بازدید تیم ارزیابان کشوری از بیمارستانهای آموزشی دانشگاه آغاز شد
مراسم معارفه بازديدكنندگان ارزيابان كشوري از بيمارستان هاي آموزشي دانشگاه با حضور رييس و معاون آموزشي دانشگاه، روسا، معاونين آموزشي و رابطين اعتباربخشي بيمارستان ها، مدير مركز و مسؤول واحد ارزشيابي مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، يازدهم تيرماه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه در اين مراسم كه صبح يكشنبه 11 تير 96 در سالن اجلاس دانشگاه، برگزار شد، دكتر جليلي معاون آموزشي دانشگاه، با اشاره به استقبال دانشگاه از ارزيابيهاي بيروني گفت: اعتباربخشي موسسهاي و بيمارستانهاي آموزشي كه از سوي وزارت بهداشت در قالب بستههاي طرح تحول اجرا ميشود ميتواند به بهبود كيفيت آموزشي دانشگاه كمك كند.
وي افزود: عمليات خودارزيابي در دانشگاه انجام شده و تيم ارزيابي بيروني از امروز تا 14 تيرماه از مراكز آموزشي درماني بازديد خواهند داشت و پس از بررسي مستندات و انتقال تجربيات خود، گزارش اين ارزيابي را به وزارت بهداشت اعلام ميكنند.
سپس دكتر ميرزازاده مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه به بيان روند اقدامات انجام شده در اجراي اعتباربخشي آموزشي بيمارستانها پرداخت و گفت: پس از ابلاغ دستورالعمل اعتباربخشي آموزشي بيمارستانها به دانشگاه در 19 مرداد 94، جلسات متعدد و كارگاهي بهمنظور آشنايي بيمارستانها با استانداردهاي اعتباربخشي تشكيل شد. سپس خودارزيابي توسط بيمارستانها با تأكيد بر رويكرد كمي و كيفي انجام و گزارش آن به دانشگاه علوم پزشكي ايران بهعنوان مجري اعتباربخشي آموزشي در اسفند 94 ارسال شد.
وي افزود: بهمنظور تحقق بهتر استانداردهاي اعتباربخشي، در مرحله بعد برنامه عملياتي بيمارستانها تدوين شد تا با برنامهريزي دقيق كمبودها برطرف شود.
در ادامه، دكتر پورنيك سرپرست تيم ارزيابي كشوري، به بيان نحوه بازديد از بيمارستانها پرداخت و گفت: تيم ارزيابي به دنبال برجسته كردن نقاط ضعف و نقد عملكرد دانشگاه نيست بلكه اين ارزيابي با هدف تبادل تجربيات و بهبود كيفيت فعاليتهاي آموزشي صورت ميگيرد.
وي دانشگاه علوم پزشكي تهران را از افتخارات ملي دانست و گفت: گزارشهاي خودارزيابي دانشگاه نشان ميدهد كه بسيار سختگيرانه و با دقت خوبي انجام شده و ارتقا كيفيت آموزشي موردتوجه مسئولان دانشگاه قرار دارد.
سپس دكتر جعفريان رئيس دانشگاه، اعتباربخشي در سطح ملي و دانشگاهي را اقدام ارزشمندي دانست كه بازخورد علمي و منطقي آن به ايجاد اصلاحات آموزشي كمك ميكند و گفت: بيمارستانهاي آموزشي بايد در كنار وظايف درماني روزمره و بدون تعطيلي خود، قابليتهاي بيشتري داشته و خدمات ويژهاي ارائه دهند و به همين دليل مراجعه به بيمارستانهاي دانشگاه روند روبه رشدي داشته است.
دكتر جعفريان، انجام يكسوم پيوند عضو در كشور، افزايش تعداد عملهاي جراحي و شلوغي هميشگي اورژانس بيمارستانهاي دانشگاه را نشاندهنده خدمات ويژه مراكز آموزشي و اعتماد مردم نسبت به اين مراكز دانست و گفت: متوسط ضريب اشغال تخت كل دانشگاه 89 درصد است كه اين شاخص در اغلب بيمارستانها به بيش از 90 درصد ميرسد.
رئيس دانشگاه آموزش را مهمترين ركن بيمارستانهاي دانشگاه دانست افزود: باوجوداينكه بيمارستانها با چالشهاي جدي مالي مواجهاند در اين مدت تأكيد داشتيم كه نظام آموزشي نبايد تحت تأثير اين مسائل قرار گيرد.
وي با اشاره به مزاياي اعتباربخشي گفت: انجام همه امور به منابع مالي بستگي ندارد در بسياري از مواقع بايد نگاهمان به موضوعات تغيير كند درواقع اعتباربخشي موجب ايجاد اين تغيير نگرش و اولويت پيدا كردن مسائل مهم ميشود.
دكتر جعفريان با بيان اينكه دانشگاه ظرفيت بالايي ازنظر نيروي انساني، فعاليتها و محتواي آموزشي دارد كه مورد تائيد ارزيابان فدراسيون جهاني آموزش پزشكيWFME)( نيز قرار گرفته است افزود: چشمانداز دانشگاه اين است كه نه در سطح ملي بلكه در سطح منطقه و بينالمللي مطرح شود هرچند كه درحال حاضر در مقايسه با دانشگاههاي بزرگ دنيا حرفهاي زيادي براي گفتن دارد.
وي تصريح كرد: باوجوداينكه دانشگاه علوم پزشكي تهران از جايگاه قابل قبولي در كشور برخوردار است اما بيشك نقاط ضعفي هم دارد و براي اينكه در منطقه و عرصه بينالملل خوب عمل كند بايد با اجراي معيارهاي اعتباربخشي اين نقايص را برطرف كند.
ارسال به دوستان