• 02 دی 1403

دوره ها/کارگاه های تخصصی

کارگاه آموزشی سرنخ های کلیدی در تدوین طرح دوره/طرح درس

معرفی کارگاه: یکی از اساسی­ ترین فرایندهای آموزشی که به عنوان بنیانی مهم برای تکوین و تداوم سایر تلاش­ های عرصه آموزش، ایفای نقش می­ نماید، برنامه ­ریزی درسی است و شقوق مختلف برنامه­ درسی به عنوان حاصل این فرایند، همچون نقشه راه، مسیر پیش روی دست­ اندرکاران امر آموزش و قالب کلی تمامی فعالیت ­های آموزشی را ترسیم و تبیین می ­کنند. در این میان طرح دوره، یکی از این شقوق است که توجه به آن از اهمیت ویژه­ای برخوردار بوده و طراحی دقیق عناصر کلیدی آن، راه را برای تحقق یاددهی و یادگیری اثربخش، هموار می سازد. دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان پیشگام و نماد آموزش پزشکی کشور، همواره با اتخاذ خط­ مشی­ های بدیع و نوین، درصدد بوده است تصویری در خور را در عرصه ­های آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی، به منصه ظهور برساند. از سوی دیگر انطباق و تناسب هر نوع برنامه و فعالیت با سیاست­ های کلان کشوری و اسناد بالادستی، به عنوان ضرورتی اجتناب­ ناپذیر مطرح بوده و به عنوان یک اصل اساسی در حوزه برنامه­ ریزی درسی و طراحی تمامی سطوح مرتبط نیز، لحاظ می ­گردد. بند­ 12 ماده 2 آیین نامه شرح وظایف مراکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه­ ها، ماده 2 شیوه ­نامه اجرایی ارایه دروس رشته ­های گروه علوم پزشکی، ماده 2 الزامات ارایه دروس به صورت مجازی مصوب معاونت آموزشی وزارت متبوع همچنین بند 4 ذیل ماده 3 شرح وظایف و تشکیلات دفاتر توسعه آموزش دانشکده­ ها و بیمارستان­ های تابعه دانشگاه، مصادیق مهمی از این­گونه اسناد بالادستی در این حوزه، می ­باشند. این در حالی است که با مروری بر استانداردهای نهادهای اعتباربخشی در در حوزه برنامه ­ریزی­ آموزشی رشته­ های مختلف علوم پزشکی، اهمیت این موضوع بیش از پیش روشن می­ شود. بر این اساس و نظر به اهمیت موضوع، آشنایی هر چه بیشتر اعضای محترم هیأت علمی و دست ­اندرکاران امر آموزش دانشگاه با مفاهیم مرتبط و چگونگی طراحی طرح دوره، مسیر تحقق این مهم را هموار نموده و به عنوان گامی اجتناب ­ناپذیر برای دستیابی به اهداف متعالی دانشگاه، تلقی می ­گردد.

گروه هدف شرکت کننده: اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه

اهداف کارگاه: هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی شرکت کنندگان با مفاهیم اولیه و اصول طراحی طرح دوره و ارتقای شایستگی آنان در طراحی و نگارش این سطح از برنامه درسی، است. انتظار می­رود در پایان دوره اعضای محترم هیأت علمی شرکت­ کننده قادر باشند:

  • ضمن آشنایی با کلیات و مفاهیم، عناصر مهم طرح دوره را با ارایه مثال، توضیح دهند.
  • با توجه به اصول نگارش عناصر طرح دوره، یک نمونه طرح دوره طراحی و ارایه نمایند.
  • طرح دوره ­های سایر همکاران را با استفاده از فهرست وارسی (چک ­لیست) ارزیابی طرح دوره، بررسی و نقد نمایند.  

روش اجرای کارگاه: این کارگاه آموزشی مشتمل بر دو نشست آموزشی و پیگیری است. نشست آموزشی اختصاص به مفاهیم و تعاریف پایه داشته و در صدد است با عنایت به چارچوب مصوب طراحی طرح دوره، عناصر مهم مرتبط و سر نخ های کلیدی در تدوین این طرح مهم را، معرفی نماید. در بازه زمانی میان دو نشست، هر یک از اعضای محترم شرکت کننده بنا به انتخاب خویش، برای یکی از دروس موظف خود، طرح دوره طراحی نموده و در نشست پیگیری نیز طرح دوره ­های طراحی شده توسط شرکت کنندگان، مورد بررسی و نقد قرار می ­گیرد.  

