• 05 آذر 1403

با حضور رییس دانشگاه جشن بیستمین سالگرد تاسیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی برگزار شد

  • تاریخ انتشار : 1394/09/24 - 12:25
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 38
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

با حضور رییس دانشگاه جشن بیستمین سالگرد تاسیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی برگزار شد

به گزارش روابط عمومي دانشگاه: به مناسبت دومين دهه از فعاليت مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي، مراسمي با حضور مديران پيشين و كنوني اين مركز برگزار شد و برنامه هاي توسعه آموزشي مورد بررسي قرار گرفت.

 در اين مراسم كه 22 آذر 94 در سالن اجلاس دانشگاه برگزار شد، دكتر جليلي معاون آموزشي دانشگاه، ضمن قدرداني از تلاش هاي بسياري كه در زمينه توسعه آموزشي دانشگاه در اين 20 ساله صورت گرفته، برگزاري اين مراسم را فرصتي براي استفاده از تجربيات و ديدگاه هاي دست اندركاران اين حوزه خواند و افزود: اين كه در اين 20 سال مجموعه و ساختار مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه پايدار بوده و مسير رشد و بالندگي را دنبال كرده و دستخوش افت و خيز زيادي نشده نكته قابل توجهي است.
مركز مطالعات توسعه آموزش پزشكي در مسير رشد و بالندگي
وي افزود: در شرايطي كه مسائل روزمره آموزشي آن قدر انبوه و گسترده است كه بخش قابل توجهي از فرصت و تمركز مسئولان آموزش را به خود اختصاص مي دهد ايده پرداختن به مقوله توسعه آموزشي بسيار ارزشمند بوده و هست.
معاون آموزشي دانشگاه، با اشاره به دستاوردهاي مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي گفت: محصول فعاليت هاي اين مركز در دانشگاه قابل مشاهده است البته هنوز جاي كار بسياري وجود دارد كه اميدوارم با استفاده از دانش و تجربه اساتيد اين حوزه شاهد جهش و حركت جدي در دهه سوم فعاليت هايEDCباشيم.
دانشگاه بنيان گذار بسياري از فعاليت هاي آموزشي در كشور
پس از آن دكتر ميرزازاده مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي ضمن گراميداشت ياد و خاطره همكارانEDCدر اين 20 سال، هدف از تشكيل اين گردهمايي را علاوه بر فراهم آوردن فرصت تجديد ديدار همكاران، استفاده از تجربيات ايشان، و هم انديشي در زمينه فعاليت هاي آينده مركز دانست و افزود: اين نشست به منظور ايجاد پيوند بين گذشته و حال و بهره برداري از آن در جهت فعاليت هاي آينده برگزار شده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به اقدامات و دستاوردهاي اين مركز اشاره كرد و گفت: در زمينه توان مندسازي آموزشي در دانشگاه، ارزشيابي، برنامه ريزي و جشنواره هاي آموزشي، حضور كشوري و بين المللي، استفاده از بيماران استاندارد شده و فعال كردن دانشجويان در عرصه آموزش پزشكيفعاليت هاي بسياري تاكنون انجام شده است.
مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي، فعاليت هاي مربوط به توانمندسازي آموزشي در دانشگاه را در قالب سه موج از سال هاي 74 تا كنون تشريح كرد و گفت: از حدود هزار و 600 عضو هيات علمي دانشگاه در مجموع 996 نفر در دوره هاي تدبير، كوتاه مدت آموزشي و مهارت هاي آموزشي پايه شركت كردند كه به نسبت تعداد اعضاي هيات علمي رقم قابل توجهي است.
دكتر ميرزازاده با اشاره به راه اندازي نظام جامع ارزشيابي گفت: پس از تحليل وضعيت موجود از طريق پيمايش و مرور گسترده متوني كه در اين زمينه وجود داشت آيين نامه هاي نظام جامع ارزشيابي در حوزه هاي سه گانه دوره، اعضاي هيات علمي و فراگيران تدوين شد و به تصويب شوراي دانشگاه رسيد و براي اجرايي شدن آن در دانشكده ها نظارت و پيگيري مستمري وجود دارد.
وي دانشگاه علوم پزشكي تهران را بنيان گذار جشنواره هاي آموزشي در كشور دانست و افزود: علاوه بر جشنواره ابن سينا كه تا كنون 16 دوره آن در دانشگاه برگزار گرديده است و در جريان آن اساتيد برجسته در حوزه آموزش مورد شناسايي و تقدير قرار گرفته اند، در 8 دوره اي كه از برگزاري جشنواره آموزشي دانشگاهي و كشوري شهيد مطهري مي گذرد بيش از 100 فرآيند نوآورانه از اين دانشگاه، شناسايي و معرفي شده است.
مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي، با اشاره به اجراي 107 طرح توسعه آموزشي خاتمه يافته از سال هاي 85 تا 94 گفت: 46 درصد از اين طرح ها به مقاله تبديل شده است و هدف از اين كار ترويج فرهنگ تدوين و اجراي طرح هاي توسعه آموزشي در دانشگاه و تامين حمايت مالي از تعداد قابل ملاحظه اي از طرح هاي توسعه آموزشي است كه منجر به تغييرات ماندگار در محيط دانشگاه بوده اند.
دكتر ميرزازاده به بيان تعاملات كشوري و بين الملليEDCدانشگاه پرداخت و گفت: موفق شديم در ميان 24 مركز همكار بين المللي آموزش مبتني بر بهترين شواهد (BEME collaboration center) قرار بگيريم و در بورد و كميته اجراييBEME collaborationبه صورت فعال مشاركت كنيم كه اين امر در قالب تفاهم نامه اي است كه براي سال هاي 2014 تا 2017 بين رياست دانشگاه و پروفسور هاردن دبير كل اتحاديه انجمن هاي آموزش پزشكي اروپا(amee) منعقد گرديده است.
وي در بخش پاياني سخنان خود چالش هاي پيش رو را بسيار بيشتر از دستاوردهاي به دست آمده دانست و افزود: آموزش پزشكي در همه اجزاي دانشگاه نفوذ كافي ندارد و امكان پياده سازي نظام ارزشيابي به عنوان يك فرهنگ درون سازماني و به صورت يك نظام مستمر فراهم نشده است. از سوي ديگر ضعف برنامه ريزي آموزشي در بسياري از دوره هاي آموزشي داير وجود دارد و توان مندسازي آموزشي به عنوان يك ضرورت دروني در اعضاي هيات علمي تقويت نشده است لذا براي اين كه اينده روشني ساخته شود راه دارازي در پيش است.
در ادامه هريك از مسئولان و دست اندركارانEDCاز جمله دكتر هلاكويي، دكتر باوريان، دكتر محمود محمدي، دكتر زينالو، دكتر ناصري مقدم، دكتر نعمتي پور، دكتر شاهسوند به بيان خاطرات، تجربيات و پيشنهادات خود پرداختند.
EDCاز مراكز موفق دانشگاه در دو دهه اخير
سپس دكتر جعفريان، رييس دانشگاه، در سخناني ضمن قدرداني از زحمات همكارانEDCبه مرور خاطرات خود به عنوان مسئولEDCدانشگاه علوم پزشكي لرستان پرداخت و با اشاره به فعاليت هاي اين مركز در دانشگاه گفت: بيش از 20 سال از شروع اين فعاليت ها در دانشگاه مي گذرد. دانشگاه محل خوبي براي پرداختن به اين مسائل است هرچند كه ممكن است اشكالاتي هم داشته باشد.
وي فعاليت در محيط آموزشي دانشگاه را لذت بخش خواند و گفت: خدمت در دانشگاه افتخار بزرگي است و بزرگان اين دانشگاه نيز به خدمات آموزشي خود بيش از مسئوليت هايي كه در مقاطع مختلف داشتند افتخار مي كنند.
رييس دانشگاه با بيان اين كه مهم است در كاري كه انجام مي دهيم موثر باشيم گفت: با توجه به اينكه درEDCاقدامات توسعه آموزشي شكل مي گيرد، خدمت در آن معنا مي يابد و نتيجه فعاليت ها قابل مشاهده مي شود.
دكتر جعفريانEDCرا جزو مراكز موفق دانشگاه در دو دهه اخير خواند و افزود: محصولات و برندهاي توليد شده اين مركز نشان دهنده ميزان فعاليت ها و موفقيت هاي كسب شده است.
رييس دانشگاه با بيان اينكه دانشگاه با همه محدوديت هايي كه دارد محل پيشرفت است افزود: ايده هاي به نتيجه نرسيده بسياري در ذهن ها وجود دارد كه بايد با توجه به شرايط موجود براي اجرايي شدن آنها فكر كرد.
وي افزود: به عنوان عضو هيات علمي دانشگاه نه يك مقام مسئول وقتي فعاليت هاي اين دانشگاه را با دانشگاه هاي ديگر مقايسه مي كنم بسيار قوي تر از ديگر مراكز كشور عمل مي كنيم و در بسياري از امور مانند مركزEDCتوانستيم الگوسازي كنيم.
دكتر جعفريان با تاكيد بر اينكه وقتي پاي كاري مي ايستيد و براي آن وقت و انرژي مي گذاريد احتمال موفقيت بيشتر مي شود افزود: چنانچه به عنوان كارهاي روزمره به امور نگاه كنيم ارزش افزوده اي نخواهد داشت.
رييس دانشگاه در پايان سخنان خود با تاكيد دوباره بر ضرورت تربيت نسلي متفكر و با اخلاق گفت: تفكر و اخلاق دو نياز اصلي جامعه است و راه حل آن نيز در دانشگاه وجود دارد. اين امر ميسر نمي شود مگر اينكه الگوهاي متفكر و با اخلاق به دانشجويان ارايه شود كه آنها را بپسندند و بپذيرند وEDCبايد چاره انديشي كند كه چگونه مي توان در اين زمينه الگوسازي كرد.

 

  • گروه خبری : اخبار مرکز
  • کد خبر : 192223
کلمات کلیدی
محبوبه مافی نژاد
تهیه کننده:

محبوبه مافی نژاد