برگزاری نشست سالانه شورای توسعه آموزش دانشگاه
به گزارش روابط عمومي مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه واحد برنامه ريزي آموزشي، نشست سالانه شوراي توسعه آموزش دانشگاه، با حضور رئيس دانشگاه، معاون آموزشي و مديران حوزه معاونت آموزشي دانشگاه، رؤسا، معاونين آموزشي و مديران دفاتر توسعه آموزش دانشكدهها، معاونان آموزشي بيمارستان هاي سينا و شريعتي و مديران واحدهاي مركز مطالعات و توسعه آموزش صبح روز سه شنبه هفتم ارديبهشت ماه 1395، در سالن اجلاس ستاد مركزي دانشگاه برگزار گرديد.
در ابتداي اين جلسه، دكتر عظيم ميرزازاده مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش ضمن خوشامدگويي به مدعوين حاضر در جلسه، به ارائه توضيحاتي در خصوص برنامه در نظر گرفته شده براي اين جلسه پرداخته و بر لزوم تلاش براي بيان موجز گزارش ها و متعاقب آن بهره مندي از بازخوردهاي سازنده حضار، تأكيد كرد. وي برگزاري نشست سالانه شوراي توسعه آموزش دانشگاه را فرصت مغتنمي براي پاسخگو بودن در برابر مجموعه دانشگاه و دانشكده ها خواند و گفت: امكان گزارش آنچه كرده ايم و آنچه انجام خواهيم داد، بسيار ارزشمند است. در اين ميان توجه به اين مساله و جا انداختن آن مهم است كه متولي توسعه آموزش نه تنها در برابر رييس دانشگاه و مديران آن پاسخگو است، بلكه در برابر اعضاي هيات علمي و دانشجويان نيز مسؤوليت پاسخگويي دارد.
وي دريافت بازخورد و عمل بر اساس اين بازخوردها را از ديگر فوايد برگزاري اين نشست دانست و گفت: در سه ماه گذشته و امسال، حجم عظيمي از فعاليت ها را ساماندهي كرديم تا ايرادي را كه جمعي از اعضاي هيات علمي به مركز وارد دانسته بودند، رفع كنيم. سپس دكتر محمد جليلي معاون آموزشي دانشگاه ضمن توصيف نشست شوراي توسعه آموزش دانشگاه به عنوان فرصتي اختصاصي براي تعامل با دانشكده ها، اين نشست را محلي مناسب براي به منصه ظهور درآمدن فعاليت هاي توسعه اي در حوزه آموزش، معرفي نمود.
در ادامه دكتر شهرزاد غياثونديان مدير امور آموزشي دانشگاه، با رويكردي تحليلي گزارشي در خصوص مقايسه و ارزيابي ارائه خدمات اموزشي در دانشكده ها، ارائه كرده و ضمن تبيين مراحل اجرا، به بيان انتظارات موجود از دانشكده ها و نقش مهم آنان در ادامه پروژه پرداخت. ارائه گزارش فعاليت هاي سال گذشته واحدهاي مركز و برنامه هاي سال جاري، بخش ديگري از برنامه اين نشست بود كه توسط مديران واحدهاي مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه ارائه گرديد. به منظور بهره مندي بيشتر از نظرات حضار و ايجاد فضايي تعاملي، پس از ارائه اين گزارش ها، حاضرين در جلسه به طرح سوالات و پيشنهادات خود در حوزه توسعه آموزش پرداختند و دكتر ميرزازاده مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش، به اين نظرات و سوالات پاسخ داد.
در بخشي ديگر از اين نشست، دكتر علي جعفريان رييس دانشگاه، گزارش مركز مطالعات و توسعه آموزش را منظم و حساب شده خواند و گفت: اين گزارش نشان مي دهد كه چه فعاليت هايي در اين حوزه در مسير برنامه هاي دانشگاه انجام شده است.
وي ضمن تبريك هفته معلم، نقش معلمي اعضاي هيأت علمي دانشگاه را به عنوان سبقه و ماهيت اصلي آنان توصيف كرده و بر لزوم توجه به اين نقش مهم تأكيد نمود. دكتر جعفريان ضمن تبيين مدل مديريتي نظام دانشگاه و مشاركتي بودن آن، رعايت چارچوب ها، ضوابط و قوانين را به عنوان موضوعي با اهميت و در خور توجه براي تمامي اعضاي هيأت علمي دانشگاه معرفي كرد. وي با اشاره به محدوديت هاي فيزيكي بسياري از دانشكده ها گفت: مديريت يعني آن كه از امكانات موجود با بهترين برنامه ريزي و بهترين جلب مشاركت، بهترين نتيجه را كسب كنيم. در اين ميان به عنوان مدير بايد بتوانيم منابع ايجاد كنيم و از اين منابع حداكثر استفاده را ببريم كه خوشبختانه در آموزش اين منابع كم نيست.
