• 22 اردیبهشت 1403

فعالیت های واحد

فعالیت 1: برگزاری جشنواره های آموزشی دانشجویی

الف) معرفی جشنواره دانشجویی توسعه آموزش: جشنواره دانشجویی توسعه آموزش از سال 1397 هر ساله برگزار می شود. این جشنواره ویژه دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی بوده و به همت واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه برگزار می شود.

اهداف: 

  • فراهم کردن فضایی برای دانشجویان کلان منطقه 10، به منظور طرح فرایندهای آموزشی و مطالعات پژوهش در آموزش
  • فراهم سازی فرصت جهت ارائه فعالیت های دانشجویان در حوزه ­های مختلف آموزش پزشکی/ توسعه آموزش
  • ایجاد انگیزه در دانشجویان برای مشارکت در فعالیت های توسعه ای
  • شناسایی آثار برتر و معرفی آنها به دانشکده ها به منظور پیگیری و به ثمر رساندن طرح

فرایند: پس از اعلام فراخوان توسط دبیرخانه جشنواره دانشجویی توسعه آموزش، دانشجویان علاقه مند به حیطه آموزش پزشکی/ توسعه آموزش از  رشته های مختلف علوم پزشکی از کلان منطقه 10 آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال می کنند. سپس هر اثر توسط 4 داور متخصص در حوزه آموزش پزشکی بررسی می شود. آثار برگزیده، 3 برابر ظرفیت تعیین شده انتخاب می شوند. سپس به آماده سازی محتوای ارائه خود در روز جشنواره می پردازند. در نهایت در روز برگزاری جشنواره 3 اثر برتر معرفی می شوند که شامل دو فرایند آموزشی و یک طرح پژوهش در آموزش است. به آثار برگزیده جوایز نقدی و لوح تقدیر تعلق می گیرد. کلیه آثار برگزیده در مرحله نیمه نهایی به دانشکده های محل تحصیلی دانشجویان معرفی می شوند تا مورد بهره برداری قرار گیرند. این جشنواره با حضور معاون محترم آموزشی دانشگاه، مدیر محترم مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه و مدیر محترم واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان برگزار می شود.

ب) معرفی جشنواره انتخاب کارگروه دانشجویی توسعه آموزش برتر: جشنواره انتخاب کارگروه دانشجویی توسعه آموزش برتر از سال 1399 در واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان برگزار می شود.

اهداف: 

  • ایجاد رقابت سازنده بین کارگروه های دانشجویی توسعه آموزش
  • ایجاد انگیزه در دانشجویان به منظور فعالیت در حوزه توسعه آموزش
  • ایجاد فضای مشارکتی و کار تیمی در بین دانشجویان
  • حمایت از دانشجویان فعال در حوزه توسعه آموزش

فرایند: در ابتدای سال به کلیه کارگروه های دانشجویی توسعه آموزش اعلام می شود که برنامه عملیاتی و گانت چارت برنامه خود را به واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان ارسال نمایند. این فعالیت بدین منظور انجام می شود که کارگروه ها متعهد به انجام امور اعلام شده شوند. در بهمن ماه همان سال کلیه فعالیت ها، گزارش عملکرد همراه با مستندات از دانشکده ها جمع آوری شده و مورد داوری قرار می گیرد. در اسفند ماه مصادف با برگزاری جشنواره به کارگروه برتر و اعضای فعال کمیته جوایز نقدی و گواهی اعطا می شود. این جشنواره با حضور معاون محترم آموزشی دانشگاه، مدیر محترم مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، مدیر محترم واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان، اعضای کارگروه های برتر برگزار می شود.

 

 

فعالیت 2: برگزاری دوره های توانمندسازی آموزشی ویژه دانشجویان

الف) معرفی دوره دانا (دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی): دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی (دانا) توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه (EDC)، با همکاری کمیته تخصصی آموزش پزشکی (SCOME) برگزار می شود. دوره دانا ویژه دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی دانشگاه ­های علوم پزشکی کشور برگزار می شود.

اهداف:

  • آشنایی دانشجویان با مباحث اولیه آموزش پزشکی
  • تغییر نگرش در دانشجویان به منظور درک ضرورت مشارکت و نقش آن ها در فعالیت های توسعه آموزش

فرایند: پس از اعلام فراخوان پذیرش در دوره، دانشجویان اقدام به ثبت نام می کنند. سپس انگیزش نامه آن ها از حضور در دوره بررسی می شود و 36 نفر برای حضور در دوره پذیرفته می شوند. دانشجویان به گروه های کوچک 6 نفره تقسیم می شوند و در طول برگزاری دوره زیر نظر مدرسان و تسهیل گران به انجام کارگروهی می پردازند و از کارگاه ­های آموزشی متنوع بهره می برند. همچنین فرصت تدوین و نهایی سازی یک پروپوزال پژوهشی- توسعه ­ای در حیطه آموزش پزشکی را خواهند یافت.

ب) معرفی دوره دانا پلاس: دوره پیشرفته آموزشی نشر آموزش پزشکی (دانا پلاس) توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه (EDC) برگزار می شود. این دوره ویژه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران است که دارای گواهی اتمام دوره دانا هستند.

