• 06 آذر 1403

برگزاری هفتمین جشنواره شهید مطهری/ دکتر جلیلی از برنامه های آینده معاونت آموزشی خبرداد

  • تاریخ انتشار : 1393/02/07 - 14:39
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 30
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

برگزاری هفتمین جشنواره شهید مطهری/ دکتر جلیلی از برنامه های آینده معاونت آموزشی خبرداد

به گزارش روابط عمومي مركز مطالعات و توسعه دانشگاه، در آستانه برگزاري هفته آموزش با دكتر جليلي، معاون آموزشي دانشگاه مصاحبه اي به شرح ذيل در زمينه فعاليت هاي هفته آموزش صورت پذيرفت:


اين هفته به عنوان هفته آموزش دانشگاه نامگذاري شده. هدف از اين برنامه چيست؟

     

    برگزاري هفته آموزش با هدف ارج نهادن به فعاليتهاي آموزشي دانشگاه و تجليل و قدرداني از دست اندركاران آن انجام مي شود. در اين هفته برنامه ها و مراسم
 متعددي برگزار مي گردد و از فرآيندهاي آموزشي برتر قدرداني مي شود. در حقيقت در مجموعه دانشگاه آموزش به عنوان يكي از مهمترين رسالتها نيازمند توجه جدي و همه جانبه از سوي همه افراد دخيل در آن است.


اين چندمين بار است كه اين مراسم برگزار مي شود؟

       

          در واقع به صورت رسمي اين سومين هفته آموزش دانشگاه است. البته پيش از آن نيز مراسم و برنامه هايي بوده است و به طور مشخص جشنواره شهيد مطهري و مراسمي به منظور بزرگداشت مقام معلم سالهاست كه در حول و حوش ارديبهشت ماه انجام مي شود. اما طي چند سال گذشته برنامه ها در غالب يك هفته سازماندهي شدند كه به صورت منسجم و هماهنگ با برنامه ها و همايشهاي كشوري در اين مورد به بحث ارتقا منزلت آموزش بيشتر و
 جدي تر پرداخته شود.



چه مراسمي در اين هفته قرار است برگزار شود؟

     

            اين هفته با برگزاري جشنواره شهيد مطهري در صبح روز شنبه ، ششم ارديبهشت ماه آغاز مي شود. در اين جشنواره از فرآيندهاي برتر دانشگاهي تقدير مي شود. بعد از آن نيز مجريان و همكاران طرحهاي برگزيده در ضيافت ناهاري با حضور رياست محترم دانشگاه شركت خواهند كرد. اين ضيافت در واقع فرصتي براي بيان دغدغه ها و ديدگاه هاي اين افراد در زمينه توسعه و ارتقا كيفيت آموزش در دانشگاه خواهد بود. در روز دوم نيز شوراي توسعه آموزش دانشگاه با حضور روساي محترم دانشكده ها و مراكز آموزشي درماني، معاونين آموزشي، و مديران دفاتر توسعه آنها در حضور رياست محترم دانشگاه برگزار خواهد شد. در اين جلسه هر يك از مراكز به بيان برنامه هاي توسعه اي خود در حوزه آموزش طي چهار سال آينده خواهد پرداخت و برنامه ها مورد نقد و بررسي قرار مي گيرند. در روز سوم برنامه راهبردي مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي مورد نقد و بررسي قرار خواهد گرفت و علاوه بر آن مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه با دانشجويان عزيزي كه در گذشته و حال در حوزه آموزش پزشكي فعال هستند نشستي برگزار مي كند كه در خلال آن به بررسي راهكارهاي ارتقاي مشاركت دانشجويان در روند توسعه آموزش در دانشگاه پرداخته خواهد شد. روز چهارم به جشنواره كشوري شهيد مطهري اختصاص داده شده كه در شهر يزد برگزار مي­گردد. خوشبختانه دانشگاه علوم پزشكي تهران نيز با دو فرآيند برگزيده كشوري در اين جشنواره حضور دارد. روزهاي پنجم و ششم هفته نيز مقارن با همايش آموزش پزشكي است كه همكاران دانشگاه ضمن بهره برداري از برنامه هاي همايش در قالب ارائه سخنراني، ارائه مقاله، عضويت در پانل و امثالهم مشاركت فعالي در همايش خواهند داشت. همچنين در اين همايش غرفه اي نيز به دستاوردهاي آموزشي دانشگاه اختصاص داده شده است. برنامه ديگري كه براي اين هفته در نظر گرفته شده ملاقات هيأت رئيسه دانشكده با دانشجويان است. طبق هماهنگي كه با مسئولين محترم دانشكده ها به عمل آمده است، هيأت رئيسه دانشكده ها در اين هفته نشست هايي را با دانشجويان خواهند داشت تا از ديدگاه ها و نقطه نظرات آنها در زمينه توسعه آموزش مطلع شوند. به علاوه مسابقه ايده هاي برتر آموزشي دانشجويان با عنوان
"اگر من رئيس دانشكده بودم"در اين هفته اعلام و آغاز مي شود.




