کارگاه کشوری "چگونه یک خود ارزیابی براساس استانداردهای اعتباربخشی طراحی و اجرا کنیم"
با توجه به تصویب استانداردهای ملی دوره پزشکی عمومی و شروع اعتباربخشی این دوره بر اساس استانداردهای مصوب در آینده نزدیک، کارگاه کشوری با عنوان "چگونه بر اساس استانداردهای آموزشی یک خودارزیابی را طراحی و اجرا کنیم"، در تاریخ 5 آذرماه از ساعت 8 تا 16 در ساختمان ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور 55 نفر از دست اندرکاران برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی دوره پزشکی عمومی سایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور برگزار شد. در این کارگاه مباحث "مبانی و روند اعتباربخشی دوره و خود ارزیابی آن در قالب اعتباربخشی" و نیز "تدوین گزارش خود ارزیابی و اقدامات پس از آن" به ترتیب توسط دکتر میرزازاده رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش وزارت متبوع و دکتر گندمکار مدیر واحد ارزشیابی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران ارایه شد. سپس شرکت کنندگان براساس حوزه های اعتباربخشی، به 8 گروه تقسیم شدند و کار گروهی با بررسی استانداردهای هر حوزه و تکمیل فرم های خودارزیابی، انجام شد. با ارایه نتایج کار هر گروه و جمع بندی نهایی، کارگاه به کار خود پایان داد.
کارگاه پیشرفته ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی
به دنبال تصویب آیین نامه نظام جامع ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه و با هدف آشنایی هر چه بیشتر مسؤولان دست اندرکار این حوزه در دانشکده های تابعه دانشگاه با این موضوع و برخی از جنبههای چالش برانگیز ارزشیابی مدرسان، کارگاه آموزشی ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی در سه روز برگزار شد و مدرسان (جناب آقای دکتر محمد جلیلی، سرکار خانمها دکتر لیلا صدیق پور، زهرا احمدی نژاد، نوشین شکوهی نژاد و رقیه گندمکار) به بیان موضوعات مختلف که دربرگیرنده جنبه های مختلف طراحی یک سیستم ارزشیابی اعضای هیات علمی بود پرداختند.
کارگاه پیشرفته ارزشیابی دوره های آموزشی
این کارگاه باهدف کسب تجربه و تبادلنظر در زمینه ارزشیابی برنامه، ویژه اعضای هیئتعلمی گروه های پزشکی در سال ۹۴ طی سه روز برگزار شد. مدرسان برنامه: دکتر عظیم میرزازاده، دکتر رقیه گندمکار و دکتر حجت واحدی به بررسی جنبه های مختلف ارزشیابی برنامه پرداختند. سپس افراد در قالب سه تیم، به تمرین کارگروهی پرداخته و گزارش خود را ارایه کردند. موضوعات مطرح شده در این کارگاه عبارت بودند از: مروری بر معیارهای فرا ارزشیابی، تدوین و اجرای پرسشنامه، برگزاریگروه متمرکز جهت جمعآوری اطلاعات ارزشیابی، معرفی سیستم ارزشیابی و ارائه نمونههایی از آن. در انتها شرکتکنندگان به بیان تجربیات خود در زمینه چالشهای اجرای ارزشیابی برنامه در دانشکدهها پرداختند و دکتر میرزازاده با بیان موضوع لیدرشیپ ارزشیابی به نحوه مدیریت این چالشها اشاره کرد.
کارگاه آزمون قضاوت موقعیتی: مبانی و گامهای طراحی
کارگاه آموزشی آزمون قضاوت موقعیتی، مبانی و گام های طراحی با حضور دکتر رقیه گندمکار و دکتر نازنین شماعیان رضوی، دو تن از متخصصان آموزش پزشکی، به عنوان سخنران و استقبال بیش از 40 نفر از اعضای هیأت علمی علاقمند در دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین اساتید سایر دانشگاه های کشور، در روز یکشنبه مورخ دوم خرداد ماه سال جاری از ساعت 9 به مدت سه ساعت، به صورت مجازی در بستر تری بی برگزار شد. در این کارگاه اهمیت قضاوت موقعیتی، نحوه اجرای آزمون و محتوای آن، گام های طراحی آزمون و نمونه هایی از اجراهای رایج در این حوزه بیان شد. همچنین شرکتکنندگان به طراحی نمونه سناریوهای آزمون در قالب کار گروهی پرداختند و ارائه سناریوی هر کارگروه به بحث و تبادل نظر شرکت کنندگان گذاشته شد. در پایان این کارگاه سخنرانان به سؤالات شرکت کنندگان پاسخ دادند و در نهایت جمع بندی از مطالب ارائه شده انجام شد.