اهداف:

  • آشنایی دانشجویان با مباحث پیشرفته­ آموزش پزشکی
  • ایجاد انگیزه در دانشجویان به منظور شرکت در فعالیت های توسعه ای

فرایند: کلیه دانشجویان دانشکده های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران که دوره های پایه آشنایی با آموزش پزشکی را گذارنده باشند می توانند در این دوره ثبت نام نمایند. این دوره معمولا در پاییز هر سال برگزار می شود. پس از بررسی انگیزش نامه متقاضیان دوره، پذیرفته شدگان در کلیه کارگاه ها شرکت می کنند، آزمون می دهند، ارزیابی می شوند و در پایان دوره گواهی معتبر دریافت می کنند.

ج) معرفی دوره درنا (برنامه توانمندسازی سخنران آموزشی)

دوره درنا توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه (EDC) با هدف توانمندسازی مهارت های مورد نیاز برای سخنرانی آموزشی برگزار می شود.

اهداف: آشنایی دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران با مهارت های سخنرانی در حوزه آموزش پزشکی به صورت کاربردی

فرایند: کلیه دانشجویان دکترای تخصصی و رزیدنت ها از دانشکده های تابعه دانشگاه می توانند در این دوره ثبت نام کنند.

 

 

فعالیت 3: برگزاری کارگاه های پیشرفته ویژه دانشجویان

معرفی: کارگاه های پیشرفته بر اساس نیازسنجی های به عمل آمده از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه های مختلف آموزش پزشکی طراحی و اجرا می شود.

اهداف: توانمندسازی دانشجویان در حوزه های خاص آموزش پزشکی 

فرایند: پس از فراخوان برگزاری کارگاه و ثبت نام متقاضیان، با توجه به ظرفیت دوره، دانشجویان پذیرش می شوند و گواهی شرکت در کارگاه به ایشان اعطا می شود.

 

 

فعالیت 4: برگزاری وبینارهای بین المللی با موضوع آموزش دانشجویی

معرفی: وبینارهای بین المللی در حوزه های مختلف مسائل روز مشارکت دانشجویان در حوزه آموزش به صورت فصلی برگزار می شود.

اهداف:

  • آشنایی با مسائل روز حوزه مشارکت دانشجویان در روند یاددهی-یادگیری
  • برقراری فرصت تعامل با صاحب نظران برجسته و شاخص حوزه مشارکت آموزشی دانشجویان
  • فرصت ارائه تجارب واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان در سطح بین المللی

فرایند: وبینارهای بین المللی به صورت فصلی با دعوت از صاحب نظران بین المللی و همچنین فرصت ارائه تجارب دانشگاهی با مشارکت دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه به عنوان سخنران برگزار می شود.

 

 

فعالیت 5: تدوین و تصویب شیوه نامه ها و آیین نامه های مربوط به امور واحد

معرفی: با توجه به گسترش برنامه ها و فعالیت های واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان در حیطه های مختلف، شیوه نامه های متعدد نوشته شده است.

اهداف:

  • مشخص شدن وظایف اعضای کمیته/ کارگروه
  • مشخص شدن مراحل مختلف انجام امور
  • نظم دهی و ثبات در روند انجام امور در بازه های زمانی مختلف
  • تسهیل و تسریع در روند انجام امور

فرایند: با توجه به انجام امور متعدد در واحد، پیش نویس شیوه نامه/ آیین نامه تهیه شده و در جلسات کمیته در خصوص مفاد آن تصمیم گیری می شود. با توجه به موضوع، برای نهایی سازی شیوه نامه/ آیین نامه در جلسه شورای مدیران مرکز یا شورای مدیران معاونت آموزشی دانشگاه تصمیم نهایی اتخاذ می شود.

 

 

فعالیت 6: برگزاری جلسات کمیته دانشجویی توسعه آموزش

معرفی: جلسات کمیته دانشجویی توسعه آموزش به طور منظم در شنبه آخر هر ماه برگزار می شود. در صورت تعدد دستور جلسات و نیاز به برگزاری جلسات اضطراری، تعداد جلسات در طول ماه افزایش می یابد.

اهداف:

  • فراهم ­سازی فرصتی برای تعامل هر چه بیشتر بین اعضای کمیته دانشجویی دانشگاه
  • اطلاع از فعالیت­ های کارگروه توسعه آموزش دانشکده ­ها و طرح ایده ­های جدید در سایر افراد
  • ارائه ساز­و­کارهایی برای همکاری کمیته دانشجویی در اجرای پروژه های مشترک دانشگاهی
  • ارائه راهکارهایی به منظور پیشبرد هر چه سریعتر اهداف کارگروه ­های دانشجویی توسعه آموزش
  • فراهم ­سازی فرصتی برای طرح چالش­ های آموزشی موجود و دریافت مشاوره­ های لازم

فرایند: با توجه به برنامه های پیشرو، دستور جلسات تدوین می شود، طی نامه ای رسمی اعضای کمیته به جلسه دعوت می شوند. دستور جلسات در جلسه به بحث و بررسی گذاشته می شود و در خصوص هر یک از آنها تصمیم گیری می شود. پروژه های محوله بررسی می شود. وظایف تقسیم شده و روند انجام امور پیگیری می شود. پس از پایان جلسه اخبار آن بر روی وب سایت مرکز و شبکه های مجازی قرار می گیرد. صورتجلسات بعد از برگزاری هر جلسه به مدیران محترم دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها ارسال شده و در بازه زمانی 6 ماهه نیز برای معاونان محترم آموزشی دانشکده ها/ بیمارستان ها ارسال می شود.