برنامه راهبردی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان پیشگام و نماد آموزش پزشکی کشور، همواره با اتخاذ خط مشی های بدیع و نوین، ضمن خلق تصویری زیبا و متعالی در عرصه های آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی، افتخارآفرین بوده است. بدون تردید اجرایی نمودن چنین خط مشی هایی مستلزم برنامه ریزی جامع و صحیح بوده و به نظر می رسد با توجه به الگوهای نوین جهانی، طراحی و تدوین برنامه راهبردی، یکی از طرق بسترساز ضروری برای دستیابی به این هدف باشد. این اندیشه، اساس و بنیان شکل گیری فرایندی عظیم در سطح معاونت آموزشی دانشگاه به ویژه مرکز مطالعات و توسعه آموزش در سال 1383 بوده و اکنون پس از سپری شدن بیش از یک دهه از تحقق عینی آن و طراحی اولین برنامه راهبردی مرکز، نسخه جدیدی از این برنامه، طراحی و آماده ارائه شده است.
طرح اولیه نسخه جدید برنامه راهبردی در فرایندی که آغاز آن، کشف نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدهای واحدهای مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، به عنوان گامی مهم رخ می نمود، در پاییز سال 1392 نضج گرفته و در زمستان همین سال فرایند شکل گیری راهبردهای حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات ماتریس SWOT، تا دستیابی به راهبردهای اولیه هر واحد برای اجرا در بازه زمانی پنج سال آینده، ادامه یافت. در این رهگذر، جستجوی دقیق در منابع به منظور طراحی دقیق پیشنویس «طرح برنامه راهبردی» و سیر تکوینی و تکاملی مبتنی بر اصول علمی مرتبط با برنامه ریزی استراتژیک همچنین مطالعه و مقایسه برنامه های راهبردی سایر مؤسسات به ویژه مراکز مطالعات و توسعه آموزش کشور، امری اجتناب ناپذیر و غیر قابل انفکاک از فرایند مذکور به نظر می رسید.
به همین دلیل پس از تعریف گام هایی در خصوص طراحی این پیشنویس، در نشست هایی با حضور مدیران و مسؤولان مرکز، ضمن تشریح و تبیین کلیت و اهداف فرایند، در خصوص اجزای مختلف برنامه، بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت. بهره مندی از نظرات ارزشمند صاحب نظران و اندیشمندان حوزه آموزش پزشکی دانشگاه، به عنوان یکی از اجزای اساسی این فرایند محسوب می شد که در اردیبهشت ماه سال 1393 در نشستی با عنوان «نقد و بررسی متن اولیه برنامه راهبردی» این مهم محقق شده و استفاده از نظرات مطرح شده به منظور نهایی سازی متن سند برنامه راهبردی، در دستور کار قرار گرفت. در نهایت، هماندیشی مدیران واحدهای مرکز به منظور دستیابی به نوعی هم رأیی و انسجام موضوعی طی ساعت های متمادی، دور جدیدی از برنامه ریزی راهبردی را پایان بخشید. برنامه ای که به عنوان سندی متقن، افق پیش روی مرکز را در حداقل پنج سال آینده ترسیم خواهد نمود.
برای دریافت فایل مربوط به برنامه راهبردی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه مصوب سال 93 اینجا کلیک کنید.
برای دریافت فایل مربوط به برنامه راهبردی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه بازنگری شده سال ۹۹ اینجا کلیک کنید.
اهداف
G4. طراحی و استقرار «برنامه مدیریت فرایند برنامه ریزی درسی در دانشگاه» به منظور بهبود کیفیت سطوح مختلف برنامه های درسی در دو بعد طراحی و بازنگری در سطح دانشگاه
G5. گسترش هدفمند دوره های توانمندسازی آموزشی در دو سطح سازمانی و فردی
G6. گسترش فعالیت های بین المللی و منطقه ای مرکز و تبدیل آن به مرکز مشاور مراکز آموزش عالی علوم پزشکی در سطح منطقه
G10. ارتقای کمی و کیفی به کارگیری راهبردهای نوین توسعه آموزش در حوزه ی آموزش دانشگاه
راهبردها
افزایش کمی و کیفی توان کارشناسی گروه ها/دانشکده ها در حوزه توسعه آموزش پزشکی
افزایش توان ارائه ی مشاوره مرکز و دفاتر توسعه آموزش به گروه های آموزشی و دانشکده ها
پایش و نظارت مستمر بر روند اجرای شیوه نامه های ارزشیابی دوره های آموزشی در دانشکده های تابعه
توانمندسازی دانشکده ها و گروه های آموزشی در زمینه ی ارزشیابی دوره ها، فراگیران و اعضای هیات علمی
جهت دهی بازنگری برنامه های درسی دایر با توجه به رویکرد برنامه ریزی مبتنی بر توانمندی
تأکید بر طراحی و ارائه ی برنامه ی درسی پس از انجام گام نیازسنجی، برای کنترل توسعه ی کمی برنامه های درسی
هدف گذاری صحیح دوره های توانمندسازی (مدرس، دانشور و لیدر آموزشی)
تنوع بخشی به روش های توانمندسازی و محیط های یادگیری به ویژه در بعد مجازی سازی
گسترش دامنه فعالیت های توانمندسازیی آموزشی و یادگیری به دستیاران و دانشجویان
همکاری با معاونت بین الملل دانشگاه برای توسعه ی همکاری های بین المللی در حوزه آموزش علوم پزشکی
فراهم آوردن امکان معرفی پتانسیل های مرکز در حوزه بهترین شواهد آموزشی برای همکاری های ملی و بین المللی
پایش و ارائه ی راهکار برای بهبود، تسهیل و تسریع روند ارسال، بررسی و تصویب طرح های توسعه ای و دانش پژوهی
تلاش برای افزایش حمایت از طرح های توسعه ای از طریق وضع راهکارهای تشویقی و برنامه ریزی اختصاص بودجه
بازنگری آیین نامه جشنواره ابن سینا در محور آموزش با رویکرد تقویت احساس مشارکت اساتید و دانشجویان
گسترش مشارکت آموزشی دانشجویان رشته/مقاطع تحصیلی مختلف در حوزه توسعه آموزش دانشگاه
افزایش حمایت و تقدیر از دانشجویان فعال در عرصه طرح های توسعه آموزشی و پژوهش در آموزش
گسترش راهبردهای نوین توسعه آموزش در تعامل با گروه های آموزشی/دانشکده ها