البته محدوديت منابع هيچ گاه مانعي براي حركت هاي جديد نبوده است و در موقعيت هاي مختلف نشان داده ايم كه اگر تصميم بگيريم مي توانيم انجام دهيم. در اين ميان شايد بزرگترين نقصي كه الان در سطح دانشگاه مشاهده مي شود، كمبود انگيزه اعضاي هيات علمي براي حركت هاي اينچنيني باشد.
وي در ادامه به پيگيري اجراي شيوه نامه ها در حوزه ارزشيابي تا حصول نتيجه نهايي تاكيد كرده و اجراي شيوه نامه ها را به عنوان محملي مناسب براي مستند شدن فعاليت ها در اين حوزه و ارائه بازخورد به مديران گروه ها معرفي نمود كه بر اساس آن و با شناخت كاستي ها، بستري مناسب براي رفع اين نواقص، فراهم مي گردد. فعاليت هاي واحد توانمندسازي مركز مطالعات نيز بخش ديگري بود كه با عنايات ويژه رييس دانشگاه، از لحاظ چارچوب ها و برنامه ها در سطح مناسبي توصيف گرديد. در عين حال تفاوت وضعيت دانشكده ها از لحاظ توان مندسازي اعضاي هيأت علمي به عنوان نكته حائز اهميت و در خور توجه معرفي گرديد كه در صورت عدم توجه به آن، ممكن است اين فاصله و تفاوت، بيش از پيش گردد. در خصوص جشنواره ها و نحوه تخصيص جوايز، با اطلاق اصطلاح جايزه كوپني و ضرورت پرهيز از آن، بر لزوم وجود روندي منطقي در اين حوزه تأكيد نموده و براي جلب بيشتر مشاركت اعضاي هيأت علمي در جشنواره ها، استفاده از ساز و كارهاي ترغيبي را به دانشكده ها توصيه نمود. در ادامه اين سخنان، رييس دانشگاه ارزيابي ميزان مراجعه به وب سايت مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه را به عنوان شاخصي مناسب براي سنجش ميزان كاربردي بودن آن دانسته و تحقق اين امر را خواستار شد. نكته قابل توجه ديگر، ميزان زمان اختصاص يافته به فرايند بررسي و تصويب طرح هاي توسعه اي بود كه رييس دانشگاه ضمن اشاره به آن، بر ضرورت تعديل اين مدت زمان به رغم تلاش هاي صورت پذيرفته براي كاهش آن تأكيد نمود. موضوع شناسايي رشته هاي مورد نياز براي راه اندازي همچنين رشته هاي بدون بازاركار و افزون بر نياز نيز مورد تأكيد ويژه وي قرار گرفته و تربيت دانش آموختگان تأثيرگذار را در زمره اهداف برجسته و مهم ترين شاخص دانشگاه، به شمار آورد. دكتر جعفريان با بيان اين كه خروجي (Out Put) دانشگاه، دانشجويان آن هستند گفت: Out come بدين معنا است كه ببينيم چه كاري از دانش آموخته برمي آيد و آيا اين فرد توانمندي، انگيزه و نگاه درست دارد يا خير. در پله اي بالاتر از آن Impact قرار دارد و مفهوم آن انجام يك كار اساسي مانند ايجاد يك دانشكده يا راه اندازي يك صنعت در جامعه است كه اين انتظار ازدانش آموختگان چنين دانشگاه بزرگي وجود دارد.
وي افزود: اثرگذار بودن دانش آموخته، مهمترين شاخص كار اعضاي هيات علمي اين دانشگاه است. اين در حالي است كه شايد براي دانشگاهي ديگر با ظرفيت علمي محدودتر تنها رسيدن به Out come كافي باشد. در اين ميان، از روز نخستي كه يك دانشجو وارد دانشگاه مي شود تا زماني كه فارغ التحصيل مي شود، تعامل وي با محيط دانشگاه شكل مي گيرد كه نحوه اين تعامل و فرايندهايي كه وجود دارد، نتيجه كار را مشخص مي كند. در واقع اين بخش پنهاني تربيت آكادميك است كه در هيچ كلاس و دوره اي نمي توان آن را آموزش داد ولي نقش استادان در آن تعيين كننده است.
دكتر جعفريان نحوه ايجاد ارتباط و عدم نقدپذيري را از ضعف هاي جامعه و دانشگاه خواند و گفت: بسياري از تغييرات را مي توان با گفتگو و متقاعد كردن طرف مقابل اعمال كرد و اين همان مسأله اي است كه در آن ضعف داريم.
و در نهايت رهنمود كليدي و نكته پاياني رييس دانشگاه خطاب به متوليان حوزه آموزش، حاكي از اهميت نگاه ويژه به آموزش و عوامل مهم دخيل در آن بود. وي يادآور شد آن چه كه به عنوان برنامه درسي مطرح مي كنيم همه آموزش نيست. عوامل مهم ديگري نيز در اين امر مهم دخيل هستند و توجه به انها منجر به اين خواهد شد كه حاصل تلاش ما در اين دانشگاه، اثرات مثبتي در كشور به جا بگذارد.
ارسال به دوستان