مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

معاونت آموزشی

16 مهر 1403 دوشنبه

برگزاری دوره «مهارت های نرم برای دانشجویان»

به گزارش واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، دوره «مهارت­های نرم برای دانشجویان» با هدف آشنایی دانشجویان رشته- مقاطع علوم پزشکی با مهارت هایی که باعث ارتقای سبک زندگی و توسعه فردی می شود؛ به صورت وبیناری در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

در اولین روز برگزاری این دوره، در روز چهارشنبه مورخ دوم آذر ماه وبینار «آشنایی با مهارت های نرم در دوران دانشجویی» توسط دکتر ابوالفضل صلواتی ‌زاده، عضو کارگروه پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی معاونت آموزشی وزارت بهداشت و مدرس دوره ‌های تخصصی مهارت ‌های نرم در ایران و امارات تدریس شد. دکتر صلواتی زاده در این کارگاه در خصوص یادگیری مهارت های نرم، چرایی و چگونگی یادگیری آن مهارت ها، نقش هوش هیجانی در زندگی شخصی و شغلی، بازآفرینی دایره شایستگی ‌ها و همگرایی مهارت ‌های چندگانه توضیح داد. وی همچنین به معرفی کتاب ها، فیلم ها، پادکست ها و تدتاک‌ های انگیزشی پرداخت تا شروع مسیر توسعه فردی با کیفیت و انگیزه بالاتری صورت گیرد. در پایان وبینار، پرسش و پاسخ انجام شد و دانشجویان از نیاز خود به برگزاری این کارگاه ها همراه با تمرینات عملی و تعاملی اشاره کردند.

در دومین روز دوره مهارت­های نرم، در روز سه شنبه مورخ پانزدهم آذر ماه دو وبینار برگزار شد.

اولین وبینار با موضوع «خطاهای شناختی در کارهای علمی» توسط دکتر هلن درگاهی، متخصص آموزش پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تدریس شد. تمرکز این کارگاه بر ارتباط تصمیم گیری و خطاهای شناختی بود که با معرفی مدل های حافظه و ذهن، تفاوت های آنها، سیستم های پردازش داده های ذهنی و خطاهای شناختی در پردازش این داده­ها همراه بود. دکتر درگاهی با مثال های کاربردی در حیطه علوم پزشکی، خطاهای شناختی را ملموس­تر کرد و با معرفی کتاب­های مرتبط و پاسخگویی به سوالات دانشجویان جلسه را به اتمام رساند.

دومین وبینار با عنوان «لیدرشیپ، تیم سازی و مهارت کار تیمی» به منظور آشنایی دانشجویان با مفاهیم و کلیات این نوع از مهارت نرم توسط آزاده روح الامینی، دانشجوی دوره دکترای تخصصی آموزش پزشکی تدریس شد. محتوای این کارگاه شامل ضرورت کار تیمی، مراحل شکل گیری تیم (بروس تاکمن)، 17 اصل کار تیمی (جان مکسول)، 5 دشمن کار تیمی (پاتریک لنچیونی) و 10 گام عملی رهبری یک تیم بود. در این کارگاه به اهمیت ویژگی های فردی اعضای تیم برای داشتن کار تیمی موثر و موفق اشاره شد. همچنین بر نقش رهبر به عنوان ضروری ترین عضو یک تیم در ایجاد اعتماد، حس مسئولیت پذیری و تعهد در اعضای تیم برای رسیدن به اهداف مشترک تاکید شد.

در سومین روز دوره مهارت­های نرم، در روز چهارشنبه مورخ بیست و سوم آذر ماه دو وبینار برگزار شد.

در اولین وبینار دکتر مجید مردی، روان شناس بالینی و کارشناس دفتر مشاوره معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تدریس «شخصیت شناسی از دیدگاه روان شناسی» پرداخت. دسته های شخصیتی و رفتاری بر اساس مدل DISC را مطرح کرد؛ و ضمن تشریح این مدل، تقسیم بندی شخصیت افراد بر اساس برون گرایی/ درون گرایی و کار محوری/ انسان محوری به 4 دسته کلی Dominance (تسلط و نفوذ)، Influence (تاثیرگذار)، Steadiness (ثبات) و Conscientious (وظیفه شناس) را توضیح داد و ویژگی های شخصیتی و رفتاری هر دسته را بیان کرد. در جمع بندی این مبحث اشاره شد هر نوع شخصیتی، ویژگی های خاص و متمایزی دارد که الزاما بر دیگری برتری ندارد و بهتر است افراد بر اساس نوع شخصیت، به کارهای متناسب با خود بپردازند.

در وبینار دوم، دکتر مهرداد کریمی، پزشک متخصص طب سنتی ایرانی و عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تدریس «شخصیت شناسی از دیدگاه طب سنتی ایرانی» پرداخت. وی پس از معرفی انواع مزاج ها، روش تشخیص هر مزاج را به طور اجمالی بیان کرد. دکتر کریمی گفت: افراد می توانند بر اساس حرارت بدن، وضعیت ظاهری بدن، چاقی و لاغری، نوع مو، سرعت و کندی افعال بدن و سایر معیارها، به مزاج خود و دیگران پی ببرند. همچنین افراد بر اساس گرمی/ سردی و خشکی/ تری به 4 گروه گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک و سرد و تر تقسیم می شوند. سپس ویژگی های شخصیتی و رفتاری هر گروه را بیان کرد.

اولین دوره «مهارت های نرم برای دانشجویان» که با استقبال و رضایت دانشجویان همراه بود؛ با برگزاری 5 کارگاه طی 3 روز متناوب به پایان رسید. در این دوره، مهارت های نرم به صورت عمومی و پایه معرفی شد. واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان  در نظر دارد در ترم ‌های تحصیلی آینده، دوره پیشرفته‌ را نیز برگزار کند.

این کارگاه ها به همت و تلاش ارزنده محمد صادق عادل مهربان، «نایب دبیر کارگروه توانمندسازی آموزشی دانشجویان»، و زینب یوسفی و ریحانه حسنی، «عضو کارگروه توانمندسازی آموزشی دانشجویان» کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشگاه، برگزار شد.

کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *