• 02 دی 1403

فعالیت های واحد

فعالیت 1: برگزاری همایش­ ها و جشنواره­ های آموزشی مرکز با همکاری واحد اجرایی

مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه به واسطه دبیرخانه جشنواره­ های آموزشی هر سال اقدام به برپایی بخش آموزش دو جشنواره ابن سینا در بخش هیات علمی و دانشجویی، و نیز جشنواره آموزشی شهید مطهری می­نماید.

 

الف) جشنواره آموزشی ابن سینا ویژه اعضای هیات علمی

جشنواره ابن­ سینا که تاکنون بیست و یک دوره آن برگزار شده است تلاشی است جهت پاس داشت خدمات ارزشمند عزیزانی که در حوزه آموزش تلاش نموده و منشا ایجاد تغییرات و تحولات ارزنده­ای در این حوزه شده ­اند. این جشنواره در چندین حوزه آموزشی به منتخبین جوایزی را اختصاص می­دهد که عبارتند از:

الف-جایزه "پیشکسوت آموزشی برگزیده"

ب- جایزه "تلاش در عرصه توسعه آموزش پزشکی" مشتمل بر دو بخش یک عمر تلاش و تلاشگر جوان که به صورت سال در میان انجام می­شود.

ج- جایزه "آموزشگر برگزیده دانشگاهی" (حکیم جرجانی)

هدف: این جشنواره با هدف ایجاد انگیزه در میان اعضای هیات علمی دانشگاه از طریق شناسایی و قدردانی از فعالیت های برجسته پژوهشی، آموزشی و ارائه خدمات برگزار می گردد. جشنواره ابن سینا در سال 1378 به همت معاونت محترم پژوهشی وقت و راهنمایی چند تن از اساتید برجسته دانشگاه طراحی و آئین نامه ی تدوین شده آن به تصویب شورای دانشگاه رسید تا نقطه آغازی برای توجه ویژه به فعالیت های دانشگاهی باشد. تقدیر و تشویق برگزیدگان در قالب جشنواره ابن سینا فرصتی مغتنم برای ارج نهادن به تلاش های مستمر و دلسوزانه تمامی خدمتگزاران عرصه تحقیق و تعلیم در دانشگاه است. امید است برگزاری این جشنواره، با ایجاد انگیزه در بین اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه، منجر به تقویت ظرفیت ها و هم افزایی بین اعضای خانواده دانشگاه گردد که ثمره آن، حفظ جایگاه ممتاز کشوری و حرکت در جهت جایگاه شایسته بین المللی خواهد بود.

فرایند: برگزاری بخش آموزش جشنواره ابن سینای هیات علمی که دبیرخانه آن در معاونت پژوهشی دانشگاه مستقر است توسط مرکز مطالعات به نمایندگی از معاونت آموزشی دانشگاه و بر اساس آیین­نامه مصوب شورای دانشگاه انجام می ­شود. لازم بذکر است بدلیل شرایط کووید-19، بیست و یکمین جشنواره ابن سینا بصورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار گردید.

 

ب) جشنواره آموزشی ابن سینا ویژه دانشجویان

جشنواره دانشجویی ابن­ سینا که تاکنون شش دوره آن برگزار شده است تلاشی است به منظور تشویق و حمایت از فعالیت ­ها و فرایندهای آموزشی برجسته و شاخص دانشجویان دانشگاه که تلاش نموده ­اند علاوه بر تحصیل دانش به ارتقاء سطح و کیفیت آموزش نیز بپردازند. مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه در سال 1397 بر اساس مرور مطالعات صورت گرفته بازبینی معیارها و همچنین اسامی حیطه ­های جشنواره ابن سینا دانشجویی در محور آموزش صورت گرفت. این جشنواره در چندین حوزه آموزشی به منتخبین جوایزی را اختصاص می ­دهد که عبارتند از:

الف- جایزه "سرآمدی از نظر عملکرد تحصیلی": این جایزه به دانشجویی تعلق می‌گیرد که بر اساس شواهد و مستندات ارایه شده توسط خود وی یا معرف اش، دارای عملکرد برجسته تحصیلی تشخیص داده شود.

