خبر فوری: مقررات مربوط به شرایط شرکت کنندگان دانشجویان استعدادهای درخشان
بسمه تعالي
آيين نامه برگزاري دوره تركيبي كارشناسي ارشد آموزش پزشكي با رشته هاي دكتري حرفه اي
MS, DDS-MS, PharmD-MS MD-
دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تهران
معاونت آموزشي دانشگاه
مقدمه:
مدرك تركيبي كارشناسي ارشد آموزش پزشكي با رشته هاي دكتري حرفه اي، يك مدرك ادغام شده است و دانشجويان پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي در اين برنامه مي توانند حين تحصيل در رشته خود، پس از گذراندن موفقيت آميز دوره در سيستم آموزش مجازي، مدرك كارشناسي ارشد آموزش پزشكي را نيز دريافت كنند. اين دانشجويان ديد وسيعي داشته و ميتوانند با گذراندن اين دوره ادغام شده، نگرش خود به مشكلات آموزش علوم پزشكي را دگرگون كنند.
هدف اصلي اين برنامه تربيت دانشجويان در جنبههاي تحليلي و مهارت هاي مورد نياز براي ايجاد متخصصاني در هر دو زمينه رشته دكتراي حرفه اي مربوطه و آموزش پزشكي است. تأكيد اين برنامه حل كاربردي مسائل در نظام آموزش علوم پزشكي است. دانشكدههاي پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي دانشجويان را با ديد تخصصي رشته خود تربيت ميكنند. دوره آموزش پزشكي نيز مهارت هاي طراحي، اجرا و ارزشيابي برنامه هاي درسي, طراحي آموزشي، به كارگيري روش هاي نوين آموزشي، پژوهش در آموزش، مديريت آموزشي و آموزش پزشكي مبتني بر بهترين شواهد را در دانشجويان ايجاد ميكند. هدف نهايي اين برنامه تركيبي ، آماده كردن دانشجويان براي شركت در طيف وسيعي از موقعيتها در فرايندهاي آموزشي است.
پس از اتمام موفقيتآميز اين برنامه انتظار ميرود دانشجويان بتوانند:
1) اهداف آموزشي برنامه آموزش پزشكي را با تأكيد بر فهم راهكارهاي ارتقاي كيفيت آموزش برآورده سازند.
2) كاربردهاي پژوهش و ارائه طرحهاي توسعه اي در حيطه آموزش را شناسايي كنند.
3) توانايي خود براي شركت مؤثر در برنامه هاي آموزشي را نشان دهند.
اين آيين نامه كه چگونگي اجراي اين برنامه تركيبي MD-MS در دانشگاه علوم پزشكي تهران را مشخص ميكند با توجه به شرايط دانشگاه علوم پزشكي تهران تهيه شده است.
1- هدف: منظور از تشكيل و برگزاري اين برنامة تركيبي تربيت پزشكان، دندانپزشكان و داروسازاني است كه علاوه بر دارا بودن نگرش، معلومات و مهارت هاي مورد انتظار رشته خود، در زمينه هاي طراحي، اجرا و ارزشيابي برنامه هاي درسي، طراحي آموزشي، به كارگيري روش هاي نوين آموزشي، پژوهش در آموزش، مديريت آموزشي و آموزش پزشكي مبتني بر بهترين شواهد تبحر و توانايي داشته باشند.
2- طول دوره: اين برنامه در طول دوره متعارف دكتري حرفه اي اجرا مي شود. دانشجويان بعد از پايان مقطع علوم پايه، به طور موازي با دروس برنامة دكتري حرفه اي، دروس مربوط به برنامة كارشناسي ارشد را در سيستم آموزش مجازي دانشگاه مي گذرانند. در رشته پزشكي اين دروس در مقطع مباني طب باليني (فيزيوپاتولوژي) و يا دو ترم تحصيلي پس از آن و در رشته دندانپزشكي و داروسازي پس از قبولي در امتحان علوم پايه آغاز شود.
3- تعداد واحدها:
كليه دروس اجباري دوره كارشناسي ارشد اعم از اصلي و تخصصي و همچنين دروس انتخابي آن بر اساس برنامه درسي بايد توسط اين دانشجويان گذرانده شود.
تبصره 1: كلية دروس دوره به صورت تركيبي در سيستم آموزش مجازي دانشگاه ارائه مي شود. دو بلوك حضوري 3 تا 4 روزه در ابتدا و انتهاي ترم تحصيلي و نيز آزمون هاي پايان ترم به شكل حضوري و بقيه به صورت الكترونيكي ارائه مي شود.
تبصره 2: پايان نامة دوره تركيبي، پايان نامة دورة دكتري حرفه اي با رعايت مجموعة قوانين و مقررات آن است و موضوع آن بايد مطابق با اولويت هاي دوره كارشناسي ارشد آموزش پزشكي بوده و قبل از اجرا (تعيين موضوع) و بعد از آن (دفاع) به تائيد گروه آموزشي آموزش پزشكي برسد.
