تشریح برنامه مشاهده آموزش همتایان (ماه) در گفتوگو با مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
با توجه به پيادهسازي برنامه مشاهده آموزش همتايان (ماه)، بهمنظور توانمندسازي اعضاي هيات علمي در سطح دانشگاه، دكتر عظيم ميرزازاده مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش در گفتوگو با روابط عمومي دانشگاه به تبيين اهميت برنامه و فرآيند اجرايي آن پرداخت.
برنامهاي تحت عنوان مشاهده آموزش همتايان يا برنامه ماه در حوزه معاونت آموزشي دانشگاه در دست اجراست. اين برنامه اساساً چه هدفي را دنبال ميكند؟
يكي از برنامههايي كه معاونت آموزشي دانشگاه از طريق مركز مطالعات و توسعه دانشگاه پياده ميكند، طرح مشاهده آموزش همتايان يا بهصورت خلاصه برنامه ماه است. در واقع از سالهاي قبل ما برنامههاي توانمندسازي را در مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه داشتيم و بيشتر از بيست سال است كه اين برنامهها در قالب دورهها و كورس هاي مشخصي برگزار ميشود. بسياري از اساتيد در بعضي از آنها شركت كردهاند مثلاً در قالب دورههاي كوتاهمدت آموزش پزشكي يا در گذشتههاي دور، فنون و مهارتهاي تدريس و در حال حاضر همدوره مهارتهاي پايه را داريم. همچنين كارگاههاي آموزشي پيشرفته برگزار ميشوند و در اين چند سال برنامههاي متعددي بوده است.
اخيراً اين بحث مطرح شد كه ساماندهي مشخصي در برنامههاي توانمندسازي داشته باشيم و در نتيجه سندي بهعنوان برنامه جامع توانمندسازي آموزشي اعضاي هيئتعلمي دانشگاه تنظيم شد و به پيشنهاد معاونت آموزشي دانشگاه در دستور كار شوراي دانشگاه قرار گرفت و نهايتاً در مردادماه 94 به تصويب رسيد. يكي از اجزاي اصلي اين برنامه مشخص كردن انواع برنامههاي توانمندسازي بود كه در دانشگاه در حوزه آموزش برگزار ميشود. يكي از محورهاي اصلي اين سند اين بود كه برنامههاي توانمندسازي را محدود به كارگاه و دوره نكنيم بلكه طيف وسيعتري از فعاليتها را در نظر بگيريم.
يكي از فعاليتهايي كه پيشبينيشده بود و خوشحالم عرض كنم كه الحمدالله به مرحله اجرا در آمد همين برنامه مشاهده آموزش همتايان است كه در زبان انگليسي Peer Observation of Teaching به آن اطلاق ميشود. ابتدا بررسي متون انجام شد و مدلهاي مختلف در دنيا ديده شد و نهايتاً مناسبترين آنها با توجه به شرايط ما در دانشگاه انتخاب شد. سپس جزئيات و دستورالعمل اجرايي مربوط به برنامه آماده شد و در جلسات با مديران دفاتر توسعه آموزش بررسي شد و در نهايت بعد از بررسي شوراي آموزشي دانشگاه به تصويب رسيد.
بنابراين ما الان طرحي را داريم كه بر اساس آن بهطور مشخص اين امكان فراهمشده است كه بتوانيم از حضور افراد متبحر و با تجربه در كلاسها و محيطهاي آموزشي براي توانمندسازي استفاده كنيم. در واقع بهجاي اينكه فقط در محيطهاي مديريتشده مثل يك كارگاه در بحث توسعه آموزش و ارتقا كيفيت آموزش فكر كنيم، در محيطهاي واقعيتري مثل كلاس درس، محيط راند باليني، اتاق عمل، درمانگاه، آزمايشگاه و فضاهاي ديگر از اين تجربه استفاده كنيم.