ب- جایزه "تلاشگر برگزیده در عرصه توسعه آموزش علوم پزشکی": این جایزه به دانشجویی‌ تعلق می ­گیرد که در دوره تحصیلی خود با فعالیت و مشارکت در فعالیت ­های آموزش علوم پزشکی توانسته است اثرات شاخص و برجسته در زمینه توسعه آموزش دانشگاه انجام دهد. نکته مهم این است که کلیه فعالیت­ های صورت گرفته باید در حوزه آموزش علوم پزشکی (مشتمل بر برنامه­ ریزی آموزشی، ارزشیابی آموزشی، مشاوره و راهنمایی تحصیلی، مدیریت و رهبری آموزشی و روش ­های یاددهی-یادگیری) باشد.

هدف: جشنواره دانشجویی ابن سینا با هدف حمایت و تشویق فعالیت های ارزشمند دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه های مختلف برگزار می گردد. بدون شک برگزاری این جشنواره فرصت مغتنمی است که در آن امکان شناسایی، معرفی و قدردانی از دانشجویان برتر دانشگاه در حیطه های مختلف فراهم خواهد شد.

فرایند: بخش آموزشی جشنواره ابن سینای دانشجویی که دبیرخانه آن در معاونت دانشجویی دانشگاه مستقر است توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه به نمایندگی از معاونت آموزشی دانشگاه و بر اساس آیین نامه مصوب شورای دانشگاه برگزار می شود. لازم به ذکر است بدلیل شرایط کووید-19، از برگزیدگان بخش آموزش ششمین جشنواره ابن سینا بصورت ترکیبی (حضوری- مجازی) تقدیر به عمل آمد.

 

ج) جشنواره آموزشی شهید مطهری

جشنواره­ی آموزشی شهید مطهری به منظور تجلیل و تکریم اساتید عرصه آموزش پزشکی و برای شناسایی و معرفی فرایندهای آموزشی مطلوب کشوری، دانشگاهی و همچنین نوآوری، ابداع و معرفی فرایندهای جدید به منظور ارتقاء آموزش پزشکی در هفته بزرگداشت مقام معلم به صورت سالانه برگزار می­گردد و تا کنون چهارده دوره جشنواره آموزشی شهید مطهری در سطح دانشگاه و کشور برگزار شده است. پس از اعلام فراخوان در تیر و مهرماه هر سال به روسای محترم دانشکده ­ها و همچنین اطلاع رسانی به اعضای محترم هیات علمی دانشگاه از طریق ارسال پیامک و رایانامه فرآیندهای آموزشی از سوی اعضای محترم هیات علمی و دانشکده­ ها جهت شرکت در رقابت به دبیر­خانه این جشنواره در مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه ارسال می­ گردد.

جشنواره در شش حیطه برگزار می­­­ شود.

الف-تدوین و بازنگری برنامه ­های آموزشی

ب- یاددهی و یادگیری

پ- ارزشیابی آموزشی (دانشجو، هیات علمی و برنامه)

ت- مدیریت آموزشی و رهبری آموزشی

ث- یادگیری الکترونیکی

ج- طراحی و تولید محصولات آموزشی

فرایندها پس از وصول به دبیرخانه در جلسات کمیته داوری بررسی شده و فرایندهای برتر دانشگاهی در کمیته علمی جشنواره متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی مورد بررسی و رای ­گیری قرار می­گیرد و از میان فرایندهای ارسال شده در نهایت فرایندهای مطلوب دانشگاهی انتخاب و از آن میان فرایندهای برجسته که قابلیت شرکت در جشنواره کشوری را دارا می­ باشند برای رقابت در جشنواره کشوری شهید مطهری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی فرستاده می ­شود. طی چهارده دوره برگزاری جشنواره آموزشی شهید مطهری 158 فرایند آموزشی در دانشگاه و از سال 1389 تاکنون 32 فرایند به عنوان فرایند برتر آموزشی کشوری انتخاب شده است. لازم بذکر است بدلیل شرایط کووید-19 مراسم سیزدهمین و چهاردهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری بصورت ترکیبی (حضوری و مجازی) در دانشگاه برگزار گردید.