 

ست اسلاید کارگاه

 

گواهی های کارگاه

 

کارگاه برنامه ریزی آموزشی مبتنی بر توانمندی

معرفی کارگاه: در سالیان اخیر در نظام آموزش پزشکی کشور نیز تغییرات قابل ملاحظه­ ای از جمله افزایش تعداد فارغ التحصیلان، افزایش رشته­ های تخصصی و فوق تخصصی، افزایش تولید علم و پژوهش در رشته­ پزشکی و علوم وابسته و انجام اصلاحات در برنامه ­های درسی اتفاق افتاده است. یکی از رویکردهای متداول برنامه­ ریزی آموزشی مبتنی بر توان­مندی است. در رویکرد آموزشی مبتنی بر توان­مندی، تصمیم­ گیری برنامه درسی بر اساس توان­مندی ­هایی است که دانشجویان در پایان دوره کسب می ­کنند. بدین معنا که در این رویکرد ابتدا پیامدهای مورد نظر مشخص و تعریف می شوند، این در حالی است که در شیوه سنتی تاکید بر فرآیند آموزشی است.

گروه هدف شرکت کننده: معاونین محترم آموزشی دانشکده ­ها، مدیران محترم گروه ­های آموزشی، اعضای هیات علمی و کارشناسان محترم دفاتر توسعه آموزش پزشکی

اهداف کارگاه: در پایان کارگاه، انتظار می­رود که شرکت­ کنندگان قادر باشند:

  • توان­مندی­ های مورد انتظار را برای یک برنامه آموزشی تدوین نمایند.
  • محتوای برنامه درسی را منطبق با توان­مندی های مورد انتظار انتخاب نمایند.
  • استراتژی ­های آموزشی را متناسب با توان­مندی­ های مورد انتظار بکار بگیرند.
  • روش­ های ارزیابی و ارزشیابی را منطبق با توان­مندی های مورد انتظار انتخاب نمایند.
  • روش ­های مدیریت و اطلاع رسانی دوره را منطبق با توان­مندی های مورد انتظار تدوین نمایند.
  • طرح تهیه توان­مندی ­های دانش آموختگان را برای یک دوره آموزشی تدوین نماید.

روش اجرای کارگاه: این کارگاه به منظور آشنایی با مفاهیم پایه، اصول و طراحی برنامه­ ریزی آموزشی مبتنی بر توانمندی به صورت 8 ساعته برگزار خواهد شد.

 

کارگاه چگونه از نیازسنجی در برنامه ریزی های آموزشی مان استفاده کنیم؟

معرفی کارگاه: آیا می­توانیم ادعا کنیم که بدون توجه به قواعد و اصول مرتبط با نیازسنجی آموزشی، می­توان برنامه آموزشی موثری را طراحی نمود؟ همه ما به عنوان معلم دانشگاه میدانیم که  فرایند آموزش، هنگامی موفق خواهد بود که منطبق با نیازهای موجود آموزشی باشد. از این رو می­توان گفت، از استاد پزشکی انتظار می ­رود که ضمن جهت ­دهی و هدایت فرایندهای آموزشی، انگیزه‌ لازم برای برنامه­ ریزی آموزشی منطبق با نیازهای آموزشی موجود را داشته باشد. با توجه به آن چه گفته شد و اهمیت نیازسنجی آموزشی در موفقیت طراحی برنامه، دوره حاضر با هدف توان­مندسازی اعضای هیات علمی در فرایند طراحی نیازسنجی آموزشی به عنوان سنگ بنای فرایند برنامه ریزی آموزشی ارائه خواهد شد.

گروه هدف شرکت کننده: مدیران و مسئولین آموزشی، اعضای هیات علمی دانشگاه

اهداف کارگاه: در پایان کارگاه، انتظار می­رود که شرکت­ کنندگان قادر باشند:

  • بر نقش خود به عنوان برنامه ریز آموزشی در فرایند نیازسنجی بازاندیشی کنند.
  • ضمن آگاهی به اصول موجود، یک طرح نیازسنجی برای برنامه مورد نظر تدوین نمایند.
  • تکنیک های نیازسنجی را به درستی در برنامه ریزی آموزشی بکار ببرند.
  • با استفاده از اصول طراحی یک نیازسنجی آموزشی، کیفیت فرایند برنامه ریزی آموزشی را ارتقا دهد.

روش اجرای کارگاه: این کارگاه به صورت کلاس درس وارونه و در بخش محتوای آموزشی (غیر همزمان) و برگزاری جلسات وبیناری (همزمان) برگزار خواهد شد.