جلسه کمیته داوری یازدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری
داوري نهايي فرآيندهاي يازدهمين جشنواره آموزشي شهيد مطهري به پايان رسيد
دكتر كريمي: صيانت از آموزش وظيفه اصلي مسئولان دانشگاه است
در نشست نهايي هيات داوران يازدهمين جشنواره آموزشي شهيد مطهري از بين 44 فرآيند ارسالشده به دبيرخانه جشنواره، 9 فرآيند بهعنوان فرآيند مطلوب دانشگاهي انتخاب شدند.
در اين نشست كه بعدازظهر چهارشنبه 4 بهمن 96 در سالن شوراي دانشگاه تشكيل شد، ابتدا دكتر سهراب پور معاون آموزشي دانشگاه، هدف از برگزاري اين جشنواره را ارج نهادن به تلاشهاي ارزشمند اساتيد و شناسايي فرآيندهاي مطلوب دانشگاهي عنوان كرد و گفت: معاونت آموزشي و مركز مطالعات و توسعه آموزش، ارتقا كمي و كيفي فرآيندهاي آموزشي را در دستور كار خود دارند.
تأكيد بر شناسايي فرآيندهاي برتر و ترويج آن در دانشگاه
وي افزود: در سطح دانشگاه فرآيندهاي آموزشي بسيار خوبي اجرا ميشود اما ممكن است اساتيد و مجريان فرآيند، علاقهاي به شناسايي شدن و جايزه گرفتن نداشته باشند لذا شناسايي فرآيندهاي برتر آموزشي و ترويج آن در دانشگاه يكي از برنامههايي است كه اجراي آن از اهميت بسزايي برخوردار است.
دكتر سهراب پور تصريح كرد: فرآيندهايي كه در كميته نهايي هيات داوران انتخاب شدند در جشنواره شهيد مطهري كه در هفته آموزش ( هفته دوم ارديبهشتماه) برگزار ميشود معرفيشده و مورد تشويق قرار ميگيرند.
معاون آموزشي دانشگاه جوايز اين دوره از جشنواره را اهداي لوح سپاس و 3.5 ميليون تومان گرنت كمكهزينه سفر به يك همايش آموزشي خارجي عنوان كرد و گفت: بخشي از فرايندهاي مطلوب دانشگاهي براي رقابت به جشنواره كشوري شهيد مطهري معرفي ميشوند و به مجري فرآيندي كه در اين جشنواره برگزيده شود نيز يكپايه تشويقي تعلق ميگيرد.
روند داوري فرآيندها
در ادامه، دكتر جهانشير مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه نيز، از ارسال 44 فرآيند به دبيرخانه جشنواره خبر داد و گفت: از اين تعداد 6 فرآيند در حيطه تدوين برنامه و بازنگري برنامههاي آموزشي، 7 فرآيند در حيطه طراحي و توليد محصولات آموزشي، 8 فرآيند در حيطه ارزشيابي آموزشي، 7 فرآيند در حيطه مديريت و رهبري آموزش، 5 فرآيند در حيطه يادگيري الكترونيك و 11 فرآيند در حيطه ياددهي و يادگيري بودند.
وي با اشاره به روند داوري فرآيندها گفت: فرآيندهاي ارسالشده در كميتههاي تخصصي مرتبط با هر حيطه، مورد ارزيابي اوليه قرار گرفت و از اين تعداد 15 فرآيند به جلسه نهايي هيات داوران راه يافت.
سپس، نمايندگان حيطههاي تخصصي به معرفي فرآيندها پرداختند و اعضاي هيات داوران با رأي مخفي فرآيندهاي مطلوب را انتخاب كردند.
تاكيد بر تشويق اعضاي هيات علمي نوآور در عرصه آموزش
در ادامه، دكتر كريمي رييس دانشگاه، ابداع و بهكارگيري شيوههاي نوين آموزشي را يكي از اولويتهاي اصلي دانشگاه دانست و گفت: اين جشنواره بهنوعي تشويق اعضاي هيات علمي است كه در حوزه آموزش تكنيكهاي نوين را بكار ميگيرند و يا روشهاي جديدي را ابداع و اجرا ميكنند.
وي با اشاره به ارزيابي خود از فرآيندهايي كه به اين دوره از جشنواره ارسالشده گفت:خوشبختانه فرآيندهاي خوبي در اين جلسه داوري شد و خوشحاليم كه اعضاي هيات علمي علاوه بر فعاليتهاي پژوهشي، در حوزه آموزش نيز فعاليتهاي چشمگيري دارند و به دنبال بهكارگيري روشهاي نوين هستند.
رييس دانشگاه حفاظت از حوزه آموزش را يكي از وظايف دانشگاه دانست و افزود: بايد مراقب باشيم فشار كاري كه حوزه درمان و پژوهش به اعضاي هيات علمي وارد ميكند مانع نوآوري و فعاليت مؤثر آنان در حوزه آموزش نشود لذا توجه و صيانت از حوزه آموزش يكي از وظايف اصلي ما در دانشگاه است.
توضيح اينكه، پس از ارزيابي و بررسي نهايي هيات داوران، 9 فرآيند بهعنوان فرآيند مطلوب دانشگاهي در يازدهمين جشنواره آموزشي شهيد مطهري معرفي ميشوند.
اين جشنواره هرسال بهمنظور تجليل و تكريم اساتيد عرصه آموزش پزشكي در شش حيطه «تدوين و بازنگري برنامههاي آموزشي»، «طراحي و توليد محصولات آموزش»، «ارزشيابي آموزشي»،«مديريت و رهبري آموزش»، «يادگيري الكترونيك» و «ياددهي و يادگيري» برگزار ميشود.
ارسال به دوستان