دکتر جلیلی با اعلام آغاز هفته آموزش در دانشگاه، از معرفی 12 فرآیند برگزیده در هشتمین جشنواره شهید مطهری خبر داد
روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: معاون آموزشي دانشگاه، ضمن تشريح برنامههاي هفته آموزش از 13 تا 17 ارديبهشت 94، هدف از نامگذاري اين هفته را توجه به اهميت آموزش و ارج نهادن به جايگاه اعضاي هيات علمي و دستاندركاران عرصه آموزش دانشگاه دانست
به مناسبت فرارسيدن هفته آموزش در دانشگاه، دكتر جليلي به تشريح برنامههاي اين هفته پرداخت و گفت: اين چهارمين سالي است كه برنامههاي آموزشي به صورت هفتگي و در قالب مجموعه اي از برنامههاي ويژه اجرا ميشود.
وي برگزاري جشنواره شهيد مطهري را آغازگر هفته آموزش خواند و افزود: 13 ارديبهشت در تالار ابنسينا فرايندهاي برتر توسط مجريان فرآيندها ارائه خواهد شد و مورد تشويق قرار ميگيرند و ظهر همان روز برگزيدگان جشنواره در ضيافت ناهار با حضور رييس دانشگاه شركت خواهند كرد.
دكتر جليلي «چگونه يك كارگاه آموزشي موفق برگزار كنيم» را برنامه دومين روز هفته آموزش عنوان كرد و افزود: در روز سوم «شوراي عالي بازنگري پزشكي عمومي» با حضور مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه، همچنين همكاران دانشكده پزشكي و دستاندركاران برنامه بازنگري پزشكي عمومي برگزار ميشود.
معاون آموزشي دانشگاه، از برگزاري نشست سالانه شوراي توسعه آموزش دانشگاه در چهارمين روز هفته آموزش خبر داد و گفت: اين نشست با حضور رييس دانشگاه و روساي دانشكدهها، معاونان آموزشي و مديران دفاتر توسعه دانشكدهها و مديران ستادي حوزه معاونت آموزشي برگزار ميشود و دستور كار آن گزارش فعاليتها و برنامههاي مركز مطالعات توسعه آموزش پزشكي دانشگاه همچنين روند اجرا و دستاوردهاي بازنگري دوره پزشكي عمومي، دندانپزشكي عمومي و پرستاري است.
دكتر جليلي برگزاري نخستين روز دوره آشنايي اعضاي هيات علمي جديدالورود با دانشگاه را پايانبخش برنامههاي هفته آموزش سال 94 خواند و افزود: اين دوره از سال گذشته با هدف آشنايي اعضاي هيات علمي جديد با امكانات و الزامات دانشگاه برگزار ميشود.
وي با اشاره به برگزاري برنامههاي همزمان ديگر در هفته آموزش گفت: در پي تصويب شيوهنامه ايدههاي آموزشي برتر در شوراي آموزشي دانشگاه، امسال نخستين مسابقه ايدههاي آموزشي برتر برگزار و علاوه بر آن جلسات هم انديشي هيات رئيسه دانشكدهها با دانشجويان نيز در اين هفته تشكيل ميشود.
افزايش دو برابري فرآيندهاي ارسالشده به دبيرخانه جشنواره
معاون آموزشي دانشگاه در بخش ديگري از سخنان خود به بيان جزييات بيشتر در خصوص جشنواره شهيد مطهري پرداخت و گفت: از آذرماه سال گذشته همكاران مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي فراخواني را اعلام كردند كه طي آن 47 فرآيند آموزشي به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه اين تعداد نسبت به سال گذشته رشد دو برابري داشت.
