• 05 آذر 1403

برگزاری نشست پاییزی دفاتر توسعه آموزش با مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

  • تاریخ انتشار : 1395/08/12 - 15:08
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 43
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

برگزاری نشست پاییزی دفاتر توسعه آموزش با مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

به گزارش واحد برنامه ريزي آموزشي مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، نشست فصل پاييز دفاتر توسعه آموزش با حضور دكتر عظيم ميرزازاده مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش و مديران دفاتر توسعه آموزش دانشكده‌ها و بيمارستان ها در روز دوشنبه دهم آبان ماه 1395، از ساعت 12:30 تا 15:00 در سالن آزمايشگاه جامع تحقيقات برگزار گرديد.

پس از صرف ناهار و خوشامدگويي، دكتر ميرزازاده به بيان مطالبي در خصوص طرح ماه و اقدامات انجام شده در فاز اجرايي اين طرح، در مركز مطالعات و توسعه آموزش  پرداخت. وي با بيان اين كه آماده­سازي مشاهده­گران براي ما از اهميت خاصي برخوردار است، افزود: 6 كارگاه آشناسازي در اين رابطه برگزار كرديم كه افزون بر 80 نفر در اين كارگاه­ها شركت كرده­اند. همچنين اطلاع­رساني در خصوص آن دسته از اعضاي هيأت علمي كه اين برنامه را پياده كرده­اند، در صورت تمايل آنها در دستور كار اين مركز قرار گرفته و اخبار مربوط به آنها منعكس مي­شود.

مدير مركز ضمن پاسخ به سؤالي در خصوص وجود روشي استاندارد براي تدريس و كلاسي كامل و عاري از هر گونه نقص همچنين درخواست برگزاري دوره­هايي مرتبط براي اعضاي هيأت علمي جوان، به اين نكته اشاره نمود كه چيزي به نام تدريس كامل و بي عيب و نقص (perfect training & teaching)نداريم. وي ضمن تأكيد بر عدم وجود استاندارد قطعي، گفت: در طرح «ماه» به دنبال چك ليست نيستيم و براي ما تعامل مهم است. در عين حال راه بهتر اين است كه به هر دو بعد كارگاهي و عرصه (محيط واقعي) بپردازيم. دوره مهارت­هاي پايه نيز در واقع براي اعضاي هيأت علمي جوان پيش­بيني شده است كه در حداقل زمان ممكن، مفاهيم اوليه منتقل مي­شود.

در ادامه، نماينده دانشكده فناوري­هاي نوين به بيان تجربه خود در خصوص اجراي طرح ماه در آن دانشكده پرداخته و ضمن توضيح مراحل و نحوه برگزاري جلسات توجيهي براي گروه­هاي مختلف اعم از اعضاي هيأت علمي و دانشجويان، ساز و كارهاي اجرايي مرتبط با اين فرايند را تبيين نمود. وي با اشاره به مشكلات و موانع موجود در اجراي طرح ماه، تمايل اين دانشكده را براي اشاعه اين تجارب اعلام نمود.

دكتر ميرزازاده نيز پس از تأييد روند طي شده در اين دانشكده، دعوت از دانشجويان و برگزاري جلسه توجيهي براي آنان را بسيار ارزشمند دانسته و استفاده از تجارب دانشكده­ها و اطلاع از مشكلات موجود در روند اجرا را به عنوان گامي مهم در روند اجراي طرح «ماه» معرفي نمود. وي در ادامه بر لزوم مكاتبه با دانشكده­ها براي دريافت اين تجربيات همچنين دريافت بازخورد افراد درگير فرايند و انعكاس مطالب به صور مختلف به­ويژه در وب­سايت دانشكده­ها تأكيد كرد.

