• 04 آذر 1403

برگزیده سیزدهمین جشنواره شهید مطهری

  • تاریخ انتشار : 1399/04/25 - 09:54
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 49
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

برگزیده سیزدهمین جشنواره شهید مطهری

دكتر علامه: توليد علم و بهبود كيفيت آموزش و پژوهش در فعاليت هاي بين رشته اي رخ مي دهد

به گزارش روابط عمومي دانشگاه، برگزيده سيزدهمين جشنواره شهيد مطهري، اجراي طرح "كاربرد مدل رهبري Havelock براي تغيير در محيط بالين و بازگشت به علوم پايه ويژه كارآموزان دوره پزشكي عمومي" را در راستاي برقراري ارتباط و تعامل بين اساتيد علوم پايه و بالين و كاهش شكاف ميان آنها دانست.

برگزيده سيزدهمين جشنواره شهيد مطهري، اجراي طرح "كاربرد مدل رهبري Havelock براي تغيير در محيط بالين و بازگشت به  علوم پايه ويژه كارآموزان دوره پزشكي عمومي" را در راستاي برقراري ارتباط و تعامل بين اساتيد علوم پايه و بالين و كاهش شكاف ميان آنها دانست.

دكتر سيد فرشاد علامه، عضو هيات علمي گروه داخلي بيمارستان امام خميني (ره)، ضمن معرفي طرح خود گفت:  "كاربرد مدل رهبري Havelock براي تغيير در محيط بالين و بازگشت به  علوم پايه ويژه كارآموزان دوره پزشكي عمومي" ايده اي است كه در راستاي بازنگري در حوزه علوم پزشكي اتفاق افتاد و تمركز اين طرح بر ادغام علوم پايه و باليني بود.

وي با اشاره به پيشينه طرح "ادغام علوم پايه و باليني" گفت: در گذشته ادغام علوم پايه در بالين به صورت عمودي ايجاد شده بود و در انتهاي بلوك هاي علوم پايه، اساتيد باليني با سناريو هاي مشخص در جلسات آموزشي شركت مي كردند و دانشجويان  برمبناي آنچه در دروس خود خوانده بودند، كاربردهاي علوم پايه بر بالين را آموزش مي ديدند. اين طرح معكوس سيستم گذشته است؛ به نحوي كه در بالين و در راندهاي آموزشي، از اساتيد علوم پايه دعوت مي شود تا مطالب كليدي و مهم آموزشي را كه فراگيران در بالين نيازمند آن هستند، مجددا به دانشجويان يادآوري نمايند.

دكتر علامه، اين طرح را در راستاي بازگرداندن دانشجويان به مباحث مهم علوم پايه دانست و تاكيد كرد: در ابتدا مهم ترين و كاربردي ترين موضوعات با همفكري اساتيد علوم پايه و باليني انتخاب شد و سپس به مرور زمان، با شكل گيري و بهبود رابطه اساتيد علوم پايه و بالين، اين موضوعات پخته تر و بيشتر شد.

وي خاطر نشان كرد: يكي از مهارت هاي مهم، مسئله تصميم گيري و مديريت بهتر براي بيماران است به اين مفهوم كه از نكات علوم پايه اي براي فهم بهتر نكات فيزيوپاتولوژيك و پاتولوژيكي كه رخ داده استفاده مي شود. وقتي اين فهم شكل گرفت قطعا تشخيص هاي افتراقي بهتر و تصميم گيري هاي باليني (clinical decision making) بهتري اتفاق مي افتد.

عضو هيات علمي گروه داخلي بيمارستان امام خميني (ره)، از اجراي موفقيت آميز اين طرح به صورت پايلوت خبر داد و يادآور شد: اين طرح در مورنينگ هاي استاجري گروه داخلي بيمارستان امام خميني (ره) اجرا شده است و دكتر خواجوي به عنوان مسئول استاجري و اساتيد علوم پايه و باليني زحمات زيادي براي اجراي اين طرح كشيدند. دانشجويان نيز از اجراي اين طرح بسيار راضي بودند و كاملا با كاربرد علوم پايه در تشخيص ها آشنا شدند. همچنين اين طرح موجب شد تا تعامل بين اساتيد علوم پايه و باليني كه همواره در اين حوزه نقص داشتيم به خوبي شكل گرفت.

