• 11 آذر 1403

برگزاری سومین نشست شورای توسعه آموزش دانشگاه با حضور رییس دانشگاه

  • تاریخ انتشار : 1393/02/08 - 14:55
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 31
  • زمان مطالعه : 14 دقیقه

برگزاری سومین نشست شورای توسعه آموزش دانشگاه با حضور رییس دانشگاه



  
                        


        به گزارش روابط عمومي دانشگاه:سومين نشست شوراي توسعه ي آموزش دانشگاه، با حضور دكتر جعفريان رييس دانشگاه، دكتر ضيائي معاون آموزشي وزارت بهداشت، دكترجليلي معاون آموزشي دانشگاه، دكتر ميرزازاده رييس مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه و جمعي از روساي دانشكده‌ها و بيمارستانها روز يكشنبه 7 ارديبهشت 1393 در سالن اجلاس ستاد مركزي برگزار گرديد.

در ابتداي اين جلسه، دكترجليلي معاون آموزشي دانشگاه، داشتن يك برنامه مشخص را در امر توسعه آموزش بسيار كمك كنننده دانست و گفت: اين برنامه ما را در مسير ارتقاء كيفيت قرار مي دهد و اميدواريم با تحقق آن از روزمرگي كه يكي از آفتهاي اين حوزه است دور بمانيم.
دكترجليلي با تاكيد بر ضرورت هماهنگي و هم آگاهي بين برنامه‌هاي توسعه در سطح دانشگاه و دانشكده‌هاي مربوطه گفت: اين فرصت را غنيمت مي شماريم كه در قالب شوراي توسعه آموزش دانشگاه، از برنامه‌هاي دوستان استفاده كنيم و در اين جلسه هر كدام از دانشكده ها؛ برنامه هاي توسعه آموزش مختص به دانشكده و يا بيمارستان خود را ارائه مي دهند. 

گزارش دانشكده پزشكي
در ادامه دكتر امامي رييس دانشكده پزشكي، با اشاره به استقرار كامل برنامه پزشكي 90 گفت: اين برنامه شامل دوره هاي علوم پايه، مباني طب باليني، كارآموزي و كارورزي است. 
وي به آموزش پزشكي تخصصي و فوق تخصصي باليني اشاره كرد و گفت: برنامه ريزي آموزشي مبتني بر پيامد براي دوره هاي دستياري تخصصي و فوق تخصصي، ارتقاي ارزيابي صلاحيت باليني دستياران تخصصي و فوق تخصصي و ارزشيابي دوره هاي آموزشي تخصصي و فوق تخصصي، بخش هاي مختلف اين برنامه را تشكيل مي داد. 
دكتر امامي ضمن بيان پروژه هاي دانشكده پزشكي گفت: طراحي و تكميل نقشه جامع اعضاء هيات علمي دانشكده پزشكي، ساماندهي كارانه آموزشي بيمارستان ها جهت ارتقاء آموزش، توانمندسازي اعضاي هيات علمي وارتقاء ارزشيابي هاي كمي و كيفي دانشكده پزشكي از جمله اين پروژه ها است.

گزارش دانشكده دندانپزشكي
در ادامه دكتر بيات رييس دانشكده دندانپزشكي، به برنامه چهار ساله دانشكده دندانپزشكي در حوزه آموزش اشاره كرد و گفت: ايجاد نظام ارزشيابي داخلي و خارجي استاد و دانشجو، تبديل شدن دانشكده دندانپزشكي به قطب علمي كشور با محوريت گروهها، گسترش ارتباطات بين المللي با مراكز دانشگاهي و قطبهاي علمي خارج از كشور رئوس اين برنامه ها است. 
رييس دانشكده دندانپزشكي افزود: راه اندازي دوره هاي تكميلي متنوع در دانشكده از جمله فلوشيپ و PHD، توانمند سازي اعضا هيات علمي دانشكده دندانپزشكي و در مواردي ساير دانشكده ها (فرصتهاي مطالعاتي، فلوشيپ، زبان خارجي، دوره هاي كوتاه مدت)، شروع به استفاده از آموزش الكترونيك در سطوح مختلف آموزشي و ايجاد امكانات و گسترش آموزش دندانپزشكي ديجيتال از ديگر برنامه هاي دانشكده دندانپزشكي است.

