برگزاری سومین وبینار بین المللی واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان در سال ۱۴۰۰
به گزارش واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، سومین وبینار بین المللی این واحد با عنوان «Student as an Inevitable Part in the learning Environment» در روز سه شنبه مورخ بیست و سوم آذر ماه سال جاری از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۱۹:۰۰ و در بستر zoom برگزار شد.
دکتر مریم کرباسی مطلق، معاون واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان که در این وبینار به عنوان هماهنگ کننده و مدیر جلسه حضور داشت؛ پس از عرض خیر مقدم به سخنرانان و مهمانان برنامه، از دکتر امیر علی سهراب پور، مسئول علمی وبینار دعوت کرد تا سخنرانان را معرفی کند.
دکتر سهراب پور در ارائه خود در ارتباط با محیط یادگیری بالینی به توضیح مفاهیم این حوزه پرداخت. وی اشاره کرد که محیط آموزشی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر تجربه آموزشی دانشجویان تاثیر می گذارد. موارد اثرگذار بر تجربه غیرمستقیم شامل محیط انسانی و ساختارهای سازمانی و موارد اثرگذار بر تجربه مستقیم شامل امکانات محیطی آموزشی و حمایتهای مستقیم هستند. ایشان همچنین به پژوهشهای انجام شده در زمینه فرسودگی دانشجویان در فازهای آموزشی در بالین اشاره کرد و بیان نمود که نتایج مطالعات مذکور حاکی از این هستند که ۶۷.۴% از دانشجویان رزیدنت دانشگاه علوم پزشکی تهران، فرسودگی را در طی دوران آموزشی تجربه میکنند.
دکتر ماندانا شیرازی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دوم به بیان تجربیات خود در رابطه با برگزاری کلاس در خارج از محیط دانشگاه پرداخت و تجربه حضور خود را در سال ۲۰۱۲ به عنوان فراگیر در کارگاهی که توسط ژورنال BMJ برگزار شده بود توضیح داد؛ و در ادامه تجربیات خود را در رابطه با استفاده از این محیط در نقش استاد برای آموزش واحد درسی خود به دانشجویان دکترای تخصصی آموزش پزشکی بیان نمود.
در بخش سوم دکتر یوناس نوردکوئیست استاد دانشگاه کارولینسکای سوئد، در مورد محیط دیجیتالی آموزش و قوانین طراحی آن سخنرانی کرد. همچنین به لزوم ایجاد محیط تعاملی براساس شرایط محیطی و نیز امکانات در دسترس استاد و دانشجو در بستر الکترونیکی اشاره کرد و در رابطه با اصول کاربردی طراحی این محیط توضیحاتی ارائه نمود.
در بخش نهایی به پرسش و پاسخ پرداخته شد و دانشجویان سوالات خود را مبتنی بر نحوه بهبود محیط آموزشی دیجیتال و بهبود کیفیت آموزش مجازی در دوران پاندمی از اساتید پرسیدند و مباحثه جذابی بین استادان و دانشجویان شکل گرفت. دکتر نوردکوئیست به نکات سادهای برای بهبود توجه و تمرکز دانشجو به محتوای آموزشی اشاره کرد که قابل توجه تمام حضار قرار گرفت.
در پایان سخنرانان به جمع بندی مباحث مطرح شده در وبینار پرداختند و با ثبت چندین عکس، سومین وبینار بین المللی واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان در سال ۱۴۰۰ خاتمه یافت.
ارسال نظر