و ابعاد مترتب بر آن اعم از نظارتي و اجرايي، سامانه ماد و مشكلات موجود، دوره تدبير و مخاطبان آن، اطلاعرساني در خصوص برنامههاي مختلف مركز اعم از دورههاي توانمندسازي و همايشها، از جمله مواردي بودند كه توسط مديران دفاتر توسعه بيان شده و سؤالاتي پيرامون آنها مطرح گرديد.
پس از طرح هر موضوع، دكتر ميرزازاده ضمن تجزيه و تحليل هر يك از اين موضوعات از زوايا و جوانب مختلف، توضيحاتي را در خصوص آنها ارائه و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد. تصريح و تدوين شرح وظايف دفاتر توسعه آموزش، لزوم ارائه بازخورد دانشكدهها در خصوص سامانه ماد و مشكلات احتمالي موجود با توجه به جلسه در شرف وقوع مركز مطالعات با شركت ماد، تأكيد بر عدم وجود شرطي مبني بر گذراندن دوره تدبير براي ارتقا از مرتبه دانشياري به استادي و ضرورت ارسال رونوشتي از نامههاي مركز مرتبط با برگزاري دورهها، همايشها و جشنوارهها براي مديران دفاتر توسعه، شمـهاي از پاسخهاي ارائهشده توسط مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه بودند.
مرور اهم اخبار و موضوعات آموزش پزشكي مرتبط با دفاتر، عنوان برنامه بعدي نشست بود. فرصتهاي ناشي از راهاندازي مركز ملي تحقيقات راهبردي آموزش پزشكي و مركز تحقيقات آموزش علوم پزشكي دانشگاه براي دانشكدهها و بيمارستانها، ميزان مشاركت دانشكدهها و بيمارستانها در برگزاري برنامههاي مختلف مركز مطالعات و توسعه آموزش در حوزه توانمندسازي و كارشناسي ارشد آموزش پزشكي مجازي، جشنواره مطهري سال 96، تصويب و ابلاغ آييننامه ارتقاي اعضاي هيأت علمي و تأثيرات آن بر روند فعاليتهاي توسعه آموزش و برگزاري سمينار «ارزيابي صلاحيت باليني»، از جمله مهمترين عناويني بودند كه دكتر ميرزازاده ضمن ارائه توضيحات مبسوط ، به پرسشهاي مطرح شده در مورد هر يك از آنها، پاسخ داد.
در خاتمه مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش ضمن جمعبندي نكات مهم، دستور كار نشست زمستاني را اعلام نمود و مقرر گرديد موضوع تعيين شرح وظايف دفاتر توسعه و گزارش عملكرد يك ساله اين دفاتر، در مجموعه برنامههاي نشست آتي گنجانده شود.
ارسال به دوستان