برگزاری کارگاه کلیات آموزش تعهد حرفهای پزشکی با حضور نمایندگان گروههای بالینی (۱۳۹۳/۵/۱۶)
به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: با حضور مسئول دفتر برنامهريزي و پيگيري تعهد حرفهاي دانشگاه، كارگاه آموزش تعهد حرفهاي پزشكي به منظور آشنايي شركتكنندگان با مفهوم و توافق بر اهميت توجه به پروفشناليسم در برنامه آموزشي، برگزار شد.
در اين كارگاه كه روز پنجشنبه 16 مرداد 93 در سالنG6ستاد مركزي دانشگاه برگزار شد، نمايندگاني از گروههاي گوش و حلق بيني، طب كار، بيهوشي، پزشكي هستهاي، راديوتراپي، پزشكي قانوني، جراحي، زنان، چشم و كودكان حضور داشتند.
در ابتداي كارگاه دكتر همايون اميني مسئول دفتر برنامهريزي و پيگيري تعهد حرفهاي دانشگاه، با تاكيد بر اهميت تعهد حرفهاي و گسترش رفتار حرفهاي در گروههاي باليني افزود: ما به عنوان حرفه مندان پزشكي پذيرفتهايم كه بايد متعهد به اصول و تعهداتي باشيم كه لازمه اين حرفه است.
وي با اشاره به نياز امروز جامعه پزشكي بر رعايت تعهد حرفهاي گفت: اين بحث در گذشته به صورت نانوشته در گروهها مطرح بود و با اينكه آموزش كلاسيك به دانشجويان داده نميشد اين احساس وجود داشت كه فارغالتحصيلان به اندازه كافي به اين حيطه پايبند هستند ولي در سالهاي اخير آن طور كه بايد مطمئن نيستيم كه فارغالتحصيلان پزشكي توانمندي لازم براي رعايت اصول حرفهاي را هنگام ورود به جامعه كاري كسب كردهاند.
مسئول دفتر برنامهريزي و پيگيري تعهد حرفهاي دانشگاه با اشاره به برنامهريزيهاي دانشگاه در زمينه ترويج تعهد حرفهاي گفت: تاكنون راهنماي رفتار حرفهاي پزشكي، راهنماي پوشش حرفهاي(dress code)تدوين و ابلاغشده، پيشنويس سند ارتقا تعهد حرفهاي دانشگاه نيز تدوينشده و به زودي براي همكاران ارسال ميشود تا از نظرات تكميلي و اصلاحي صاحبنظران بهرهمند شويم.
دكتر اميني با بيان اينكه سند ارتقا تعهد حرفهاي با اين هدف تدوين شد كه نقشه راهي براي فعاليت بخش مديريتي دانشگاه باشد افزود: به اين ترتيب ابتدا حوزه مديريت دانشگاه متعهد به رعايت اصول حرفهاي شده و سپس تضمين ميكند كه اين كار در بخشهاي مختلف دانشگاه اجرا شود.
سپس دكتر فريبا اصغري عضو هيأت علمي پژوهشي مركز تحقيقات اخلاق پزشكي در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي، برگزاري كارگاه امروز را به هدف گسترش برنامه ريزيهاي آموزشي تعهد حرفه اي در گروههاي باليني خواند و افزود: تعهد حرفهاي فراتر از يك واحد درسي است و لازم است همه اعضاي هيأت علمي به خصوص در بخش باليني به عنوان الگوهاي رفتار حرفهاي در امر آموزش مشاركت داشته باشند.
وي با اشاره به موضوعات مورد بحث در كارگاه گفت: ابتدا با تعامل و همفكري شركتكنندگان مفهوم و ضرورت تعهد حرفهاي مورد بررسي قرار گرفت. سپس در مورد بهترين شيوههاي آموزشي و ارزشيابي تبادلنظر شد و در جمعبندي به نحوه تداوم همكاري شركتكنندگان در برنامه آموزشي تعهد حرفه اي در گروهها يا بخشها اشاره شد.
دكتر اصغري از برگزاري همين كارگاه براي تعداد ديگري از نمايندگان گروههاي باليني در 27 شهريورماه خبر داد و گفت: البته در فرصت كوتاه يك كارگاه همه ابعاد تعهد حرفهاي قابلبحث نيست ممكن است نياز به برگزاري كارگاهي بيشتري در اين زمينه باشد كه در صورت تمايل شركتكنندگان به تفصيل و با جزئيات بيشتر به بيان روشهاي آموزشي و ارزشيابي خواهيم پرداخت.
در انتهاي جلسه دكتر نيري با اشاره به اهداف كارگاه، از نمايندگان گروه هاي آموزشي خواست تا برنامه آموزشي و سنجش رفتار حرفهاي را براي بخشها و گروههاي آموزشي خود تدوين كنند و تجربيات و مسائل گروه خود را در نشستهاي بعدي به اشتراك بگذارند تا در صورت لزوم براي رفع موانع پيش رو و ارائه كمكهاي آموزشي همكاري لازم صورت گيرد.
ارسال به دوستان