معرفی واحد برنامه ریزی آموزشی
شناخت مقوله ها و پدیده های جهان بدون دریافت معنا و مقصود عنوان اطلاق شده به آنها امکان پذیر نبوده و تلاش برای درک عمیق مفهوم عنوان انتخاب شده، در واقع پویشی خردمندانه به منظور برقراری ارتباط معنایی با واژه های منتسب به آن پدیده خواهد بود. مقوله های دارای ساختار حوزه آموزش پزشکی از این قاعده کلی مستثنی نبوده و ارائه تعریفی جامع و روزامد در خصوص هر یک از حیطه های مطرح در آن، راه را برای شناخت عمیق، کشف زوایای پنهان پدیده مورد نظر و عمل مبتنی بر آگاهی و شناخت، هموار می کند. برای ارائه تعریفی جامع و متناسب با مسائل روز برای عبارت برنامه ریزی آموزشی نیز، می توان گفت: برنامه ریزی آموزشی، طراحی و تدارک تدابیری برای مدیریت فرایند یاددهی- یادگیری است که با بهره مندی از مجموعه فعالیت ها و اقدام های سازمان یافته، درصدد است توانمندی هایی را در مخاطبان برنامه درسی به وجود آورد که ظهور عینی و عملی آن ها، تجلی بخش صورت حرفه ای حوزه مورد نظر باشد. پیچیدگی این امر همچنین اهمیت نظارت بر روند اتخاذ تدابیر برای مدیریت فرایند یاددهی- یادگیری در سطح دانشگاه، بسترساز شکل گیری نقش و وظایف واحد برنامه ریزی آموزشی این مرکز است.
واحد برنامه ریزی آموزشی به عنوان یکی از نخستین واحدهای مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه است که در دهه هفتاد سده چهارده خورشیدی پا به عرصه وجود گذاشت. این واحد به تأسی از روند غالب در مرکز مطالعات و با توجه به نقش نظارتی و مشاوره ای آن، در خصوص نظارت بر روند «راه اندازی و طراحی برنامه های درسی رشته های جدید در دانشگاه»، فعال بوده و این مهم را با توجه به شیوه نامه مصوب مرتبط و از طریق بررسی کارشناسی برنامه های درسی و مستندات ارائه شده، ارائه بازخورد، مشاوره و پایش فرایند مـذکـور، جـامـه عمـل مـی پوشاند. علاوه بر این، نظارت و پایش وضعیت موجود شقوق مختلف برنامه های درسی از سطح کلان و برنامه درسی کشوری تا سطوح خرد و لایه های مرتبط با طرح دوره ها و طرح دروس، به عنوان اهم وظایف این حیطه، شناخته شده و بدین ترتیب این وظایف، این حیطه را از سایر حیطه های این مرکز، متمایز می سازد.