درواقع اين طرح جديد نيست و بسياري از اعضاي هيئتعلمي قديميتر ما اين تجربه را دارند كه در دوراني كه هيئتعلمي دانشگاه شدند همين شرايط برايشان فراهم شد. برخي از اعضاي هيئتعلمي با سابقه و اساتيد در كلاس ما حاضر ميشدند و به ما كمك و راهنمايي ميكردند. ولي واقعيت اين است كه فرآيندي كه در سنوات گذشته وجود داشت بهتدريج فراموش شد و در سالهاي اخير بهطور غالب و برجسته در دانشگاه ديده نميشود. هدف طرح ماه احياي همان كاري است كه در گذشته هم به شكلي انجام ميشد كه البته طبيعتاً ما آن را نظاممند كرديم و چارچوب مشخصي داديم.
بنابراين اگر بخواهم به طور خلاصه ذكر كنم هدف برنامه ماه، ارتقاي كيفيت آموزش از طريق فراهم كردن فرصتي است كه اعضاي هيئتعلمي با تجربه در محيط آموزشي هيئت علمي حضور پيدا كنند و بدون آن كه مداخله مستقيم انجام دهند در ارتباط با اينكه چطور ميشود اين فعاليت آموزشي را ارتقا داد و كيفيت آن را بالاتر برد كمك كنند و مشاوره و راهنمايي بدهند.
بهاينترتيب، هدف اين برنامه ارزشيابي مدرسان و دادن نمره به عملكرد آنها نيست. آيا تضمين ميكنيد كه واقعاً از نتايج آن بهمنظور ارزشيابي مثلاً هنگام ترفيع و ارتقا استفاده نشود؟
بنده اعلام ميكنم كه در اين برنامه قرار نيست به كسي نمره داده شود و قرار نيست هيأت علمي ارزشيابي شوند. قرار نيست قضاوت خاصي در مورد اينكه استاد خوب يا بد عمل كرده است بشود. اما بههرحال ممكن است اين ذهنيت پيش آيد كه اينطور گفتهشده است اما بعداً زماني كه پرونده هيات علمي براي ارتقا مورد بررسي قرار ميگيرد، همان كاري كه گفتهشده بود انجام نميشود، مبناي كار قرار ميگيرد. يعني الان بگوييم كه اين طرح در راستاي بهبود و ارتقاي كيفيت است اما پس از مدتي در زمان بررسي پرونده همين نتايج را بر داريم و مبناي تصميمگيري قرار دهيم.
ممكن است اين بحثها بين اعضاي محترم هيات علمي مطرح شود و ما دقيقاً به همين خاطر براي اينكه اين اطمينان خاطر به وجود بيايد كه از نتيجه اين مشاهده در آينده هيچ استفادهاي نخواهد شد، تمام تمهيدات را در نظر گرفتيم كه اساس شرايط اين موضوع اتفاق نيفتد. ما به اين فكر كرديم كه چگونه ميتوانيم اين قضيه را تضمين كنيم و فكر كرديم بهترين راه اين است كه اساساً هيچ مستندي دست ما وجود نداشته باشد تا بتوان از آن استفاده كرد. به همين خاطر ما در اين برنامه هيچ مستندي مربوط به محتواي آن مشاهدهاي كه اتفاق ميافتد، نزد خودمان نگه نميداريم. اساساً لازم نيست مشاهدهگر نتيجه مشاهده را در فرمي پر كند و بعد آن فرم را تحويل دانشگاه بدهد تا ثبت شود.
بنابراين تاكيد ميكنم هيچگونه كاغذي از نتايج مشاهده و اتفاقاتي كه دران جلسه افتاده نزد دانشكده دانشگاه و جاي ديگر نميماند و فكر ميكنم كه اين بهترين تضميني است وجود دارد. بحث قولهاي اخلاقي جاي خودش محفوظ است اما تمهيد ما اين است كه سيستم را طوري طراحي كردهايم كه امكان استفاده از نتايج در آينده وجود ندارد.