اهداف: 

  1. ایجاد فضای رقابت سالم در تحولات علمی و آموزشی علوم پزشکی در سطح کشور
  2. شناسائی و معرفی فرآیندهای جدید آموزشی، به عنوان الگو در سطح کشور، منطقه و بین‌المللی
  3. ارج نهادن به زحمات فعالان عرصه آموزش عالی علوم پزشکی، اعم از اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارشناسان حوزه آموزش عالی علوم پزشکی کشور
  4. ایجاد بستر مناسب جهت نشر فعالیت‌های توسعه‌ای مؤسسات آموزش عالی علوم پزشکی و تبادل تجربیات
  5. تشویق تولید تجهیزات، دستگاه‌ها و لوازم کمک آموزشی جدید

فرایند:

  1. مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه مکلف است طی فراخوان عمومی نسبت به پذیرش فرآیندهای آموزشی ارائه شده توسط اعضاء هیأت علمی، دانشجویان و کارشناسان آموزشی، پس از تأیید انجام آن توسط مدیر گروه یا معاون آموزشی دانشکده / بیمارستان مربوطه (حسب مورد) اقدام نماید. پس از طی مراحل داوری، از فرآیندهای برتر دانشگاهی تقدیر به عمل آمده و نمایندگان دانشگاه به جشنواره کشوری معرفی خواهند شد.
  2. روند کلی داوری بر اساس مراحل زیر می‌باشد:
  1. غربالگری اولیه فرآیندها از نظر معیارهای ورود و خروج جشنواره
  2. احراز تحقق معیارهای دانش‌پژوهی آموزشی (معیارهای گلاسیک)
  3. رتبه بندی در کمیته تخصصی و پیشنهاد فرآیندهای برتر دانشگاهی به هیأت داوران
  4. بررسی فرآیندها در هیأت داوران و انتخاب فرآیندهای برتر دانشگاهی
  1. جلسات هیأت داوران و کمیته‌های تخصصی با حضور دو سوم اعضای دارای حق رأی، رسمیت می‌یابد و تصمیم‌های آنها با اکثریت مطلق آرای اعضای دارای حق رأی، معتبر است.
  2. فرآیندهای برتر دانشگاهی به تعداد ظرفیت اعلام شده از طرف وزارت، جهت شرکت در جشنواره کشوری معرفی خواهند شد. از فرآیندهای برتر دانشگاهی، به تعداد دو برابر این ظرفیت در دانشگاه تقدیر به عمل خواهد آمد.
  3. هزینه‌های مربوط به جشنواره، از محل اعتبارات دانشگاه تامین و پرداخت خواهد شد.

تبصره: جذب کمک از اشخاص حقیقی و حقوقی برای برگزاری جشنواره دانشگاهی بلامانع می باشد.

 

فعالیت 2: تدوین و تصویب شیوه نامه داوری و برگزاری جشنواره های آموزشی دانشگاهی

با توجه به ضرورت بازبینی نحوه دریافت و داوری فعالیت ­های نوآورانه آموزشی جشنواره مطهری که داوری فرایندها را با چالش­ های زیادی رودررو کرده بود، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه در سال 1398 با بررسی تجربیات و چالش ­های سال ­های گذشته، طی چندین جلسه پیش نویس شیوه نامه داوری و برگزاری جشنواره دانشگاهی شهید مطهری را تهیه و در آذرماه 1398 به تصویب شورای آموزشی دانشگاه رساند. لازم به ذکر است که شیوه نامه مصوب در داوری فرایندهای چهاردهمین جشنواره آموزشی دانشگاهی شهید مطهری مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس شیوه نامه جدید، برای اولین بار هیات داوران جشنواره شهید مطهری با ریاست معاونت آموزشی دانشگاه برگزار شد و کلیه مراحل داوری و تصمیم گیری بر اساس شیوه­ نامه مصوب انجام گرفت.

 