دكتر جليلي با اشاره به حيطههاي انتخاب فرآيندها در اين دوره از جشنواره گفت: محصولات آموزشي بر اساس آنچه كه در جشنواره كشوري تعيين ميشود در 6 حيطه «تدوين و بازنگري برنامه هاي آموزشي»، «روش ها و تكنيك هاي آموزش»، «سنجش، ارزشيابي و اثربخشي آموزشي»، «مرجعيت، رهبري و مديريت آموزشي»، «مشاوره و راهنمايي» و «فعاليت هاي فرهنگي وامور تربيتي و اجتماعي و محصولات آموزشي» تقسيم شد و مورد ارزيابي قرار گرفت.
وي با اشاره به سهم هر دانشكده در ارائه فرايندهاي آموزشي گفت: از دانشكدههاي پرستاري و مامايي 16 فرآيند، پزشكي و بيمارستانهاي تابعه 20 فرآيند، داروسازي 3 فرايند (يك فرآيند مشترك با مركز رشد استعدادهاي درخشان و يك فرآيند مشترك با دانشكده مجازي)، دندانپزشكي 1 فرآيند، طب سنتي 5 فرآيند و دانشكده فناوريهاي نوين پزشكي 2 فرايند در اين جشنواره شركت كردند.
معاون آموزشي دانشگاه با اشاره به روند داوري فرآيندها گفت: غربالگري اوليه از نظر انطباق با ماهيت و محورهاي فرآيندهاي آموزشي در مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي انجام شد و از بين 47 فرآيند ارسالي 42 فرآيند به عنوان فرآيندهاي اوليه در اين مرحله شناسايي شدند.
وي افزود: در مرحله دوم هر يك از فرآيندها به منظور بررسي و امتيازدهي براي دو داور ارسال شد و داوران به طور جداگانه نظرات خود را اعلام كردند و نتايج اين داوريها در كميته داوران مطرح شد.
دكتر جليلي تصريح كرد: پس از بررسي فرآيندها و نتايج داوري صورت گرفته در كميته داوران 26 فرايند مورد پذيرش اوليه قرار گرفت و مجدداً براي ارزيابي و امتيازدهي براي داور سوم ارسال شد و نهايتاً جمعبندي اين نظرات در كميته علمي جشنواره مورد بررسي قرار گرفت. در جلسه كميته علمي جشنواره كه در بهمنماه 93 تشكيل شد، پس از بحث و تبادلنظر و راي گيري 12 فرايند را به عنوان فرايند مطلوب دانشگاهي انتخاب كردند.
معاون آموزشي دانشگاه، با اشاره به معيارهاي داوري فرآيندها گفت: داوري فرآيندها بر مبناي «دارا بودن اهداف مشخص»، «استفاده از روش مندي مناسب و متناسب با نوع فعاليت مورد نظر»، «حصول نتايج قابلتوجه»، »ارائه موثر فعاليت به جامعه آموزش پزشكي» و «بازبيني نقادانه عملكرد توأم با پيشنهادهايي براي بهبود در آينده» انجام شد.
وي از ارائه 6 فرايند به جشنواره كشوري شهيد مطهري خبر داد و افزود: از بين 12 فرايند منتخب 6 فرآيند اول براي شركت در رقابت جشنواره كشوري شهيد مطهري معرفي شدند كه نتايج نهايي آن در حاشيه همايش آموزش پزشكي اعلام خواهد شد.
دكتر جليلي با بيان اينكه همه فرآيندهاي ارسالي، بسيار ارزشمند و مفيد بوده و هر كدام در جهت اهداف مشخص اجرا شده است، افزود: بر اساس ضوابط تعيينشده بايد تعدادي از فرآيندها را به عنوان موارد برتر به جشنواره كشوري و دانشگاهي شهيد مطهري معرفي ميكرديم ولي از همه عزيزاني كه با انجام طرحهاي توسعه اي در حوزه آموزش به ارتقاي كيفي آموزش دانشگاه كمك مي كنند و با ارسال فرآيندهاي خود براي دبيرخانه جشنواره بر رونق جشنواره افزودند سپاسگزارم.
ارسال به دوستان