برگزاری چهارمین دوره جلسه آشنایی اعضای هیئتعلمی جدید با دانشگاه علوم پزشکی تهران
به گزارش روابط عمومي دانشگاه، در ابتداي اين جلسه كه از ساعت ۱۰ صبح روز پنج شنبه ۲۰ آبان ماه ۹۵ آغازشده بود، دكتر ميرزا زاده، مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي ضمن خيرمقدم به اعضاي هيئتعلمي جديد و اعضاي محترم پانل كه به منظور پاسخگويي به سؤالات و مسائل اعضاي جديد در جلسه حاضر شدند؛ گفت: اميدوارم برنامه امروز برنامه مفيدي براي شما باشد و بتواند گامي در جهت آشنايي بيشتر و فعاليت روانتر شما عزيزان در محيط دانشگاه باشد.
اعضاي هيئتعلمي بهنوعي بزرگترين سرمايه دانشگاه هستند
وي با تشريح جزئيات برنامه گفت: هدف اين جلسه اين است كه با حضور افرادي كه بهواسطه سابقه بيشتر و يا مسئوليتي كه دارند، تجربيات بيشتري دارند؛ اين تجربيات و مسائل را با اعضاي جديد به اشتراك گذاشته شود و از اين طريق شرايط آسانتري براي اعضاي جديد خانواده دانشگاه علوم پزشكي تهران فراهم كنيم.
دكتر ميرزا زاده با اشاره به اينكه در دورههاي گذشته، اين جلسه در دو روز و با سخنراني اعضاي پانل و سپس جلسه پرسش و پاسخ برگزار ميشد؛ گفت: در دوره اخير تلاش كرديم مجموعه سخنرانيها در قالب يك DVD در اختيار اعضاي جديد قرار گيرد و ضمن صرفهجويي در زمان، فرصت بيشتري براي پرسش و پاسخ در اختيار قرار گيرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با يادآوري اهميت اعضاي هيئتعلمي براي دانشگاه؛ تصريح كرد: اهميت اعضاي محترم هيئتعلمي براي دانشگاه اين است كه بهنوعي بزرگترين سرمايه دانشگاه، اعضاي هيئتعلمي آن هستند و اين افراد آينده دانشگاه را شكل خواهند داد؛ از طرفي براي اعضاي هيئتعلمي، عضويت در اين دانشگاه بهعنوان دانشگاهي باسابقه و با جايگاه مشخص در كشور، منطقه و حداقل بهصورت شناسايي بينالمللي، داراي ارزش والايي است؛ ازاينرو ميتوان گفت اين عضويت براي هر دو طرف، فرصت مغتنمي است.
يكي از ويژگيهاي دانشگاه علوم پزشكي تهران، دقت و وسواس در انتخاب اعضاي هيئتعلمي است
در ادامه برنامه دكتر جليلي، معاون آموزشي دانشگاه با اشاره به اينكه اين جلسه به همت مديريت مركز مطالعات و توسعه آموزش و با همكاري ساير دوستان، طراحي و اجرا شده است، گفت: اين جلسه قسمتي از كارهايي است كه ما بايد براي استفاده از ظرفيت عظيم اعضاي محترم هيئتعلمي دانشگاه انجام دهيم.
وي افزود: تجربهاي كه در اين سالها به دست آورديم نشان ميدهد توانمندسازي، حفظ انگيزه، ارائه بازخورد و نگهداري اعضاي هيئتعلمي، مهمترين وظيفهاي است كه در حوزه آموزش بايد به آن پرداخته شود؛ اما متأسفانه به دلايل مشغلههاي جاري و روزمره اين حوزه، اين مسئله آنطور كه شايسته است موردتوجه قرار نميگيرد.
معاون آموزشي دانشگاه با اشاره به اينكه يكي از ويژگيهاي دانشگاه علوم پزشكي تهران، دقت، وسواس و سختگيري در جذب اعضاي هيئتعلمي است؛ گفت: قطعاً يكي از عوامل مؤثر در جايگاه شاخص دانشگاه، همين فرآيند دقيق و حساسيت دانشگاه در جذب اعضاي هيئتعلمي است.
وي افزود: در كنار اين موضوع مسائلي مانند حداكثر استفاده از زمان حضور اعضاي هيئتعلمي، آشنايي اعضاي هيئتعلمي با امكانات، فرصتها، ظرفيتها و وظايفي كه دانشگاه از اعضاي هيئتعلمي انتظار دارد، استفاده از كارگاههاي توانمندسازي در حوزههاي پژوهشي و آموزشي از عمده مسائلي است كه اعضاي محترم هيئتعلمي بهتدريج و در آينده، با دانشگاه تعامل خواهند داشت.
بخش بعدي جلسه كه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ به طول انجاميد، پرسش و پاسخ اعضاي هيئتعلمي جديد دانشگاه با اعضاي پانل بود كه عمده مسائل مطرحشده در اين بخش در مورد «سامانه شعاع»، «سامانه سما»، «گرنت هاي پژوهشي»، «آييننامهها و قوانين ارتقاء» و «مسائل مربوط به كتابخانه ديجيتال» دانشگاه بود.