اما يك مساله اي وجود دارد و آن اينكه مشاهده آموزش همتايان چيز عجيبي نيست و در دانشگاههاي مختلف دنيا سابقه دارد نه فقط به شكلي كه ما در دستور كار قرار دادهايم در دانشگاه بلكه به اشكال مختلف. مدلهايي هم از بحث مشاهده آموزش همتايان وجود دارد كه از جنس ارزشيابي است. واقعيت اين است كه هر بار كه ما اين برنامه را با بزرگواران مطرح ميكنيم، افراد زيادي هستند كه ميگويند كه اين طرح خيلي خوبي است پس چرا فقط در جهت ارتقاي كيفيت باشد؟ بياييد از اين طرح براي پذيرش و گزينش هيئتعلمي هم استفاده كنيم. چون اين مسئله بسيار مهم است تاكيد ميكنم كه دوستان و اعضاي محترم هيات علمي در جريان باشند براي مشاهده آموزش همتايان، مدلهاي مختلفي در دنيا وجود دارد كه ما در بررسي متون خود آنها را ديدهايم. مدلهايي هستند كه در آنها هيأت علمي با مشاهده آموزش، مورد ارزشيابي قرار ميگيرد مثلاً موقعي كه قرار است در دانشگاه جذب شود يا زماني كه قرار است ارتقاي او بررسي شود. پاسخ ما به دوستان اين است كه ما از همه آنها اطلاع داريم اما چيزي كه در اين مرحله انتخاب كرديم اين است كه برنامه مشاهده آموزش همتايان به عنوان ابزاري براي ارزشيابي نباشد و ابزاري براي ارتقا كيفيت باشد، ابزاري براي توانمندسازي باشد. زيرا ما تجربه و سابقه انجام اين كار را بهصورت ساختارمند و سيستماتيك در كشور نداريم. واقعيت اين است كه ذهنيت ما نسبت به اين قضيه مناسب و مطلوب و مثبت نيست. بهمحض اينكه درباره ارزشيابي صحبت ميكنيم، سوگيريها مطرح ميشود. بنابراين پس از رايزنيهاي مختلف صلاح را در اين ديديم كه در اين مرحله، مشاهده آموزش همتايان را صرفاً و صرفاً براي ارتقا كيفيت پياده كنيم. برداشت بنده اين است كه بهمرور زمان با اعتمادسازي و كسب تجربه و مشخص كردن نقات قوت و ضعف به سمتي پيش ميرويم كه از مشاهده آموزش همتايان با روشمندي مشخص براي اهداف ديگري هم استفاده كنيم. توجه داريد كه اين مسئلهاي نيست كه الان من بتوانم آن را تأييد يا تكذيب كنم چراكه اين مسيري است كه پيش خواهد آمد و دانشگاه در آينده به اين سمت حركت خواهد كرد. چون مشاهده آموزش همتايان يكي از ابزارهاي قوي و مناسب براي ارزشيابي هم هست و در دنيا هم در حال استفاده است. البته قطعاً در آن موقع يك چارچوب و شيوهنامه جديد و اختصاصي ميخواهد كه طبق آن بايد عمل شود و الزاماً هم جايگزين اين برنامه نميشود بلكه استفاده از اين ابزار با هدف ديگري است. چيزي كه من ميتوانم تعهد كنم، اين است كه برنامهاي كه الان در جريان است، صرفاً جهت ارتقاي كيفيت است و در هيچ كجا ثبت نميشود و هيچ استفاده ديگري از آن امكانپذير نيست. اتفاقاً اگر بخواهيم استفاده از مشاهده آموزش همتايان را با هدف ديگري هم در دانشگاه بهكار ببريم كه مسلماً به اين سمت خواهيم رفت، نقطه درست براي شروع و عزيمت به آن سمت همين استفاده از مشاهده آموزش همتايان بهصورت توانمندسازي و غير ارزشيابي است، چراكه به اين ترتيب به شكل درست و مناسبي بسترسازي و فراهم كردن مقدمات و رفع موانع اجرايي و فكري آن صورت ميگيرد و آن استفاده ارزشيابي از اين ابزار بهصورت خام و نپخته در بستر دانشگاه جاري نميشود.