وي مهم ترين چالش در اجراي اين طرح را ايجاد تعامل ميان اساتيد علوم پايه و باليني عنوان كرد و گفت: اينكه افراد گردهم بيايند و براي بهتر شدن آموزش بيانديشند، سخت ترين قسمت كار بود كه خوشبختانه اين اتفاق در گروه داخلي رخ داد. چالش ديگر مشاركت مابقي اساتيد در گروه هاي ديگر است.

دكتر علامه، ايجاد انگيزه در محققين با المان هاي تشويقي را در جلب مشاركت آنها موثر دانست و افزود: بايد تعداد افرادي را كه در پروسه هاي آموزشي نوين و روش هاي جديد و مبدعانه دخيل هستند و ريسك فاصله گرفتن از كارهاي روتين خود را دارند، تشويق كنيم. يكي از بحث هاي جشنواره مطهري فراهم كردن محيطي است كه افراد بيشتري در ابداع و نوآوري در حوزه آموزش مداخله كنند. هر چه اين تعداد بيشتر شود، موفق تر خواهيم بود.

وي با بيان اينكه "اين طرح به دليل برنامه ريزي براي جلب مشاركت و تغيير در حيطه رهبري، مديريت و ليدرشيپ در جشنواره مطهري حايز رتبه شد" افزود: قطعا دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين زمينه پيشرو بوده و هست اما هرچه بيشتر براي جلب مشاركت كمك كنيم، توليد برنامه ها و ايده هاي خوب گسترش مي يابد.

معاون درمان دانشگاه، اعضاي هيات علمي را افرادي چند وجهي و مولتي پتانسيل خواند و گفت: تمامي اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، افرادي آموزشي هستند كه به فعاليت هاي پژوهشي و درماني نيز مي پردازند. به عبارت ديگر هيات علمي بودن در ذات به معني آموزشي بودن است اما هر كس ممكن است در يكي از حيطه هاي پژوهش و درمان نيز علاقمندي و توانمندي بيشتري نسبت به ديگر حيطه ها داشته باشد.

وي افزود: بايد سعي كنيم از همه پتانسيل ها در جايگاه و موقعيت خود استفاده كنيم. در شرايط فعلي كه حركت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم از مهم ترين اهداف محسوب مي شود، لذا بايد به سمت ايده هاي نوآورانه، خلاق، ارتبط با صنعت و .. حركت كنيم و از افراد انتظار مي رود كه در اين زمينه ها فعال باشند. در واقع حس دانشگاه بايد كمك به اين بالندگي باشد و دانشگاه جايي است كه اين اتفاق بايد رخ دهد.

دكتر علامه، دنياي امروز را عصر ارتباطات بين رشته اي دانست و تصريح كرد: دنياي ارتباطات بين رشته اي موجب ارزش افزوده و توليد علم و بهبود كيفيت ها در حوزه هاي مختلف مي شود، چرا كه وقتي افراد از رشته ها و ديدگاه هاي مختلف با هم همفكري مي كنند ايده ها و طرح هاي جديدي شكل مي گيرد از اين رو بايد اين همكاري ها بيش از پيش در دانشگاه تقويت شود.

دكتر علامه ابراز اميدواري كرد تا گام بعدي اين طرح، تداوم و گسترش آن در مركز توسعه آموزش دانشكده پزشكي باشد و خاطر نشان كرد: پايلوت اين طرح از بيمارستان امام خميني آغاز و در بيمارستان شريعتي نيز براي دوره هاي كوتاهي اجرايي شد. اميدواريم اجراي اين طرح در كليه رشته ها و بيمارستان ها گسترش پيدا كند.

  • گروه خبری : اخبار مرکز
  • کد خبر : 192938
کلمات کلیدی
محبوبه مافی نژاد
تهیه کننده:

محبوبه مافی نژاد