برگزاری دومین جلسه از دوازدهمین دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی (دانا)
به گزارش واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، دومین جلسه از دوازدهمین دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی (دانا) در روز شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴ از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه برگزار شد.
در این نشست، دکتر ریتا مجتهدزاده، عضو هیئت علمی گروه یادگیری الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی تهران، به تشریح محورهای بنیادین برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی پرداخت. ایشان ضمن ارائه مرور جامعی بر اصول و مدلهای رایج در طراحی آموزشی، و اشاره به تفاوتهای ساختاری و اجرایی دانشگاههای کوچک و بزرگ در استقرار کوریکولوم آموزشی، چالشها و مزیتهای هر یک را تبیین کرد.
دکتر مجتهدزاده در ادامه به بررسی روشهای تعیین نیازهای آموزشی پرداخت و منابع و ابزارهای مورد استفاده در فرایند نیازسنجی را توضیح داد. همچنین، با ارائه چارچوب عناصر نهگانه برنامه آموزشی و تشریح حیطههای سهگانه اهداف یادگیری شامل شناختی، عاطفی و روانیحرکتی، نمونههایی کاربردی از نحوه تدوین اهداف آموزشی را مطرح کرد.
در بخش تعاملی جلسه، مدرس با تقسیم دانشجویان به گروه های کوچک و مطرح کردن سؤالات عملی مرتبط با مباحث ارائه شده، زمینه مشارکت فعال فراگیران را فراهم کرد. دانشجویان در جریان این فعالیت های گروهی به تحلیل مصادیق واقعی برنامه ریزی آموزشی پرداخته و پاسخ های خود را به صورت مرحله به مرحله تکمیل کردند. این رویکرد مشارکتی موجب شد مباحث نظری جلسه، با رویکردی کاربردی و مسئله محور همراه شود.
ارسال نظر