كمي در مورد جزئيات و فرايند اجراي برنامه توضيح دهيد. اگر يك عضو هيات علمي بخواهد در برنامه شركت كند، چه كار بايد بكند؟
واقعيت اين است كه ساده ترين حالت آن اين است كه اگر كسي بگويد من امتياز توانمندسازي مربوط به اين برنامه را نميخواهم و فقط مي خواهم از ديدگاه ها و نظرات يك مشاهده گر استفاده كنم، نياز به هيچ تشريفات و چارچوبي نيست. كافي است فقط فرد به سايت مركز مطالعات و توسعه دانشگاه يا دفتر توسعه دانشكده و بيمارستان خودش مراجعه كند. در قسمت توانمندسازي در قسمت مربوط به برنامه ماه تمامي فرمها و چك ليست ها قرار داده شده است. فرد مي تواند از ليست مشاهده گري را انتخاب كند يا اصلا به دلخواه از دوست و همكار خود دعوت كند تا در كلاس، راند يا اتاق عمل وي حضور پيدا كند و مشاهده آموزش همتايان اتفاق بيافتد. پس اين ساده ترين فرم برنامه است.
اما از جايي كه ما مي خواستيم اين كار الزامي و اجباري نباشد و به صورت اختياري باشد، بايد براي فرهنگ سازي و تشويق كار مي كرديم. پس اين طور برنامه ريزي كرديم كه برنامه ماه به عنوان يك فعاليت توانمندسازي شناخته شود و عضو هيئت علمي چه به عنوان مشاهده گر و چه به عنوان مشاهده شونده از اين امتياز برخوردار شوند. مستحضر هستيد كه بر اساس برنامه جامع توانمندسازي آموزشي كه مصوب شوراي دانشگاه است، هر عضو هيأت علمي آموزشي در مرتبه دانشياري بايد به ازاي هر سال حداقل 6 امتياز توانمندسازي آموزشي داشته باشد. پس اگر عضو هيات علمي ميخواهد كه با شركت در برنامه ماه، امتياز مربوط به توانمندسازي به وي تعلق بگيرد، لازم است كه مسير مشخصي را طي كند. به اين صورت كه با دفتر توسعه دانشكده يا بيمارستان محل فعاليتش هماهنگ كند و از بين فهرست موجود مشاهده گران كسي را كه خودش مايل است انتخاب كند. پيشنهاد ما اين است كه دو نفر را انتخاب كند چرا كه ممكن است تنظيم زمان براي افراد امكانپذير نباشد. دفتر توسعه دانشكده يا بيمارستان مربوطه اين هماهنگي را انجام ميدهد. يعني از مشاهده گري كه خود فرد انتخاب كرده است، دعوت ميكند و هماهنگيها را صورت ميدهد. راهنماهايي هم تدوينشده است كه در اختيار مشاهدهگر و مشاهده شونده قرار ميگيرد.
پس از جلسه مشاهده، مشاهدهگر و مشاهده شونده جلسه كوتاهي با هم برگزار ميكنند و بازخورد ارائه ميشود. همانطور كه قبلاً گفتم، هيچ كاغذ يا مستندي كه نتايج مشاهده در آن باشد، به دفتر توسعه تحويل داده نميشود. تنها فرمي كه در آن گزارششده است كه جلسه چه زماني و در چه مكاني برگزارشده است، بدون ذكر هيچ جزئياتي تحويل داده ميشود كه هدف از جمعآوري آن صدور گواهي و تخصيص امتياز توانمندسازي است.
قابلذكر است به دليل اينكه اين برنامه جديد است، از همه بزرگواراني كه در اين طرح شركت ميكنند، خواهشمنديم به ما بازخورد دهند به همين خاطر فرم نظرسنجي تهيهشده است كه از اساتيدي كه در اين طرح شركت كردهاند، چه بهعنوان مشاهده شونده و چه بهعنوان مشاهدهگر، خواهشمنديم كه اين فرمها را كه بهصورت آنلاين برايشان ارسال ميشود، تكميل كنند.
