"شیوه نامه اجرای سیاست های توسعه نیروی انسانی حوزه آموزش پزشکی"
شيوه نامه اجرايي سياست هاي توسعه نيروي انساني حوزه آموزش پزشكي
اين شيوه نامه اجرايي به منظور شفاف سازي روند اجراي سياستهاي توسعه نيروي انساني آموزش پزشكي دانشگاه در زمينه توانمندسازي آموزشي اعضاي هيات علمي تدوين شده است.
ارتقاي از مرتبه استادياري به دانشياري
1. لازم است كليه اعضاي هيأت علمي آموزشي دانشگاه قبل از ارتقاي رتبه علمي به دانشياري، دوره مهارتهاي آموزشي پايه را بگذرانند،اعضاي هيات علمي پژوهشي نيازي به گذراندن اين دوره ندارند.
تبصره اول: كساني كه در گذشته يكي از دورههاي آموزشي فنون تدريس[1]، كوتاه مدت آموزش پزشكي (فلوشيپ آموزش پزشكي)،دوره مهارتهاي آموزشي پايه 1 يا تدبير (براي آن دسته از اعضاي هيات علمي دانشگاه كه قبل از اسفند 88 به عضويت هيات علمي دانشگاه درآمدهاند) برگزار شده توسط مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه را با موفقيت پشت سر گذاشتهاند نيازي به گذراندن مجدد دوره مهارت هاي پايه ندارند و دوره هاي فوق به عنوان معادل اين دوره مورد قبول مي باشند.
تبصره دوم: كساني كه قبل از اسفند ماه سال 1388 به عضويت هيات علمي دانشگاه در آمدهاند و در مرتبه استادياري ميباشند چنانچه در دوره كوتاهمدت آموزش پزشكي شركت كردهاند اما به دليل عدم تصويب پروپوزال موفق به دريافت گواهي دوره نشدهاند ميتوانند در صورت تمايل و به عنوان جايگزين، در دوره تدبير شركت نمايند.
تبصره سوم: دارندگان مدرك كارشناسي ارشد آموزش پزشكي يا دارندگان مدرك دكتراي پرستاري با گرايش آموزش (كه واحدهاي اصول فلسفه تعليم و تربيت، رويكردهاي نوين تدريس، آزمون سازي و ارزشيابي، نظامهاي آموزشي پرستاري در ايران و جهان و مديريت آموزشي را در دوره تحصيل خود گذارندهاند)با تاييد مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه از گذراندن دوره مهارتهاي آموزشي پايه معاف ميباشند.
تبصره چهارم: دارندگان مدارك يا گواهي معتبر مربوط به دورههاي آموزشي در حيطه آموزش عالي يا آموزش پزشكي از مراكز آموزشي داخلي يا خارجي كه از نظر محتوا و طول دوره مشابهت كامل يا قابل قبول با دوره مهارتهاي آموزشي پايه داشته باشند، در صورت ارايه مدارك مرتبط به مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه و تصويب شوراي آموزشي دانشگاه نيازي به گذراندن دوره آموزشي مهارتهاي پايه ندارند.
ارتقاي از مرتبه دانشياري به استادي
2. لازم است كليه اعضاي هيأت علمي آموزشي دانشگاه پس از ارتقاي رتبه علمي به دانشياري، به ازاي هر سال فعاليت تا زمان ارتقاي رتبه علمي به استادي به ميزان 6 امتياز (معادل 6 ساعت) شركت در برنامههاي توانمندسازي آموزشي به انتخاب خود از مجموع برنامههاي توانمندسازي آموزشي كسب كنند. اين برنامهها شامل كليه فعاليت هاي توانمندسازي مركز (از جمله دورههاي آموزشي مربوط به دورههاي دانشوري آموزش پزشكي، ليدرشيپ يا كارگاههاي آموزشي پيشرفته مركز و مشاهده آموزش همتايان) يا دورهها و كارگاههاي آموزشي در سطح دانشگاه (توسط مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه يا دفاتر توسعه آموزش دانشكدهها و بيمارستانهاي آموزشي يا گروه هاي آموزشي كه تاييديه مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه را دريافت كردهاند)، دوره كارشناسي ارشد آموزش پزشكي و برنامههاي توانمندسازي آموزشي كه در سطح كشور يا بين المللي برگزار ميشوند ميباشد. مرجع تاييد فعاليتهاي توانمندسازي آموزشي خارج از دانشگاه مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه خواهد بود.
