برگزاری سومین جلسه از دوازدهمین دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی (دانا)
به گزارش واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، سومین جلسه از دوازدهمین دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی (دانا) در روز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه برگزار شد.
در آغاز جلسه، یک فعالیت رقابتی مبتنی بر بازیوارسازی (گیمیفیکیشن) اجرا شد که طی آن دانشجویان با جستوجوی سرنخها در قالب تکهکاغذهای پراکنده در سالن، وارد رقابتی انفرادی شدند و در پاسخ به مجموعهای از پرسشها از این سرنخها برای تشخیص تکنیکهای نیازسنجی آموزشی استفاده کردند. این بخش، فضایی پرانرژی و مشارکتی ایجاد کرد و مقدمهای مناسب برای ورود به مباحث تخصصی جلسه بود. در ادامه، دکتر محبوبه مافینژاد، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، به ارائه توضیحاتی درباره تکنیکهای نیازسنجی در آموزش پزشکی پرداخت.
وی روشهایی همچون دلفی، گروه اسمی (NGT)، فیشباول، درخت خطا، تحلیل شغلی و تحلیل وظیفه را معرفی کرده و کاربردها، نقاط قوت و شرایط استفاده از هر روش را تشریح کرد. پس از آن، ایشان هفت گام اصلی نیازسنجی آموزشی را توضیح داد که شامل موارد زیر است: ۱. شناسایی نیاز ۲. تعیین منابع ۳. انتخاب تکنیکهای نیازسنجی ۴. انتخاب ابزارهای تحلیل اطلاعات ۵. تحلیل دادهها ۶. اولویتبندی نیازها ۷. گزارشدهی نهایی
در بخش پایانی جلسه، دانشجویان در قالب گروههای کوچک و با الگوبرداری از مدل TBL، یک موضوع فرضی آموزشی را انتخاب کرده و هفت گام نیازسنجی را برای آن موضوع در قالب یک چارت کامل تدوین کردند. در این بخش، منتورهای دوره نیز در کنار گروهها حضور داشتند و به هدایت و تکمیل تحلیلها کمک کردند.
ارسال نظر