منظور از مشاهده گران چيست؟ آيا هركسي ميتواند بهعنوان مشاهدهگر در جلسه مدرس ديگري حاضر شود؟
اگر فرد بخواهد بهطور رسمي وارد اين برنامه شود و از امتياز توانمندسازي آموزشي كه در نظر گرفتهشده است، استفاده كند، بايد از ميان فهرست موجود مشاهدهگران را انتخاب كند. البته قطعاً افراد برجسته ديگري هم هستند اما فعلاً در اين مرحله از برنامه وارد نشدهاند يا خودشان تمايل نداشتهاند كه وارد طرح بشوند. اين بدين معني نيست كه كساني كه اسمشان در اين ليست نيست، افراد برجستهاي ازلحاظ آموزشي نيستند. بلكه ما در گام اول به اين خاطر كه بتوانيم كار را مديريت كنيم، تعداد محدودي از اسامي اعضاي هيأت علمي را از دانشكدهها خواستيم و آنها هم از ميان اعضاي هيئتعلمي كه سوابق آموزشي برجستهاي دارند و بر اساس نتايج ارزشيابي يا بر اساس جوايز يا جشنوارههايي كه بوده، شناختهشده هستند، افرادي را به ما معرفي كردند. ما از آنها دعوت كرديم و هريك از آنها در يك نشست آموزشي و آشنايي حدود 2 تا 5/2 ساعته شركت كردند و در جريان برنامه، اهداف و روند اجرا و فرمهايي كه بايد تكميل شوند، قرار گرفتند. وقتي اين مسير صورت گرفت و اعلام موافقت كردند كه ما در خدمتشان باشيم، وارد فهرست مشاهده گران شدند و از رئيس دانشكده مربوطه حكم گرفتند. اگر كسي بخواهد از امتياز آموزشي توانمندسازي اين برنامه استفاده كند، در واقع بايد از اين افراد انتخاب كند كه فهرستشان در سايت مركز مطالعات و توسعه آموزش و دفاتر قرار دارد.
اما اگر كسي بخواهد بدون توجه به اين امتياز و به صورت غيررسمي از اين كار بهرهمند شود و تمايلي به استفاده از امتياز آن نداشته باشد، مثلاً ميگويد من فقط دوست دارم كسي سر جلسه يا كارگاه من بيايد و برنامه و عملكرد آموزشي من را ببيند و بازخورد دهد، در اين صورت از حضور هركسي ميتواند استفاده كند ولي طبيعتاً در اين صورت ديگر به ايشان امتيازي تعلق نخواهد گرفت. نكته قابلتوجه اينكه اين فهرست شامل مشاهدهگران دانشكدههاي مختلف و گروههاي مختلف است و لازم نيست حتماً مشاهدهگر از گروه هيأت علمي مربوطه باشد. بلكه ميتواند از گروه ديگري نيز باشد. اما چون انتخاب به عهده خود هيأت علمي است، خودشان به لحاظ سنخيت رشتهاي يا سنخيت موضوعي ميتوانند انتخاب كنند كه چه كسي را پيشنهاد دهند تا مشاهدهگرشان شود. ممكن است اين فرد از گروه و دانشكده خودشان يا دانشكده و گروه ديگري باشد كه اين امر در شيوهنامه ديدهشده است و منعي ندارد.
دفاتر توسعه در اين برنامه چه نقشي دارند؟
واقعيت اين است كه ما قصد داشتيم در انجام اين كار سهولت ايجاد كنيم و لازم نباشد افراد به مركز مطالعات مراجعه كنند كه خوب بالاخره از لحاظ اداري و از لحاظ مسافت ميتواند سخت باشد. از طرف ديگر هدف ما فعال شدن دفاتر توسعه آموزش در فعاليتهاي توانمندسازي است. بنابر اين طبق هماهنگي كه با دفاتر صورت گرفته هر كدام كارشناسي را معرفي كردند كه دوره توجيهي براي آنها برگزارشده و با برنامه آشنايي دارند و تمام هماهنگيها را انجام ميدهند. اعضاي هيئتعلمي ميتوانند با آنها تماس بگيرند. در پوستري كه براي معرفي برنامه ماه در سطح دانشگاه نصبشده و براي گروهها و بيمارستانها ارسالشده است، شماره تلفنهاي دفاتر را قيد كردهايم. بنابراين نقش دفاتر توسعه در واقع اين است كه واسطه انجام اين فرايندها هستند. ضمن اينكه در مرحلهاي از طراحي برنامه نيز ما از نظرات و بازخوردهاي آنها استفاده كرديم.