تبصره3: پايان نامه دانشجويان با راهنمايي دو استاد راهنما كه يك استاد راهنما از گروه هاي دانشكده مربوطه (پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي) و استاد راهنماي ديگر از گروه آموزش پزشكي ميباشد انجام مي شود و دانشجويان اين دوره فقط يك پايان نامه را در طول تحصيل مي گذرانند.
4- توانايي هاي فارغ التحصيلان: توانايي مورد انتظار از فارغ التحصيلان اين دوره مجموع توانايي هاي برنامه هاي دورة آموزشي كارشناسي ارشد آموزش پزشكي و دكتري حرفه اي است.
5- شرايط ورود به دوره: دانشجوياني كه آزمون جامع علوم پايه را با موفقيت گذرانده اند باشند و حداكثر 4 ترم از قبولي ايشان در امتحان جامع علوم پايه نگذشته باشد، در صورت داشتن شرايط زير مي توانند در آزمون پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد آموزش پزشكي مجازي كه سالانه توسط دانشگاه برگزار مي شود شركت كرده و شرايط پذيرش ايشان مطابق آيين نامه "ضوابط و نحوه پذيرش دانشجوي غير متمركز در سيستم آموزش از راه دور دانشگاه" مصوب شوراي آموزشي دانشگاه است.
شرايط دانشجويان براي شركت در آزمون پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد آموزش پزشكي مجازي:
الف. جزء دانشجويان استعدادهاي درخشان باشند.
ب. كسب معدل بالاتر از 16 در مقطع علومپايه يا كسب حداقل 80% از نمرة ميانگين نمرات 5% اول دانشگاه در آزمون جامع علوم پايه
د. نداشتن مشكلات آموزشي اعم از مردودي در دروس و مشروطي
هـ. درخواست دانشجوي واجد شرايط براي شركت در آزمون ورودي
كلية متقاضيان، درخواست خود را بعد از پايان مقطع علوم پايه به مركز رشد استعدادهاي درخشان ارائه ميكنند. مركز رشد استعدادهاي درخشان اسامي واجدين شرايط را مركز رشد در اختيار معاونت آموزشي دانشگاه قرار مي دهد و نهايتا واجدين شرايط از طريق معاونت آموزشي دانشگاه براي شركت در آزمون معرفي مي شوند.
تبصره 1: امكان ادامه تحصيل در دوره هاي تركيبي از طريق سازمان سنجش آموزش كشور و در دفترچه كنكور سراسري اطلاع رساني مي شود.
تبصره 2: معرفي دوره ي تركيبي، توانايي هاي فارغ التحصيلان و شرايط ورود به آن، در زمان ثبت نام دانشجويان و در جلسات معرفي دانشگاه به دانشجويان تازه وارد و نيز در زمان برگزاري آزمون جامع علوم پايه به طور جامع و مفصل ارائه مي شود.
6- تعداد و نحوه پذيرش: واجدين شرايط ماده 5 آييننامه در آزمون ورودي كتبي و مصاحبه شفاهي مطابق آيين نامه "ضوابط و نحوه پذيرش دانشجوي غير متمركز در سيستم آموزش از راه دور دانشگاه" شركت مي كنند.
تبصره1: تا سقف 30 درصد از پذيرفته شدگان دوره كارشناسي ارشد آموزش پزشكي از راه دور مي تواند به اين گروه اختصاص يابد.
تبصره2: تعيين دستورالعمل و معيارهاي مصاحبه براي اين گروه از شركت كنندگان توسط معاونت آموزش دانشگاه و با همكاري گروه آموزش پزشكي، مركز رشد استعدادهاي دانشگاه، و مركز مطالعات و توسعه آموزش تعيين خواهد شد.
7- گواهينامه: به فارغالتحصيلان اين دوره، دانشنامه كارشناسي ارشد آموزش پزشكي مجازي و دانشنامه دوره دكتري حرفهاي (MD، DDS يا PharmD) اعطا مي شود. فارغالتحصيلان اين دوره مي توانند مانند فارغ التحصيلان دوره هاي دكتري حرفه اي در مقاطع دكتري تخصصي Ph.D و دكتري تخصصي باليني ادامه تحصيل دهند.
مدرك كارشناسي ارشد آموزش پزشكي مجازي به افرادي تعلق خواهد گرفت كه دوره دكتراي حرفه اي خود را با موفقيت به پايان برده باشند.
8- حداكثر طول دوره تركيبي نمي تواند از طول دوره تعيين شده بر اساس ضوابط دوره دكتري حرفه اي طولاني تر باشد.
اين آيين نامه در 8 ماده و 8 تبصره در تاريخ .../.... 1390در شوراي آموزشي دانشگاه به تصويب رسيد.
ارسال به دوستان