تبصره اول:اجراي اين بند از يك سال پس از تصويب اين برنامه در شوراي دانشگاه ميباشد. لازم است اعضاي هيات علمي كه پرونده ايشان پس از آن به دبيرخانه هيات مميزه واصل ميشوند به ازاي هر سال از زمان تصويب اين برنامه 6 امتياز از برنامههاي توانمندسازي آموزشي كسب كرده باشند. بنابراين با عنايت به تصويب نهايي اين برنامه در مرداد ماه 1394، در پرونده عضو هيات علمي آموزشي دانشگاه كه در مرداد ماه 1395 به دبيرخانه هيات مميزه واصل شود صرف نظر از مدتي كه از ارتقاي به مرتبه دانشياري گذشته صرفا لازم است مستندات مربوط به 6 امتياز توانمندسازي آموزشي موجود باشد.
تبصره دوم: نحوه محاسبه امتياز بدين صورت ميباشد كه به ازاء هر ماه نيم امتياز در نظر گرفته مي شود. براي مثال در مورد پرونده عضو هيات علمي كه در آذر ماه 1395 به دبيرخانه هيات مميزه واصل شود. لازم است 8 امتياز توانمندسازي موجود باشد. در موارد كمتر از يك ماه، امتياز كمتر مورد انتظار خواهد بود.
تبصره سوم: كساني كه در حال حاضر در مرحله دانشياري هستند و براي ارتقاي به مرتبه استادي اقدام مينمايند، در صورتي كه به هر دليل دورههاي مورد نياز براي ارتقاي از مرتبه استادياري به دانشياري نگذراندهاند، نياز به گذراندن آنها ندارند و تنها لازم است امتيازات سالانه مربوط به توانمندسازي آموزشي را كسب نمايند.
تبصره چهارم: امتيازات كسب شده ازفعاليتهاي توانمندسازيدر دوره پيش از دانشياري به جز دوره الزامي مرحله مذكور (مهارتهاي آموزشي پايه، فنون تدريس، كوتاه مدت اموزش پزشكي يا تدبير حسب مورد)، براي ارتقاي از دانشياري به استادي مورد محاسبه قرار ميگيرد.
تبصره پنجم: هر چند به ازاي هر سال فعاليت به عنوان عضو هيات علمي در مرتبه دانشياري شش امتيار توانمندسازي مورد نياز است اما لازم نيست كه در هر سال از مدت مذكور شش امتياز مورد نظر كسب شده باشد و امكان ذخيرهسازي اين امتيازات (ولو بيش از شش امتيار در سال) امكان پذير است
تبصره ششم: حداكثر امتياز قابل قبول از محل برنامه مشاهده آموزش همتايان (ماه) به ازاي هر سال سه امتياز و در كل ده امتياز براي مشاهده شوندگان ميباشد.براي مشاهدهگران، اين امتياز بدون محدوديت محاسبه ميشود.
تبصره هفتم: در مورد آن دسته از اعضاي هيات علمي كه به عنوان مدرس دوره يا كارگاه با مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه و يا دفاتر توسعه آموزش دانشكدهها و بيمارستانها يا گروههاي آموزشي (در برگزاري كارگاه هاي مورد تاييد مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه) همكاري ميكنند، هر ساعت تدريس معادل يك ساعت شركت در برنامههاي توانمندسازي محاسبه ميشود. اين امتياز براي كساني كه در زمينه اجراي برنامه هاي توانمندسازي همكاري مينمايند مورد محاسبه قرار نميگيرد.
3. اگرچه شركت در دورههاي توانمندسازي براي اعضاي محترم هيات علمي دانشگاه در مقطع استادي الزامي نمي باشد اما پيشنهاد ميشود اين دسته از اعضاي هيات علمي دانشگاه نيز به منظور ارتقاي توانمنديهاي آموزشي و بر اساس انتخاب خود در دورههاي توانمندسازي شركت نمايند.
اين شيوه نامه اجرايي در نشست مورخ 1395/12/5 شوراي آموزشي دانشگاه به تصويب رسيد. اصلاح اين شيوه نامه به پيشنهاد مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه و موافقت شوراي آموزشي دانشگاه امكان پذير مي باشد.
اين دوره توانمندسازي از سال 72 تا 84 برگزار شده است.[1]
ارسال به دوستان