گزارش دانشكده بهداشت
در بخشي ديگر از اين جلسه، دكتراكبري ساري رييس دانشكده بهداشت؛ اين دانشكده را يكي از بزرگترين و قديمي‌ترين دانشكده هاي بهداشت در خاورميانه دانست و افزود: دانشكده بهداشت 127 عضو هيات علمي، 14 گروه آموزشي، 1900 دانشجو و54 رشته در مقاطع مختلف دارد.
وي به برنامه هاي حيطه رهبري و مديريت آموزشي در دانشكده بهداشت اشاره كرد و افزود: توسعه زير ساخت‌هاي دانشكده، توسعه مبتني بر نياز و هدفمند رشته ها، ترميم هرم هيات علمي دانشكده، نقشه هيات علمي و ارتقاء سرانه فضاي عمومي كلاس و سايت كامپيوتر دانشجويان از جمله اين برنامه ها است.
رييس دانشكده بهداشت افزود: ارتقاء آزمايشگاههاي ملي و مرجع و آموزشي، توسعه فعاليت هاي آموزشي بين المللي (تا حدود 20 درصد ظرفيت دانشكده)، نظام جامع ارزشيابي در دانشكده، برنامه ريزي آموزشي با تاكيد بر انتظارات از دانش آموختگان و استانداردسازي و ساماندهي خدمات آموزشي از ديگر برنامه هاي اين حيطه است.

گزارش دانشكده داروسازي
در ادامه دكتر شريف زاده رييس دانشكده داروسازي، به استقرار نظام جامع ارزشيابي در دانشكده داروسازي اشاره كرد واظهارداشت: ارزشيابي دوره آموزش عمومي داروسازي، ارزشيابي عملكرد آموزشي هيات علمي دانشكده وارزشيابي عملكرد آموزشي دانشجويان (استانداردسازي آزمونهاي دانشكده و ....) اجزاء مختلف اين برنامه هستند.  
وي با بيان ديگر رئوس برنامه چهارساله معاونت آموزش عمومي دانشكده داروسازي گفت: توسعه گروه هاي آموزشي و جذب هيات علمي بر مبناي نقشه بازنگري شده توزيع هيات علمي، بهبود كيفيت آموزش از طريق ارائه هماهنگ دروس دانشكده داروسازي و ارتقاء و ساماندهي خدمات اداره آموزش دانشكده داروسازي از جمله اين برنامه ها است.
دكتر شريف زاده ضمن برشمردن رئوس برنامه چهارساله معاونت آموزش تخصصي و تحصيلات تكميلي گفت: اين برنامه ها شامل طراحي و بكارگيري نظام پايش متمركز دانشجويان، جهت دهي بخشي از پايان نامه هاي دوره هاي تخصصي به سمت پژوهشهاي كاربردي و توليد دانش بنيان و اجراء و پايش ارزشيابي دوره هاي آموزشي تخصصي با توجه به شيوه نامه نظام جامع ارزشيابي مي باشد. 

گزارش دانشكده پرستاري و مامايي
در ادامه دكتر چراغي رييس دانشكده پرستاري و مامايي، به برنامه هاي اين دانشكده اشاره كرد و افزود: تدوين و بازنگري فرايند ارزشيابي كيفيت تدريس اساتيد در دانشكده پرستاري و مامايي و اجراي يك دوره آن، تدوين، اجراي و ارزشيابي برنامه  توانمندسازي آموزشي اعضاي هيات علمي دانشكده پرستاري مامايي مبتني بر نياز سنجي و ارتقاء آموزش مهارتهاي پرستاري و مامايي از طريق بهينه سازي برنامه هاي آموزشي و تجهيزات آموزش مركز مهارتهاي باليني از جمله اين برنامه ها است.
وي افزود: طراحي ، اجرا و ارزشيابي مدل مناسب آموزش باليني پرستاري و مامايي  بر اساس شرايط زمينه اي دانشگاه علوم پزشكي تهران، بازنگري، اجرا و ارزشيابي دروس فيزيولوژي و داروشناسي دوره علوم پايه پرستاري، بهبود فرايندهاي خدمات آموزشي از طريق استقرار نظام مديريت ايزو( مراقبتي سال سوم)، ارتقاء فرايند ارزشيابي دانشجو از طريق تدوين، اجرا و ارزشيابي سيستم ارزشيابي دانشجويان منطبق بر آئين نامه دانشگاه و تدوين، اجرا و ارزشيابي شيوه نامه ارزشيابي برنامه هاي آموزشي منطبق بر آئين نامه جامع دانشگاه از ديگر برنامه هاي دانشكده پرستاري و مامايي است.

