با حضور رییس دانشگاه و معاون آموزشی وزارت بهداشت در آخرین روز هفته آموزش از 12 فرآیند مطلوب دانشگاهی در دهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری تجلیل شد
در دهمين جشنواره آموزشي شهيد مطهري كه بهمنظور تجليل و تكريم اساتيد عرصه آموزش پزشكي و شناسايي و معرفي فرآيندهاي آموزشي مطلوب دانشگاهي و كشوري در دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد، 12 فرايند مطلوب دانشگاهي كه در بين آن 2 فرآيند برتر كشوري نيز بود قدرداني شد.
در اين جشنواره كه 13 ارديبهشت 96 در تالار ابنسينا برگزار شد، ابتدا مجريان فرايندهاي برتر به معرفي فرآيند خود پرداختند.
ضرورت شناسايي فرايندهاي برتر در ارتقاي آموزش پزشكي
دكتر ميرزازاده مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي با اشاره به اهداف جشنواره گفت: در اين دوره از جشنواره بهمنظور شفافسازي در روند داوري و انتخاب فرايندها، شيوهنامه مدوني تدوين و به تصويب شوراي آموزشي دانشگاه رسيد.
وي با اشاره به مراحل مختلف داوري فرايندها گفت: 56 فرايند آموزشي براي شركت در اين رقابت از سوي اعضاي هيات علمي، دانشجويان و دانشكده ها در 6 حيطه «تدوين و بازنگري برنامه هاي آموزشي»، «ياددهي و يادگيري»، «ارزشيابي آموزشي (دانشجو، هيات علمي و برنامه)»، «مديريت و رهبري آموزشي»، «يادگيري الكترونيكي» و «طراحي و توليد محصولات آموزشي» به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه در جلسات كميته داوري 25 فرايند به عنوان فرايند آموزشي مورد قبول قرار گرفت و در نهايت در جلسه كميته علمي جشنواره، از اين تعداد، 12 فرآيند به عنوان فرايند مطلوب دانشگاهي انتخاب شد.
در ادامه دكتر جليلي معاون آموزشي دانشگاه و دبير جشنواره به بيان راهكارهاي توسعه دانشپژوهي آموزشي در دانشگاه پرداخت و نويد داد: با تلاشهاي بسيار دانشپژوهي آموزشي به شكلي قابلقبول در آييننامه ارتقاي مرتبه اعضاي هيات علمي گنجانده شد و از سال 96 به مرحله اجرا درآمد و انشاءالله با تأمين زيرساختهاي لازم براي پيشبرد دانشپژوهي آموزشي در كشور و دانشگاه اقدامات خلاقانه و نوآورانه اعضاي هيات علمي موردتوجه قرار خواهد گرفت.
دانشگاه علوم پزشكي تهران پرچمدار مرجعيت علمي
سپس دكتر لاريجاني معاون آموزشي وزارت بهداشت، با اشاره به توانمنديهاي علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: دانشگاه علوم پزشكي تهران از ظرفيت بالايي برخوردار است و بهعنوان دانشگاه مادر در دانشگاههاي علوم پزشكي كشور، بالندگي خود را در حوزه آموزش و پژوهش تاكنون حفظ كرده است.
وي با بيان اينكه بسياري از اقدامات دانشگاه براي دانشگاههاي ديگر ميتواند الگو باشد افزود: با وجود همه اين ظرفيتها، دانشگاه بايد حركت خود را به سمت دانشگاههاي هزاره سوم با سرعت بيشتري پيگيري كند هرچند كه در اين زمينه اقدامات خوبي همچون مدرسه تابستاني بينالمللي سلامت عمومي صورت گرفته است.
معاون آموزشي وزارت بهداشت بابيان اينكه دانشگاه علوم پزشكي تهران بايد پرچمدار مرجعيت علمي باشد افزود: بهمنظور پيشرفت هرچه بيشتر دانشگاه بايد مأموريت هاي روشني را تعريف كند تا بتواند در آنها بيشتر بدرخشد.
دكتر لاريجاني با تاكيد بر ترويج اخلاق و رفتار حرفهاي در دانشگاه گفت: دانشگاه تاكنون كدهاي اخلاقي متعددي را تدوين كرده اما مهمتر از داشتن كدهاي اخلاقي به اجرا درآوردن آن است و باوجود زيرساختهاي مناسبي كه اين دانشگاه دارد بايد سريعتر در اين مسير گام بردارد.
تاكيد بر لزوم ارتقا كيفيت آموزش
سپس دكتر جعفريان رييس دانشگاه به بيان دستاوردها و برنامه 4 ساله حوزه آموزش دانشگاه از سال 92 تا 96 و پرداخت و گفت: حوزه آموزش دانشگاه بهمنظور ارتقا كيفيت آموزش برنامههاي متعددي از جمله استقرار نظام جامع ارزشيابي، توانمندسازي هيات علمي، ارتقا كيفي رابطه استاد و دانشجو و... به اجرا در آورده است كه پيشرفت بسيار مناسبي نيز در اين راستا داشته است.
وي افزود: در زمينه ارتقا زيرساختهاي آموزشي با بازنگري نقشه جذب هيات علمي اقدام بسيار مهمي در دانشگاه انجام شد و نقشه راه روشني براي جذب و توزيع هيات علمي پيش روي دانشگاه قرار گرفت.
دكتر جعفريان ساماندهي خدمات آموزشي را يكي ديگر از رئوس برنامه آموزشي دانشگاه برشمرد و گفت: در اين راستا اقدامات لازم براي ارائه خدمات آموزشي دانشجويان بهصورت غيرحضوري انجام شد و پروژه ساماندهي ثبت و نگهداري پرونده دانشجويي به ثمر رسيد.
رييس دانشگاه با اشاره به فعاليتهاي دانشگاه در راستاي بستههاي تحول و نوآوري آموزشي گفت: تحول در آموزش نيازمند ايجاد زيرساختهاي مناسب، برنامهريزي صحيح، همراهي و مشاركت همه دستاندركاران بهويژه اعضاي هيات علمي است.
در ادامه اين مراسم از 12 فرآيند مطلوب دانشگاهي كه دو فرآيند آن موفق به كسب مقام برتر كشوري شده بودند با اهداي لوح تقدير به مجريان و همكاران فرآيندهاي مطلوب دانشگاهي قدرداني شد.
ارسال به دوستان