اگر هدف از برنامه ماه، ارتقاي عملكرد فردي است. چرا عضو هيات علمي بايد از مسير دفاتر و مركز مطالعات، براي برگزاري جلسه مشاهده پي گيري شود؟
فكر ميكنم اين موضوع را به طور مفصل در سؤالات قبل توضيح دادم بنابراين خيلي خلاصه دوباره تكرار ميكنم كه اين برنامه براي هيأت علمي اجباري نيست و كاملاً اختياري است. كساني در برنامه ماه شركت ميكنند كه خودشان جهت ارتقاي كيفيت تمايل داشته باشند. پس هدف اصلي اين طرح ارتقاي عملكرد فرد است. درعينحال كساني كه بخواهند از امتياز توانمندسازي اين برنامه هم استفاده كنند لازم است مسير تعيينشده در شيوهنامه را كه از مسير دفاتر و مركز ميگذرد طي كنند. بنابراين اگر كسي در برنامه ماه شركت كند به ازاي هر ساعت شركت بهعنوان مشاهده شونده يا بهعنوان مشاهدهكننده امتياز توانمندسازي آموزشي به او تعلق ميگيرد. البته يك سقفي وجود دارد به اين معني كه در هر سال 3 امتياز از طريق برنامه ماه قابل كسب است و به طور كلي هم 10 امتياز از اين راه قابلاستفاده است. خواهشمندم اساتيد و بزرگواران به اين امر عنايت داشته باشند كه اگر جلسات بيشتري را بهصورت مشاهده همتا برگزار كنند، سقف دارد و بيشتر از آن منظور نميشود. پس علت پيگيري از مسير دفاتر توسعه و مركز اين است كه چون امتياز بايد تعلق بگيرد، يك حداقل رسميتي لازم است وجود داشته باشد تا بتوانيم تأييد كنيم كه اين كار كجا و براي كدام هيأت علمي انجامشده و نهايتاً بتوانيم امتياز آن را به هيأت علمي تقديم كنيم.
شما فرموديد كه مشاهده به كلاس درس و جلسه سخنراني محدود نميشود. چطور ميتوان جلسه مشاهده را در محيطهاي باليني برگزار كرد؟
باز هم تاكيد مي كنم ما براي طيف وسيعي از فعاليت هاي آموزشي طرح ماه را در نظر گرفتيم يعني كلاس درس مي تواند باشد، آزمايشگاه مي تواند باشد، راند باليني مي تواند باشد و اتاق عمل يا درمانگاه هم مي تواند باشد. مثلا يك همكار قصد دارد روز مشخصي راند آموزشي انجام دهد. هماهنگ مي كند تا از يكي از مشاهده گران دعوت كند در راند وي حضور پيدا كنند. البته فعاليت آموزشي بايد حداقل يك ساعت طول بكشد تا بتوان آن را به عنوان يك مشاهده آموزش همتايان در نظر گرفت. پس هر كدام از فعاليتهايي كه ذكر شد امكان پذيراست و ما فرمهاي مربوط به هريك را تهيه كرده ايم. البته سعي كرده ايم فرمها خيلي به صورت چك ليست نباشد و بيشتر مفهومي باشد و چارچوبي براي ارايه بازخورد باشد تا فضاي تعاملي و گفتگو را بين دو نفر تسهيل كند و از ارزشيابي فاصله بگيرد. از اين جهت تاكيد داشتيم به صورت چك ليست نباشد. اين فرمها همه آماده هستند و روي سايت وجود دارند و وقتي كسي بخواهد اين فعاليت را انجام دهد، مي تواند از آن استفاده كند.