گزارش دانشكده پيراپزشكي
در بخشي ديگر از اين جلسه، دكتر صفدري رييس دانشكده پيراپزشكي، ارتقاء كيفيت ابزار آموزش، ارتقاء محتواي آموزش و راه اندازي و استقرار هسته هاي پشتيباني را از برنامه هاي حوزه آموزش در اين دانشكده معرفي كرد.
وي با اشاره به اجزاء برنامه ارتقاء كيفيت محتواي آموزش گفت: ارتقاء سطح كيفيت و انطباق دوره هاي آموزشي با نيازهاي واقعي كشور، تدوين برنامه ارزشيابي كيفيت عملكرد آموزشي اعضاي هيات علمي با مشاركت ايشان و اجراي نوبت دوم بازنگري برنامه هاي درسي رشته هاي علوم پيراپزشكي با محوريت دانشكده از جمله اجزاء اين برنامه است. 
رييس دانشكده پيراپزشكي افزود: تدوين و اجراي الگوي استاندارد ارائه خدمات آموزشي، تبديل دانشكده به قطب آموزشي كشور در حيطه پيراپزشكي، ارتقاء كيفي دورهاي كارآموزي و تبديل آن به كارورزي و ايجاد كانونهاي علمي دانشجويان به سرپرستي اعضاي هيات علمي به منظور توانمند سازي دانشجويان جهت مطرح شدن به عنوان قطب علمي پيراپزشكي از ديگر اجزاء برنامه ارتقاء كيفيت محتواي آموزش مي باشد.

گزارش پرديس بين الملل
در ادامه دكتر حسن زاده معاون آموزشي پرديس بين الملل، هدف از راه اندازي برنامه هاي مشترك با ساير مراكز علمي دانشگاهي خارج از كشور Joint Program)) را ارتقاء سطح همكاري هاي بين المللي عنوان كرد.
وي در ادامه سخنان خود، ضمن بيان ديگر برنامه هاي توسعه آموزش پرديس بين الملل گفت: راه اندازي دوره‌هاي كارشناسي ، كارشناسي ارشد و دكتري تخصصي مجازي(e- learning) ، راه اندازي دوره هاي كوتاه مدت و ميان رشته اي با همكاري دانشگاه هاي خارجي در جذب داوطلبان خارجي و داخلي و استفاده بهينه از امكانات دانشكده هاي مادر در جذب داوطلبان داخلي از جمله اين برنامه ها است.
معاون آموزشي پرديس بين الملل افزود: ارتقاء كيفيت روش هاي آموزشي، بازنگري نظام ارزشيابي فراگيران، بازنگري نظام ارزشيابي اعضاء هيات علمي، استقرار نظام هماهنگ ارزشيابي آزمون‌ها، ايجاد دفتر توسعه آموزش(EDO) از ديگر برنامه هاي توسعه آموزش در پرديس بين الملل است.

گزارش دانشكده توانبخشي
در بخشي ديگر از اين جلسه، دكتر اكبري رييس دانشكده توانبخشي، به برنامه هاي اين دانشكده اشاره كرد و گفت: راه اندازي دوره هاي كارشناسي ارشد بينايي سنجي و دكتراي تخصصي توانبخشي قلبي، عروقي، ريوي و راه اندازي سيستم Simulation در دروس عملي و كارآموزي باليني دانشجويان از جمله رئوس برنامه هاي چهارساله اين دانشكده است. 
رييس دانشكده توانبخشي افزود: اجراي نظام جامع ارزشيابي دوره هاي آموزشي دانشكده توانبخشي، اجراي نظام ارزشيابي دانشجو و اجراي نظام ارزشيابي اساتيد از ديگر برنامه هاي اين دانشكده است.

