هشتمین جشنوراه شهید مطهری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: هشتمين جشنواره آموزشي شهيد مطهري با تقدير از ۱۲ فرآيند برتر آموزشي دانشگاه و سه فرآيند برتر كشوري برگزار شد.
در هشتمين جشنواره آموزشي دانشگاهي شهيد مطهري، دكتر جليلي معاون آموزشي دانشگاه و دبير جشنواره، ضمن ارايه گزارشي از حوزه آموزش گفت: بالغ بر هزار و 600 عضو هيات علمي و حدود ۱۶ هزار دانشجو كه همگي از برترين هاي كشور هستند، در اين دانشگاه حضور دارند.
وي با اشاره به ارايه ۲۴۵ رشته و مقطع تحصيلات تكميلي و تحصيل قريب به نيمي از دانشجويان دانشگاه در اين مقطع گفت: ۵۲ درصد از رتبه هاي برتر آزمون پذيرش دكتراي تخصصي و phd، اين دانشگاه را براي تحصيل انتخاب مي كنند. همچنين ۳۶ درصد از رتبه هاي برتر آزمون بورد تخصصي و ۴۲ درصد از رتبه هاي برتر آزمون بورد فوق تخصصي، خروجي هاي اين دانشگاه هستند.
دكتر جليلي ضمن بيان چكيده اي از روند برگزاري هشتمين جشنواره آموزشي شهيد مطهري گفت: ۴۷ فرآيند ارسالي به دبيرخانه جشنواره، حكايت از رشد دوبرابر تعداد فرآيندهاي ارسالي نسبت به سال گذشته داشته است.
وي افزود: پس از انجام چندين مرحله داوري، ۱۲ فرآيند تحت عنوان موارد برتر دانشگاهي انتخاب شد كه از اين تعداد، شش فرآيند براي حضور در جشنواره كشوري ارسال شد. در اين ميان، دانشگاه علوم پزشكي تهران، تنها دانشگاهي در كشور بود كه هر شش فرآيند ارسالي آن، رتبه هاي اول تا سوم جشنواره كشوري را به خود اختصاص داد. ولي با توجه به سقفي كه وزارت بهداشت براي تعداد فرآيندهاي برگزيده تعيين كرده بود، سه فرآيند به عنوان فرآيندهاي برگزيده كشوري انتخاب شدند.
در ادامه دكتر جعفريان رييس دانشگاه، بر اهميت مستندسازي فعاليت هاي آموزشي تاكيد كرد و گفت: فرآيندهاي مطرح شده در جشنواره شهيد مطهري حاصل همين مستندسازي ها و ثبت اطلاعات است.
وي دانشجويان جديد الورود، فارغ التحصيلان و ورودي هاي هيات علمي را شاخص نشان دهنده سطح دانشگاه خواند و گفت: دانشگاه علوم پزشكي تهران، ساختاري از همه اين اجزاي مهم است كه با توجه به سابقه ديرينه اش، توانسته به خوبي در محيط مناسب و نوآور دانشگاه، رتبه هاي برتر ورودي را حفظ و شرايط ارتقاي آنها را فراهم كند.
دكتر جعفريان مبناي پيشرفت دانشگاه را آموزش و در كنار آن، رعايت اخلاق دانست و گفت: پيشرفت جدي كشور در گروي آموزش است. همچنين براي داشتن جامعه سالم، بايد اخلاق را رعايت كنيم كه تحقق بخشي از آن نيز، با آموزش محقق مي شود. در اين ميان، دانشگاه به عنوان مجموعه اي تاثيرگذار در فرهنگ عمومي، بايد در اين امر پيشرو باشد و پس از تعهد به اخلاق حرفه اي در پله اي بالاتر به اخلاق عمومي بپردازد.
در بخشي از اين جشنواره، مجريان ۱۲ فرآيند برگزيده به معرفي و ارايه اين فرآيندها پرداختند. همچنين پس از تقدير از صاحبان فرآيندهاي برتر، برگزيدگان جشنواره در نشست صميمانه اي كه با رييس دانشگاه، معاون آموزشي و مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي، در سالن اجلاس ستاد مركزي دانشگاه برگزار شد، ضمن صرف ناهار، به ارايه نقطه نظرات خود در حوزه آموزش پرداختند.
توضيح اين كه در مجموع ۴۷ فرآيند از دانشكده ها و بيمارستانهاي تابعه دانشگاه به دبيرخانه هشتمين جشنواره آموزشي شهيد مطهري ارسال شده بود. دانشكده پزشكي و بيمارستان هاي تابعه با ارايه ۲۰ فرآيند آموزشي كه از ميان آنها ۸ مورد به عنوان فرآيندهاي برگزيده انتخاب شد، بيشترين سهم از مجموع آثار ارسالي را به خود اختصاص داد.
فرآيندهاي برتر آموزشي در شش حيطه مختلف به شرح ذيل است:
حيطه تدوين و بازنگري برنامه هاي آموزشي
-برنامه آموزشي ارتقاء سلامت دهان سالمندان
-طراحي، اجرا و ارزشيابي برنامه "همراه" براي دانشجويان مقطع علوم پايه دوره پزشكي عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران در محيطهاي استانداردشده ( فرآيند برگزيده كشوري)
حيطه روش ها و تكنيك هاي آموزشي
-كارآموزي جامعه محور كودك سالم
-آموزش موارد ضروري كوريكولوم دوره دستياري طب اورژانس بر اساس شبيه سازي باليني
-به كارگيري دانشجويان پرستاري واحد كارورزي عرصه مديريت جهت آموزش دانشجويان پرستاري سال هاي پايين تر حيطه مشاوره و راهنمايي و فعاليت هاي فرهنگي و امور تربيتي و اجتماعي
-طراحي، اجرا و ارزشيابي جلسات بحثهاي ادغام يافته علوم پايه و بالين، در بلوكهاي ارگان سيستم دوره علوم پايه برنامه دوره پزشكي عمومي ورودي 92 دانشگاه علوم پزشكي تهران: تجربه تدريس مشترك اساتيد علوم پايه و باليني
حيطه مشاوره و راهنمايي و فعاليتهاي فرهنگي و امور تربيتي و اجتماعي
-طراحي، اجرا و ارزشيابي "پويش آگاهي بخشي حرفه اي داروسازي"
-طراحي، اجرا و ارزشيابي برنامههاي آموزشي با رويكرد هنر و رسانه در آموزش موضوعات اخلاقي، رواني و اجتماعي به دانشجويان پزشكي (فرآيند برگزيده كشوري)
حيطه سنجش، ارزشيابي و اثربخشي آموزشي
-طراحي و اجراي آزمون Multiple Mini Interview در پذيرش دانشجويان پزشكي از مقطع كارشناسي
-ارزشيابي دستيابي به پيامدهاي برنامه بازنگري پزشكي عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران در مقطع علوم پايه (فرآيند برگزيده كشوري)
حيطه محصولات آموزشي
-راهاندازي سيستم لاك بوك الكترونيك و دفتر كار مجازي گروه طب اورژانس
حيطه مرجعيت، رهبري و مديريت آموزشي
-تدوين راهنماي رفتار حرفهاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران
ارسال به دوستان