درسخنانتان اشاره به مسابقه ايده هاي برتر آموزشي دانشجويان كرديد. اين مسابقه چه هدفي را دنبال مي كند. ممنون مي شوم اگر قدري بيشتر در مورد آن توضيح دهيد.

        

           در واقع دانشگاه چه معاونت آموزشي و چه مسوولان محترم دانشكده ها مي خواهند با فعال كردن فكر و نظريه پردازي دانشجويان در حوزه آموزش كه معمولا متناسب با حال و هواي جواني سرشار از روح تحول خواهي و نوگرايي است در كنار مشاركت و همكاري اعضاي هيات علمي كه توام با پختگي و هزم انديشي است زمينه هاي رشد و بالندگي متوازن و همه جانبه اين حوزه را بيش از پيش فراهم كند. البته طبيعتا اين مسابقه شرايطي فراهم مي كند تا دانشجويان نيز تلاش كنند تا عميق تر و علمي تر به جهان پيرامون خود نگاه كنند و به اين فكر كنند كه اگر جاي مسوولان آموزشي باشند چطور مي توانند در كنار مسووليت هاي مديريتي كه لاجرم بايد به آنها بپردازند ايده هاي نو را پرورانده و آنها را در جهان واقعي اجرايي كنند. برداشت بنده و همكارانم اين است كه اين مسابقه كمك خواهد كرد كه درك متقابل بيشتري بين دانشجويان و مسوولان دانشكده ها و دانشگاه ايجاد شود.

در مورد مشخصات اجرايي مسابقه هم بايد بگويم كه اين مسابقه در اين هفته شروع مي شود و دانشجويان براي شركت در اين مسابقه و بسط ايده خود نياز به فرصت دارند كه به همين خاطر چند ماهي زمان براي ارايه ايده هاي برتر وجود خواهد داشت. بنابر اين شروع مسابقه در اين هفته خواهد بود اما زمان لازم براي ارسال ايده ها در اختيار دانشجويان خواهد بود. البته شيوه نامه اي هم براي اين كار در مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه و با همكاري ارزشمند خود دانشجويان تهيه شده است كه به زودي از طرف مركز به اطلاع همه دانشجويان عزيز خواهد رسيد. بر اين اساس در سال جاري هر كدام از دانشكده هايي كه آمادگي داشته باشند در اين مسابقه وارد خواهند شد. من از همه دانشجويان در همه مقاطع تحصيلي دعوت مي كنم تا در اين مسابقه شركت كنند و به ما در طي مسير دشواري كه در پيش داريم كمك كنند.



  • مهمترين اقدامات و برنامه هايي كه حوزه آموزش دانشگاه در سالهاي آتي در نظر دارد چيست؟

    