گزارش دانشكده مجازي
در ادامه دكتر كاوياني رييس دانشكده مجازي، برنامه هاي توسعه آموزش اين دانشكده را به پنج حوزه تقسيم كرد و گفت: حوزه برنامه ريزي آموزشي شامل 14 برنامه، حوزه ارزشيابي داراي يك برنامه، حوزه روش هاي آموزشي شامل دو برنامه، حوزه رهبري و مديريت آموزشي شامل سه برنامه و حوزه راهنمايي و مشاوره دانشجويان از يك برنامه تشكيل شده است. 
 وي با اشاره به برنامه حوزه ارزشيابي گفت: عنوان اين برنامه تدوين و استقرار نظام جامع ارزشيابي آموزشي رشته هاي مجازي در دانشكده در سه حوزه ارزشيابي برنامه، دانشجو و هيات علمي است. 
رييس دانشكده مجازي افزود: معرفي امكانات آموزش مجازي دانشكده به اعضاي هيات علمي و دانشجويان دانشگاه ، عنوان برنامه حوزه راهنمايي و مشاوره دانشجويان است. همچنين نيازسنجي و امكان سنجي طراحي و استقرار نرم افزارهاي نوين آموزش مجازي، كمك به استقرار سيستم كمك آموزشي يادگيري الكترونيكي در برنامه هاي حضوري دانشگاه و كمك به استقرار سيستم كمك آموزشي يادگيري الكترونيكي در آموزش باليني دانشگاه از برنامه هاي حوزه روش هاي آموزشي است. 

گزارش دانشكده فناوري‌هاي نوين پزشكي
در بخشي ديگر از اين جلسه، دكتراحمديان رييس دانشكده فناوري‌هاي نوين، به برنامه هاي پيشنهادي توسعه آموزش اين دانشكده طي سالهاي 93تا 97 اشاره كرد و گفت: محورهاي اصلي برنامه هاي توسعه آموزش شامل برنامه‌هاي توسعه‌اي مهارت افزايي و آموزش هاي نياز محور، توسعه آموزش هاي نوين، توليدات فناورانه آموزشي و نوآوري در آموزش و بهبود و ارتقاء كيفي برنامه‌هاي آموزشي متناسب با رسالت دانشكده است.
وي افزود: برنامه هاي توسعه اي مهارت افزايي و آموزش هاي فناورانه نياز محور، توسعه آموزش هاي نوين وتوليدات فناورانه آموزشي و نوآوري در آموزش، بهبود و ارتقاء كيفي برنامه هاي آموزشي متناسب با رسالت دانشكده در حوزه فناوري، برگزاري دوره هاي مهارت افزايي فناورانه دانشجويان، راه اندازي آزمايشگاههاي آموزشي براي دروس عملي و ايجاد بستر آموزش ديداري (Visualized) فرآيندها و مهارتهاي آزمايشگاهي از ديگر برنامه هاي اين دانشكده است.
دكتراحمديان در ادامه توليد محصولات فناورانه آموزشي، طراحي و راه اندازي سامانه برگزاري آزمون هاي الكترونيك، طراحي واجراي نظام جامع ارزشيابي با رويكرد فناورانه، بازنگري هدفمند كوريكولوم هاي آموزشي بر اساس معيارهاي فن آورانه و نياز محور و راه اندازي نظام دستيار آموزشي (TA) با رويكرد آموزش هاي تخصصي و فناورانه را از ديگر اقدامات و برنامه هاي اين دانشكده معرفي كرد.

گزارش دانشكده تغذيه و رژيم شناسي
در ادامه دكترسياسي رييس دانشكده تغذيه و رژيم شناسي، برنامه هاي 4 ساله توسعه آموزش دانشكده را به دو گروه توسعه كمي و توسعه كيفي تقسيم كرد و گفت: توسعه كمي در راستاي اهداف تشكيل دانشكده جديد التاسيس و توسعه كيفي، در راستاي دسترسي به 100% كيفيت است.
رييس دانشكده تغذيه و رژيم شناسي افزود: توسعه كمي در راستاي نقشه علمي دانشگاه شامل تحول كمي و كيفي برنامه هاي آموزشي و توسعه همكاري ها و روابط بين المللي است.