علاقه، پشتكار، خلاق بودن، مهارتهاي ارتباطي و صبر و تحمل، خصوصيات لازم براي موفقيت در فضاي آكادميك
در بخش ديگري از برنامه كه پس از يك وقفه كوتاه، آغاز شد، دكتر جعفريان، رئيس دانشگاه ضمن خوشامدگويي به اعضاي هيئتعلمي جديد گفت: بهعنوان عضوي از اعضاي هيئتعلمي دانشگاه علوم پزشكي تهران به شما اين اطمينان خاطر را ميدهم كه وارد يكي از بهترين مراكز آكادميك كشور و منطقه شدهايد.
وي ضمن تشريح امتيازات و ويژگيهاي دانشگاه علوم پزشكي تهران، تصريح كرد: در كنار تاريخچه و سابقه بينظير دانشگاه، زيرساخت دانشگاه - بهعنوان يك محيط آكادميك و نه صرفاً ساختمان و فضا – در كشور بينظير است، همچنين به لحاظ تعداد اعضاي هيئتعلمي بعد از دانشگاه تهران در رده دوم قرارگرفتهايم و عليرغم اينكه تعداد اعضاي هيئتعلمي ما كمتر از ۱۰درصد تعداد كل اعضاي هيئتعلمي دانشگاههاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است، حدود يك/سوم اعضايي كه H-Index بالاي ۱۵ دارند، در دانشگاه ما حضور دارند و به لحاظ اين نوع شاخصها اختلاف چشمگيري با رتبههاي بعدي داريم.
رئيس دانشگاه در ادامه با بيان اينكه در كنار همه اين امتيازات و ويژگيهاي مثبت، نقاط ضعف و مشكلات فراواني هم وجود دارد؛ گفت: در سطح دانشگاه مشكلات زيادي داريم و من بهواسطه جايگاهم با تمام اين مشكلات آشنا هستم، البته بايد بدانيم كه اين قبيل مشكلات همهجا وجود دارد و حتي در كشورهايي كه پيشرفتهتر از ما هستند، شرايط كاري بهشدت دشوارتر است.
وي با بيان اين مطلب كه براي اينكه فرد موفقي در محيط آكادميك باشيم نياز داريم تا ويژگيهاي خاصي داشته باشيم؛ گفت: عليرغم همه مشكلاتي كه همه ما از آنها خبرداريم، از ديدگاه من پنج نكته وجود دارد كه رعايت آنها ميتواند باعث موفقيت انسان در محيطهاي اينچنيني شود.
دكتر جعفريان ويژگي و نكته اول را «علاقه به كار و حفظ اين علاقه» معرفي كرد و گفت: اگر بتوانيم همين علاقهاي كه پيش از ورود به اين جايگاه داشتيم را در خود حفظ كنيم، ميتوانيم مشكلات را بهخوبي تحملكنيم؛ همچنين ويژگي دومي كه بسيار مهم است «پشتكار» است، يعني انسان پيگير كاري كه ميخواهد انجام بدهد، باشد.
وي نكته سوم را «خلاق بودن و روبهجلو بودن» برشمرد و گفت: اينكه ما بخواهيم صرفاً كارهاي روتين و تكراري را انجام دهيم؛ هيچ هنري نيست بلكه هركدام از ما بايد سعي كنيم در هر موقعيت و جايگاهي كه هستيم، سيستم را يك گام به جلو ببريم.
رئيس دانشگاه با معرفي «مهارتهاي ارتباطي» بهعنوان يكي ديگر از ويژگيهاي موردنياز اعضاي هيئتعلمي، تصريح كرد: براي موفقيت، ارتباط لازم است و بدون مهارت ارتباطي درست، در بعضي مواقع ما حتي نميتوانيم حرف درست و منطقي خود را به نتيجه برسانيم؛ پس لازم است مهارت ارتباطي بهعنوان يك سوژه مهم، موردتوجه همه ما باشد.
وي با اشاره به اينكه بدون صبر، كاري به نتيجه نميرسد؛ گفت: ويژگي ديگري كه بايد در خود تقويت كنيم «صبر و حوصله» است و صبر داشتن، يك بايد براي پيشبرد كارهاست و بدون صبر قطعاً ما نميتوانيم خيلي موفق باشيم.
دكتر جعفريان در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به اينكه دانشگاه محل تربيت است؛ گفت: فراتر از مسائل آموزشي و انتقال دانش، به اعتقاد من دانشگاه محل تربيت و انتقال منش است و اميدوارم همه ما طوري رفتار كنيم كه همانطور كه ما از بزرگان دانشگاه بهخوبي و نيكي ياد ميكنيم، نسلهاي بعدي از ما به نيكي ياد كنند و تا زماني كه در اين موقعيت خدمت ميكنيم براي دانشگاه مثمر ثمر باشيم.
پس از پايان سخنان رئيس دانشگاه و بهعنوان آخرين بخش اين جلسه، اعضاي هيئتعلمي جديد به بيان نظرات و پيشنهادها خود پرداختند كه مسائلي چون «تشكيل اتاق فكر در سطح دانشگاه»، «توسعه زيرساختها و ايجاد زيرساختهاي جديد»، «توجه بيشتر به دانشكدهها» و ... از موارد مطرحشده در اين بخش بود.
اين جلسه ساعت ۱۴:۱۵ با گرفتن عكس يادگاري اعضاي هيئتعلمي جديد با رئيس و هيئترئيسه دانشگاه به پايان رسيد.
گالري عكس
ارسال به دوستان