برگزاری مراسم افتتاحیه و اولین جلسه از مدرسه جامع کشوری تابش
مراسم افتتاحیه و اولین جلسه از دوره تابش «توانمندسازی ایده برتر شو» به صورت مجازی چهارشنبه 21 آبان ماه برگزارشد.
به گزارش واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان، مراسم افتتاحیه و اولین جلسه از دوره تابش «توانمندسازی ایده برتر شو» در روز چهارشنبه 21 آبان 1404 به صورت برخط و در بستر اسکای روم برگزار شد.
آریا جلیلی، دبیر دانشجویی دوره و دکتر نسترن مقبولی، مدیر واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان، ضمن خوشامدگویی به شرکتکنندگان، برای آنان آرزوی موفقیت نمودند. سپس دکتر محبوبه مافینژاد، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه در خصوص دوره و همچنین مزیت شرکت در دورههای دانشجویی به بیان توضیحاتی پرداخت. وی بیان کرد که این دوره هم در برنامه ریزی و هم در برگزاری دانشجو محور است، و از مزایای شرکت در آن، ارتباط و شبکه سازی با دیگر دانشجویان و متخصصان آموزش پزشکی و در ادامه امکان شرکت دانشجویان در جشنواره های متعدد آموزشی است. ایشان اذعان کرد دانشجویانی موفق هستند که در طی دوره تحصیل در دوره های متعدد شرکت کرده و به تقویت مهارت های نرم خود بپردازند. از طرف دیگر، در سطح سازمانی نیز استفاده از انرژی دانشجویان در حوزه های مختلف برای شناسایی بهتر مشکلات آموزشی و ارایه پیشنهادات خلاقانه برای حل مشکلات شناسایی شده از مسیر دوره تابش تا مرحله اجرایی آن بسیار موثر خواهد بود.
در ادامه سارینا زارع، دبیر کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشکدهها و دانشگاه و فعالیتهای آن توضیح داد. وی تاکید کرد که برای پی بردن به مشکلات آموزشی و ارتقای سطح آموزش لازم است اطلاعات بیشتری کسب کرد تا بتوان پیشنهادات سازنده و نقد ساختاریافته ارائه کرد و در نهایت به تغییرات آموزشی منتهی شد که البته لازمه آن شرکت در دورههایی همچون دوره ایده محور تابش است. زارع همچنین بیان کرد که ۲ ایده از ایدههای برتر جشنواره کشوری ایده نوآورانه سال گذشته از دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است. آریا جلیلی، دبیر اجرایی این دوره، در ادامه در خصوص هدف برگزاری دوره، بلوک های تئوری و عملی و نحوه راهیابی به دوره عملی توضیح داد.
سپس دکتر عظیم میرزازاده، مشاور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص آشنایی با مفاهیم آموزش پزشکی نکاتی را بیان کرد. وی در ابتدا با پرسیدن سوالاتی در حوزه ماهیت آموزش پزشکی، کلاس را به صورت تعاملی شروع کرد و با پرسش از دانشجویان در خصوص مشکلات آموزشی، و طبقه بندی مشکلات در حوزه های مختلف آموزش پزشکی و نحوه فعالیت دانشجویان در این حوزه ها توضیحاتی داد. وی بیان کرد، آموزش پزشکی در صدد است برای انواع این مشکلات راهحلهایی را پیدا و یا پیاده کند. دکتر میرزازاده همچنین به معرفی مجلات داخلی و خارجی و کتب مرتبط در حوزه آموزش پزشکی پرداخت.
در ادامه ایشان در زمینه بستر تغییراتی که در حیطه آموزش پزشکی انجام میشود، مواردی را معرفی کرد که شامل علم پزشکی، روشهای ارائه خدمات سلامت، انتظارات بیماران، روشهای ارائه آموزش و استفاده از فناوری در این حیطه میشود. همچنین دکتر میرزازاده در طی جلسه عنوان نمود که آموزش پزشکی علاوه بر رشته پزشکی، رشتههای دیگر علوم پزشکی را شامل میشود و به نوعی باید آن را health professions education نام نهاد. حوزههای دیگری همچون برنامهریزی آموزشی، یاددهی یادگیری، ارزشیابی، حمایت و راهنمایی دانشجویی، لیدرشیپ و مدیریت آموزشی از اهم موارد دیگری بودند که در این جلسه مطرح شدند و نکاتی چند در زمینه این موارد بیان شد. در نهایت، دکتر میرزازاده به حیطههای فعالیت در این زمینه پرداخت که شامل کارشناسی ارشد آموزش پزشکی به صورت حضوری و مجازی، دکترای آموزش پزشکی به صورت حضوری و شرکت در کمیتههای دانشجویی توسعه آموزش دانشکده و دانشگاه میشوند.
«واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان» مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران امیدوار است که با برگزاری این گونه دورهها، زمینههای نوآوری و بهبود کیفیت آموزش را از طریق مشارکت دانشجویان در فرایند ایدهپردازی فراهم سازد.
ارسال نظر