             مهمترين اولويت حوزه آموزش دانشگاه در چهار سال آتي بحث كيفيت آموزش و توسعه و ارتقا كيفي است. ما در نظر داريم انشاالله با تاكيد بر استقرار نظام جامع ارزشيابي، برنامه توانمندسازي اعضاي هيأت علمي، بهبود كيفي رابطه استاد و دانشجو، بازنگري برنامه هاي آموزشي، توسعه آموزش الكترونيك، همكاري در توسعه فيلدهاي آموزشي جامعه محور،‌ ساماندهي پايان نامه ها،‌ ارتقا زيرساختهاي آموزشي و ساماندهي خدمات آموزشي حركت سريع و رو به جلويي را در حوزه آموزش شروع كنيم. به نظر مي رسد با توجه به رئوس برنامه چهار ساله دانشگاه كه توسط رياست محترم دانشگاه تنظيم و ابلاغ شده است بايد تمامي توجه خود را متوجه رسيدن به اهداف تعيين شده كنيم تا خداي نكرده درگير روزمرگي هاي آموزشي نشويم و در كنار انجام امور جاري كه بسيار هم حايز اهميت هستند و بايد در جهت بهينه شدن آنها نيز اقدامات جدي انجام دهيم اما در عين حال زمينه رشد و ارتقا كيفي آموزش در دانشگاه را نيز فراهم كنيم.


  • همانطور كه مي دانيم، يكي از رويكردهاي دانشگاه نگاه به عرصه بين المللي است. برنامه معاونت آموزشي دانشگاه در اين زمينه چيست؟

          

           البته شما به خوبي مي دانيد كه دانشگاه از چند سال پيش برنامه نسبتا مفصلي براي ورود به اين عرصه داشته و در حال حاضر نيز با جديت اين موضوع را دنبال مي كند. به همين خاطر معاونتي در سطح دانشگاه تحت عنوان معاونت بين الملل تشكيل شده است كه دوست و همكار عزيزمان ، دكتر عرب خردمند مسووليت آن را عهده دار هستند و اقدامات خيلي مناسبي نيز در اين زمينه در حال انجام است و طبيعتا نگاه ما در اين عرصه نيز بايد بيش از پيش به مقوله كيفيت باشد، بنابراين معاونت آموزشي در كنار همكاري با معاونت بين الملل تلاش مي كند تا با همكاري دانشكده هاي دانشگاه در اين زمينه گام بردارد و مسلما در اين خصوص تلاش خواهيم كرد.   

         البته در همين راستا بايد بگويم كه ما در عرصه آموزش پزشكي نيز بايد تلاش كنيم كه در سطح منطقه اي و بين المللي وارد عمل شويم كه در همين چارچوب بايد عرض كنم كه با تلاشي كه دوستان ما در مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه انجام دادند دانشگاه علوم پزشكي تهران و مركز مطالعات و توسعه آموزش به نمايندگي از دانشگاه توانست در ميان سيزده دانشگاهي قرار گيرد كه در سال 2014 به عنوان مركز همكار بين المللي آموزش پزشكي مبتني بر بهترين شواهد قرار گيرد. اين مايه افتخار ماست كه در اين عرصه رقابتي و با وجود اين كه درخواست هاي متعددي براي كسب اين عنوان در سطح جهان ارايه شده بود اما در نهايت ما موفق شديم در كنار 12 مركز ديگر اين عنوان را كسب كنيم. البته توضيحات بيشتر در همين هفته در سايت دانشگاه در اين زمينه منتشر خواهد شد اما همين قدر بسنده كنم كه با تفاهم نامه همكاري كه ما بين رياست محترم دانشگاه و پروفسور هاردن دبير كل انجمن آموزشي پزشكي اروپا منعقد شد ما تا سال 2017 به مدت سه سال اين فرصت را داريم كه با همكاري در اين عرصه زمينه هاي لازم براي حركت به سمت جهت دهي كليه فعاليت هاي آموزشي در همه سطوح از سطح من به عنوان يك معلم دانشگاه تا سطح تصميم گيري هاي كلان دانشگاه در بستر بهترين شواهد موجود آموزشي را فراهم كنيم. خوب من فكر ميكنم در كنار افتخار عضويت در اين همكاري بين المللي استفاده از اين فرصت اگر نگويم بيشتر حداقل به اندازه صرف عضويت براي ما ارزش دارد و بايد به صورت جدي در اين زمينه اقدام كنيم. 

  • گروه خبری : اخبار مرکز
  • کد خبر : 191926
کلمات کلیدی
محبوبه مافی نژاد
تهیه کننده:

محبوبه مافی نژاد