معرفی: فلوشیپ آموزش پزشکی دورههای بلندمدتی هستند که از سال 1394 در دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف توانمندسازی تخصصی اعضای هیاتعلمی در موضوعات تخصصی آموزش پزشکی طراحی و برگزار می شود. مرکز هدف برگزاری دورههای فلوشیپ آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه است. هدف از این دورهها ارتقای توانمندی اعضای هیاتعلمی دانشگاه در حوزههای مورد علاقه ایشان در آموزش پزشکی است. با توجه به سیاست ها و اهداف مورد انتظار در حوزه توانمندسازی آموزشی دانشگاه، این مرکز اقدام به برگزاری دورههای فلوشیپ در حوزههای مختلف آموزش پزشکی خواهد نمود. دورههای فلوشیپ آموزش پزشکی شامل دو دوره فلوشیپ دانشوری آموزشی و فلوشیپ ادغام در آموزش پزشکی است.
اهداف: انتظار میرود شرکت کنندگان پس از اتمام دوره فلوشیپ آموزش پزشکی بتوانند بر اساس شواهد موجود با موضوعات مختلف آن حوزه آشنا شده و ضمن شناسایی دقیق مشکلات آموزشی مرتبط در عمل، در جهت اصلاح آن مشکلات آموزشی از طریق انتخاب و اجرای روشمندی مبتنی بر شواهد اقدام نمایند.
فرایند: محتوای دورههای فلوشیپ توانمندسازی آموزشی بسته به برنامه پیشنهادی فلوشیپ انتخابی بین 6 الی 9 ماه در فاز آموزشی بوده و سپس در ادامه بسته به مدت زمان پروژه طرح توسعه/نوآورانه آموزشی تعریف شده پیش خواهد رفت. دوره شامل دو بخش اصلی می باشد که می تواند همزمان با هم ارایه گردد.
بخش 1:
دوره آموزشی بخش 1 به صورت 1 الی 2 روز در هفته (6 ساعت) می باشد. از 6 ساعت ذکر شده: 3 ساعت جهت شرکت در برنامههای آموزشی رسمی از قبیل کارگاه آموزشی، وبینار، کلینیک مشاوره آموزشی، ژورنال کلاب و ... به صورت حضوری و یا مجازی است که افراد در آن شرکت می نمایند و 3 ساعت باقی مانده به مطالعه فردی متریال های معرفی شده و یا انجام تمرین های عملی به شکل فردی و یا با راهنمایی استاد منتور اختصاص داده شده است.
بخش 2:
در این دوره هر یک از شرکت کنندگان ضمن گذراندن جلسات تخصصی حول موضوع تخصصی دوره فلوشیپ، در ادامه در جلسات آموزشی نحوه تدوین طرح توسعه ای/ نوآورانه آموزشی شرکت کرده (اجباری) و سپس شرکت کنندگان در زمان تعیین شده، عنوان طرح خود را در زمینه موضوع تخصصی فلوشیپ انتخاب و نسبت به تدوین و اجرای پروپوزال طرح توسعه ای/ نوآورانه آموزشی مدنظر اقدام نمایند. به منظور هدایت و راهنمایی پروژه ها، لیستی از اعضای هیات علمی در حوزه مورد نظر توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد و ایشان بر اساس ظرفیت موجود آن عضو هیات علمی، استاد منتور طرح را انتخاب می کند که در طول مسیر هدایت و راهنمایی پروژه را به عهده خواهند داشت. بعد از نگارش پروپوزال، در کمیته ی تشکیل شده در مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، طرح ها بررسی و تصویب خواهد شد.
دستورالعمل برگزاری دورههای فلوشیپ آموزش پزشکی
دستورالعمل برنامه منتورینگ دورههای فلوشیپ آموزش پزشکی