مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
برگزاری پنجمین جلسه از دوازدهمین دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی (دانا)
پنجمین جلسه از دوازدهمین دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی (دانا) با محوریت تعیین استراتژیهای آموزشی برگزار شد.
به گزارش واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، پنجمین جلسه از دوازدهمین دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی (دانا) در روز چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ بهصورت حضوری در مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه برگزار شد.
این جلسه با تدریس دکتر کوثر اثنی عشری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، و با محوریت تعیین استراتژیهای آموزشی برگزار شد.
در ابتدای جلسه، دکتر اثنی عشری به تشریح مفهوم استراتژیهای آموزشی و جایگاه آن در طراحی برنامههای آموزشی پرداخت و به تفاوت رویکردهای استاد محور و دانشجو محور در آموزش اشاره کرد. وی ضمن تبیین طیفهای مختلف این رویکردها، بر اهمیت انتخاب آگاهانه استراتژی آموزشی متناسب با اهداف، محتوا و مخاطبان دوره تأکید کرد. در ادامه، مدل SPICES بهعنوان یکی از چارچوبهای نوین طراحی کوریکولوم معرفی شد.
ایشان هر یک از مؤلفههای این مدل شامل Student-centered، Problem-based، Integrated، Community-based، Elective و Systematic را تشریح کرده و نقش آنها را در ارتقای کیفیت آموزش پزشکی توضیح داد. در بخش عملی نخست جلسه، یک نمونه کوریکولوم آموزشی مرتبط با بیماریهای قلبی در اختیار دانشجویان قرار گرفت و از آنان خواسته شد با تحلیل آن بر اساس مؤلفههای مدل SPICES، نقاط قوت، ضعف و بخشهایی که نیازمند بهبود یا بازطراحی بودند را شناسایی کنند.
در بخش عملی پایانی، دانشجویان بهصورت گروهی به طراحی یک کوریکولوم آموزشی با بهرهگیری از مدل SPICES پرداختند و تلاش کردند اصول دانشجومحوری، مسئلهمحوری و یکپارچگی آموزشی را در طراحی خود لحاظ نمایند. این فعالیت با بحث و تبادل نظر میان گروهها و ارائه بازخورد توسط مدرس همراه بود.
این جلسه با هدف تقویت توانمندی دانشجویان در انتخاب و بهکارگیری استراتژیهای آموزشی مناسب و آشنایی عملی با طراحی کوریکولوم برگزار شد و با مشارکت فعال شرکتکنندگان به پایان رسید.
ارسال نظر