• 01 آذر 1403

معرفی واحد

معرفی واحد برنامه ریزی آموزشی

شناخت مقوله­ ها و پدیده ­های جهان بدون دریافت معنا و مقصود عنوان اطلاق شده به آنها امکان پذیر نبوده و تلاش برای درک عمیق مفهوم عنوان انتخاب شده، در واقع پویشی خردمندانه به منظور برقراری ارتباط معنایی با واژه ­های منتسب به آن پدیده خواهد بود. مقوله ­های دارای ساختار حوزه آموزش پزشکی از این قاعده­­ کلی مستثنی نبوده و ارائه تعریفی جامع و روزامد در خصوص هر یک از حیطه­ های مطرح در آن، راه را برای شناخت عمیق، کشف زوایای پنهان پدیده­ مورد نظر و عمل مبتنی بر آگاهی و شناخت، هموار می کند. برای ارائه­ تعریفی جامع و متناسب با مسائل روز برای عبارت برنامه­ ریزی آموزشی نیز، می­ توان گفت: برنامه­ ریزی آموزشی، طراحی و تدارک تدابیری برای مدیریت فرایند یاددهی- یادگیری است که با بهره ­مندی از مجموعه فعالیت ­ها و اقدام­ های سازمان ­یافته، درصدد است توانمندی هایی را در مخاطبان برنامه درسی به­ وجود آورد که ظهور عینی و عملی آن ها، تجلی بخش صورت حرفه ­ای حوزه مورد نظر باشد. پیچیدگی این امر همچنین اهمیت نظارت بر روند اتخاذ تدابیر برای مدیریت فرایند یاددهی- یادگیری در سطح دانشگاه، بسترساز شکل گیری نقش و وظایف واحد برنامه ریزی آموزشی این مرکز است.

واحد برنامه ­ریزی آموزشی به عنوان یکی از نخستین واحدهای مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه است که در دهه هفتاد سده چهارده خورشیدی پا به عرصه وجود گذاشت. این واحد به تأسی از روند غالب در مرکز مطالعات و با توجه به نقش نظارتی و مشاوره ­ای آن، در خصوص نظارت بر روند «راه­ اندازی و طراحی برنامه ­های درسی رشته ­های جدید در دانشگاه»، فعال بوده و این مهم را با توجه به شیوه نامه مصوب مرتبط و از طریق بررسی کارشناسی برنامه­ های درسی و مستندات ارائه شده، ارائه بازخورد، مشاوره و پایش فرایند مـذکـور، جـامـه عمـل مـی ­پوشاند. علاوه بر این، نظارت و پایش وضعیت موجود شقوق مختلف برنامه ­های درسی از سطح کلان و برنامه درسی کشوری تا سطوح خرد و لایه ­های مرتبط با طرح دوره ­ها و طرح دروس، به عنوان اهم وظایف این حیطه، شناخته شده و بدین ترتیب این وظایف، این حیطه را از سایر حیطه ­های این مرکز، متمایز می ­سازد.