فعالیت 3: انتشار مجله رویش با هدف نشر فعالیت های دانش پژوهی

به دنبال تاکید به نشر و نقد فعالیت­ های آموزشی در قالب فعالیت­ های دانش پژوهی آموزشی، ضرورت تغییر رویکرد در انتشار گاهنامه رویش ایجاب شد. از همین رو گاهنامه رویش که از سال 1393 با تواتر تقریبی هر شش­ ماه یکبار  منتشر می ­گردید و طی سال­ های 1396 تا 1398 شماره­ ای از آن به چاپ نرسیده بود، بر اساس برنامه ­ریزی­ های صورت گرفته از سال 1398 در مرکز به صورت انتشار فصلی در فواصل منظم برنامه ریزی شد. همچنین از نظر محتوایی نیز تلاش شد تا با توجه به اقبال جامعه علمی به سمت اطلاع از فعالیت­ های آموزشی با روشمندی علمی منطبق بر دانش آموزش علوم پزشکی که به صورت کاربردی توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان انجام شده است، به جای انتشار اخبار آموزشی مرکز و دفاتر در قالب گاهنامه رویش به سمت نشر فعالیت ­های دانش پژوهی و توسعه ­ای آموزشی در قالب مقاله ­های آموزشی برنامه ­ریزی شد. یکی از مهمترین عوامل موثر در تصمیم ­گیری برای انتخاب محتوای فصلنامه رویش، توجه به نیاز روز علاقمندان و مخاطبین این حوزه بود. گنجاندن مقالات پژوهش در آموزش، نامه به سردبیر با هدف طرح موضوعات نوین آموزشی و ارائه مطالب علمی آموزشی مورد نیاز علاقمندان این حوزه از جمله نکات برجسته فصلنامه رویش بود که در این مدت در آن منعکس گردید. همچنین در قالب شیوه­ نامه معادل سازی فعالیت­ های دارای امتیاز توانمندسازی آموزشی، معادل سازی امتیاز آموزشی برای مقالات چاپ شده در فصلنامه رویش به عنوان یکی از محورهای شیوه ­نامه مدنظر قرار گرفت و مصوب شد.

 

فعالیت 4: مدیریت کلیه روابط مرکز مطالعات و توسعه آموزش با سازمان ها و نهادهای داخل کشور

مدیریت کلیه روابط مرکز مطالعات و توسعه آموزش با سازمان­ها و نهادهای داخل کشور به ویژه در سطح کلان منطقه 10 در راستای حفظ مرجعیت علمی دانشگاه از طریق برگزاری نشست ­های با دستور جلسه مشخص با مدیران مراکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه ­های کلان منطقه 10 به عنوان یکی از راهکارهای ممکن برای ارتباط و تعامل مراکز مطالعات با رویکرد هم ­افزایی فعالان حوزه توسعه آموزش این منطقه، از سال ­های گذشته در دستور کار این مرکز است.

 

فعالیت 5: ایجاد ارتباط مؤثر با دفاتر توسعه آموزش در داخل دانشگاه و هدایت آن ها در جهت اهداف مرکز

برگزاری نشست ­های فصلی مرکز با دفاتر توسعه آموزش دانشکده­ ها و بیمارستان ­ها به عنوان یکی از راهکارهای ممکن برای آغاز و تداوم ارتباط و تعامل دوسویه دفاتر توسعه و مرکز مطالعات و با رویکرد هم­ افزایی فعالان حوزه توسعه آموزش دانشگاه، از سال ­های گذشته در دستور کار این مرکز قرار گرفت.

 

فعالیت 6: هدایت روابط عمومی در جهت اطلاع رسانی دقیق، به موقع، کارآمد و متناسب با اهداف مرکز

پشتیبانی رسانه ­ای و خبری از فعالیت­های واحدهای مرکز از طریق کانال­های خبری و ارتباطی در بستر تلگرام از فروردین 1396 شروع شد که از زمان راه اندازی تا کنون این کانال با رشد تدریجی و مستمر در تعداد اعضا مواجه بوده است. با توجه به رشد روز افزون استقبال به استفاده از شبکه­ های اجتماعی در بین مخاطبین و گروه ­های ­هدف، از جمله رسالت­ های این واحد تلاش برای انتقال به موقع و منظم پیام ­ها و اخبار آموزشی با هدف تسریع در اطلاع رسانی اخبار مرکز بوده است. همچنین با هدف تسریع تعاملات در بستر شبکه­ های اجتماعی، گروه مجازی اختصاصی برای مدیران دفاتر توسعه آموزش دانشکده ­ها و بیمارستان ­ها با معاونت محترم آموزشی دانشگاه و مدیر مرکز مطالعات و همچنین با حضور مدیران واحدهای مختلف مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه تشکیل شد. هدف از این گروه، تسریع در خبررسانی و همچنین تلاش در جهت بهبود تعامل واحدهای مختلف مرکز با مدیران دفاتر توسعه و پاسخگویی تسهیل شده از این طریق می ­باشد.