گزارش دانشكده طب سنتي
در بخشي ديگر از اين جلسه، دكتر فرتوك زاده، معاون آموزشي دانشكده طب سنتي گفت: مكتب طب سنتي ميراثي برگرفته از هنر و علم، تجربه و ذخيره اي بر خواسته از حكمت، فراست، تلاش، نوآوري و دانشي مبتني بر عقل و ايمان است. لذا در راستاي نيل به آرمانهاي علمي و معنوي طب سنتي ايراني دورنماي علمي، فرهنگي و اجتماعي دانشگاه، توسط گروه آموزشي تنظيم شده است.
وي با بيان چشم انداز آينده اين دانشكده گفت: چشم انداز دانشكده طب سنتي، كسب جايگاه نخست و نيل به مرجعيت علمي در حوزه طب و داروسازي سنتي در منطقه و الهام بخش و مطرح در جهان است. همچنين نيل به خود كفائي در خدمات سلامتي و گروه برتر و نمونه آموزشي دانشگاه و كشور ديگر بخش هاي اين چشم انداز را تشكيل مي دهد. 
دكتر فرتوك زاده در ادامه توسعه بر پايه تحقيق و تجربه و آموزش مبتني بر شواهد، استاندارد سازي و روز آمد نمودن طب و داروسازي سنتي و نوآوري، كاربرد روشهاي نوين و فن آوريهاي روز آمد آموزشي با رويكرد ارتقاي سلامت مردم و توسعه آموزش تخصصي طب سنتي را از اولويتهاي آموزشي اين دانشكده دانست.

گزارش دانشكده شبانه
دكتر رضائيان رييس دانشكده شبانه، به بيان اهم برنامه هاي اين دانشكده پرداخت و گفت: كاهش رشته هاي دوره ي كارشناسي، افزايش رشته هاي جديد كارشناسي ارشد و ايجاد دكتري تخصصي(phD) در سال 1394، افزايش امكانات دانشكده، تغيير نام دوره شبانه دانشگاه به دانشكده تحصيلات تكميلي نوبت دوم دانشگاه، اعلام آمادگي به منظور جذب كاركنان دانشگاه جهت تحصيل در مقاطع ارشد و phD وبرگزاري workshop، دوره هاي آموزشي با ارائه گواهي نامه، سمينار و كارگاههاي آموزشي از برنامه هاي اين دانشكده محسوب مي شوند.
گزارش بيمارستان سينا
در ادامه دكتر يزدانخواه مدير دفتر توسعه آموزش بيمارستان سينا، به برنامه‌هاي حوزه پزشكي اشاره كرد و افزود: راه اندازي دوره دستياري مستقل دستار داخلي، فلوشيپ اپي لپسي، فلوشيپ preventive cardiology و دوره كوتاه مدت آندوسكوپي از برنامه هاي حوزه پزشكي اين بيمارستان هستند.
وي با اشاره به برنامه‌هاي حوزه پرستاري گفت: فلوشيپ پرستاري ICU، فلوشيپ پرستاري پيوند كليه، فلوشيپ پرستاري MS و فلوشيپ پرستاري  CCU از برنامه هاي اين حوزه محسوب مي شوند.

گزارش بيمارستان شريعتي
در ادامه دكترصادقي، مدير دفتر توسعه آموزش بيمارستان شريعتي با اشاره به دستاوردها و افتخارات اين بيمارستان گفت: برگزاري منظم ژورنال كلاب هاي مبتني بر شواهد، اجراي برنامه هاي آموزشي توانمندسازي هيات علمي و فراگيران، برگزاري گارگاه براي اعضاي هيات علمي، تدوين تقويم آموزشي،خريداري سيستم Voting  و استفاده از آن در كارگاه ها و جلسات آموزشي و تهيه و به كارگيري داشبورد مديريتي Human management System (HMS) در جهت برنامه هاي آموزشي از دستاوردهاي اين بيمارستان است.
وي ضمن بيان برنامه هاي توسعه آموزش در آينده گفت: بهبود سامانه مديريت اطلاعات معاونت آموزشي بيمارستان HMS، اجراي مستمر برنامه‌هاي آموزشي توانمند ساز ويژه هيات علمي، برگزاري ژورنال كلاب هاي آموزش پزشكي به صورت وبينار با همكاري مركز توسعه آموزش دانشكده و دفاتر توسعه آموزش بيمارستان هاي وابسته، طراحي و انتشار ماهنامه يا پيك آموزشي «آموزش باليني بيمارستان شريعتي» و برگزاري مستمر كارگاه هاي مقاله نويسي و نقد مقالات از جمله اين برنامه ها است.   