سپس دكتر جهانشير مدير دفتر توسعه آموزش بيمارستان شريعتي، با بيان مطالبي در خصوص برنامه تأمين منابع مالي بيرون بيمارستان، اين تجربه موفق را معرفي و ابعاد مختلف آن را تشريح نمود. وي با بيان مطالبي در خصوص موانع اساسي اجراي موفق برنامه­هاي آموزشي و موضوع كمبود بودجه به عنوان يكي از اين موانع، جذب منابع مالي بيرون بيمارستان را به عنوان راهكاري عملي معرفي و در خصوص ساز و كارهاي اجرايي مرتبط و مشكلات پيش رو، توضيحاتي را ارائه كرد. حضار نيز با توجه به ماهيت نو و در عين حال پيچيده موضوع، به بيان نظرات و مشكلات موجود در مسير اجراي اين تجربه پرداخته و سؤالاتي را مطرح كردند. سپس دكتر ميرزازاده ضمن اشاره به اهميت مشورت و هماهنگي براي عمق­بخشي مواردي نظير تشكيلات و توجه به جايگاه دفاتر در اين تشكيلات، خط­مشي­گذاري، ملاحظات اخلاقي و اصول و فنون مذاكره، بر لزوم توانمندسازي در اين عرصه و حركت به سمت استفاده از منابع غيردولتي، تأكيد نمود.

در فواصل برنامه­ها و در بخش­هاي مختلف نشست،  ضمن استقبال از نظرات مديران دفاتر، پيشنهاداتي مطرح و به مورد بحث و بررسي گذاشته شد. موضوعاتي نظير مشخص نبودن شرح وظايف دفاتر توسعه آموزش، حدود و ثغور ميزان همكاري دفاتر توسعه آموزش در حوزه ارزشيابي با توجه به وسعت اين حوزه و ابعاد مترتب بر آن اعم از نظارتي و اجرايي، سامانه ماد و مشكلات موجود، دوره تدبير و مخاطبان آن، اطلاع­رساني در خصوص برنامه­هاي مختلف مركز اعم از دوره­هاي توانمندسازي و همايش­ها، از جمله مواردي بودند كه توسط مديران دفاتر توسعه بيان شده و سؤالاتي پيرامون آنها مطرح گرديد.

پس از طرح هر موضوع، دكتر ميرزازاده ضمن تجزيه و تحليل هر يك از اين موضوعات از زوايا و جوانب مختلف، توضيحاتي را در خصوص آنها ارائه و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد. تصريح و تدوين شرح وظايف دفاتر توسعه آموزش، لزوم ارائه بازخورد دانشكده­ها در خصوص سامانه ماد و مشكلات احتمالي موجود با توجه به جلسه در شرف وقوع مركز مطالعات با شركت ماد، تأكيد بر عدم وجود شرطي مبني بر گذراندن دوره تدبير براي ارتقا از مرتبه دانشياري به استادي و ضرورت ارسال رونوشتي از نامه­هاي مركز مرتبط با برگزاري دوره­ها، همايش­ها و جشنواره­ها براي مديران دفاتر توسعه، شمـه­اي از پاسخ­هاي ارائه­شده توسط مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه بودند.

مرور اهم اخبار و موضوعات آموزش پزشكي مرتبط با دفاتر، عنوان برنامه بعدي نشست بود. فرصت­هاي ناشي از راه­اندازي مركز ملي تحقيقات راهبردي آموزش پزشكي و مركز تحقيقات آموزش علوم پزشكي دانشگاه براي دانشكده­ها و بيمارستان­ها، ميزان مشاركت دانشكده­ها و بيمارستان­ها در برگزاري برنامه­هاي مختلف مركز مطالعات و توسعه آموزش در حوزه توانمندسازي و كارشناسي ارشد آموزش پزشكي مجازي، جشنواره مطهري سال 96، تصويب و ابلاغ آيين­نامه ارتقاي اعضاي هيأت علمي و تأثيرات آن بر روند فعاليت­هاي توسعه آموزش و برگزاري سمينار «ارزيابي صلاحيت باليني»، از جمله مهم­ترين عناويني بودند كه دكتر ميرزازاده ضمن ارائه توضيحات  مبسوط ، به پرسش­هاي مطرح شده در مورد هر يك از آنها، پاسخ داد.

در خاتمه مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش ضمن جمع­بندي نكات مهم، دستور كار نشست زمستاني را اعلام نمود و مقرر گرديد موضوع تعيين شرح وظايف دفاتر توسعه و گزارش عملكرد يك ساله اين دفاتر، در مجموعه برنامه­هاي نشست آتي گنجانده شود.  

 گالري عكس

 

 

  • گروه خبری : اخبار مرکز
  • کد خبر : 192398
کلمات کلیدی
محبوبه مافی نژاد
تهیه کننده:

محبوبه مافی نژاد