گزارش مجتمع بيمارستاني امام خميني(ره)
در بخشي ديگر از اين جلسه، دكتر امير كشوري، مدير دفتر توسعه آموزش مجتمع بيمارستاني امام خميني(ره) با اشاره به زمينه هاي فعاليت اين دفتر از بدو تاسيس در سال 88 تاكنون گفت: افزايش توانمندي آموزشي اعضاي هيات علمي، طراحي و اجراي كارگاههاي دستيار در نقش معلم، كارگاه Basic Surgical Skills و طراحي و ساخت ابزار تمرين گره و بخيه از جمله اين فعاليت ها است. 
دكتر كشوري ضمن بيان برنامه هاي در دست اجراي اين دفتر در بيمارستان گفت: استمرار و ادامه برنامه ها و كارگاههاي قبلي بطور ساليانه، ايجاد Simulation Lab مجهز براي آموزشهاي تخصصي و فوق تخصصي، طراحي وايجاد الگوي مناسب جهت تهيه ، Textbook هاي آموزشي مناسب براي دانشجويان توسط اساتيد علاقه مند، ارزشيابي وضعيت آموزش سرپائي دانشجويان در بخشهاي مختلف و ارائه راهكارهاي مناسب با همكاري گروههاي مختلف آموزشي از برنامه هاي در دست اقدام است.

جمع بندي جلسه
پس از ارائه اين گزارشات، دكتر ضيائي معاون آموزشي وزارت بهداشت، با اشاره به مسائل و مشكلات متعدد بيمارستانهاي آموزشي گفت: اين مراكز، مراكز مظلومي هستند كه خدمات ارائه مي كنند ولي اين خدمات را در قالبي ارائه مي كنند كه رضايت هيچ كس را در پي ندارد.
وي با بيان آن كه بايد از وضعيت Resident Center خارج شويم و به وضعيت Attend Center برسيم گفت: بايد به جايي برسيم كه اگر به عنوان مثال به بيمارستان امام خميني (ره) رزيدنت ندهيم، اين بيمارستان بتواند با همان ظرفيت خودش كار كند. در حالي كه الان روي توان رزيدنت صفر كيلومتر و اينترن سرمايه گذاري مي كنيم و اين قابل قبول نيست.
دكتر ضيائي توسعه روابط بين الملل، تجميع بيمارستانهاي آموزشي و توسعه رشته هاي بين رشته اي را از جمله برنامه هاي آتي وزارت بهداشت در اين معاونت دانست و گفت: بحث مهم وزارت بهداشت تا چهار سال آينده ارتقاء كيفي است و از دانشگاه مي خواهيم روي اين موضوع كار كند و شاخص هاي خود را بر اساس آن تنظيم كند.
در ادامه دكتر جعفريان رييس دانشگاه با بيان آن كه دانشگاههاي علوم پزشكي، خط مشي وزارت بهداشت را دنبال مي كنند گفت: به عنوان دانشگاه علوم پزشكي تهران، بايد دانشگاه كيفيت باشيم و همه همتمان رسيدن به Quality University باشد.  
رييس دانشگاه افزود: زياد كردن تعداد دانشجويان براي دانشگاه هيچ امتيازي نيست بنابراين بايد با خط مشي معقول و منطقي دانشجو بگيريم و سعي كنيم كيفيت آموزش را متناسب با اين دانشگاه تامين كنيم. 

  • گروه خبری : اخبار مرکز
  • کد خبر : 191931
کلمات کلیدی
محبوبه مافی نژاد
تهیه کننده:

محبوبه مافی نژاد