به نظر شما اين برنامه مي تواند باعث واكنش دانشجوياني شود كه سر كلاس درس هستند يا مثلا در بخش و درمانگاه حضور دارند؟
در دنيا هم به همين شكل است به خصوص در جايي كه فرهنگ قبلي اين كار وجود ندارد و اولين بار انجام مي شود ممكن است اين مشكل پيش بيايد. به هر حال اگر به يك باره دانشجويان مواجه شوند با اين كه يك نفر هيات علمي بر سر كلاس هيات علمي ديگر حاضر شده و بدون هيچ گونه توضيحي يك گوشه نشسته و ناظر اتفاقات است طبيعي است كه در اين شرايط دانشجو تعجب كند يا نگران شود يا فكر كند چه اتفاقي افتاده است؟ آيا دانشگاه كسي را فرستاده است تا بالاي سر كلاس هيأت علمي باشد؟ آيا به كيفيت آموزش كلاس وي ترديد دارند؟ برنامه ماه فعلا در دانشگاه ما جديد است بنابر اين احتمال وجود دارد و امر غريبي نيست. جاهاي ديگر هم همين طور بوده است.
به همين دليل است كه اولاً ما سعي ميكنيم كه اطلاعرساني كنيم. اقدامات توجيهي ميتواند كمك كند. ضمن اينكه اطلاعرسانيهاي عمومي از قبيل همين مصاحبه كه ما اميدواريم دانشجويان عزيز ما هم آن را مطالعه كنند و در جريان قرار بگيرند ميتواند خيلي مؤثر باشد، دانشكدههايي هم بودهاند كه براي دانشجويانشان جلسه توجيهي برگزار كردهاند تا بدانند كه اين طرح براي افرادي نيست كه ايراد دارند. اتفاقاً بر اساس تجربه ما، كساني كه وارد اين برنامه ميشوند كساني هستند كه معلمين بسيار خوب و برجستهاي هستند و اتفاقاً به دليل اطميناني كه از عملكرد خودشان دارند و تمايلي كه براي بهتر شدن دارند، وارد اين برنامه ميشوند. در همين مدت كوتاه اجرايي شدن برنامه هم بسياري از بزرگواران و اساتيدي كه تجربه و تسلط آموزشي بسيار خوبي داشتهاند وارد اين برنامه شدهاند از جمله شخص رييس دانشگاه كه ابراز تمايل كردند كه در اين برنامه شركت كنند و بازخوردهاي بسيار خوبي هم در پايان آن به ما منعكس كردند و جا دارد از اين پيشگامي ايشان هم نهايت تشكر را داشته باشم يا دوستان ديگري كه قبول زحمت كردند و در اين برنامه شركت كردند. بنابراين يك تلاش دستهجمعي در اطلاعرساني عمومي، هم در سطح دانشگاه و هم در سطح دانشكدهها و گروههاي آموزشي لازم است تا كمك كنيم اين ابهام رفع شود.
نكته دوم اينكه در راهنمايي كه براي اين برنامه تهيه كردهايم، به خود اعضاي هيئت علمي هم پيشنهادشده حتماً در ابتداي جلسه آموزشي خود براي دانشجويان توضيح بدهند كه اين طرح با چه هدفي صورت ميگيرد، طرح اساساً چيست و به چه شكلي پيش ميرود. اين را هم فكر ميكنيم كه كمك ميكند كه اين نگراني و دغدغه اعضاي هيئت علمي رفع شود و حتي براي دانشجوياني كه ممكن است كمي ابهام پيدا كنند رفع ابهام شود.
نكته ديگري هست كه بخواهيد با مخاطبان در ميان بگذاريد؟
من هم بهنوبه خودم از شما تشكر ميكنم و اميدوارم كه همهي ما دستبهدست هم دهيم و از اين فرصت استفاده كنيم و آن را فرصت مغتنمي بدانيم كه فضاي توانمندسازي آموزشي را محدود به كارگاهها و كلاسهاي رسمي و دورهها نكنيم؛ بلكه در محيط واقعي ببريم و از افرادي كه تجربه زيادي دارند و در عمل اين فوت و فنها را پياده كردهاند و توانستهاند معلمان برجستهاي باشند، استفاده كنيم تا ان شاءالله همه ما بتوانيم از فوايد آن بهرهمند شويم. من فكر ميكنم اگر ما وارد اين برنامه شويم، اين كار اينقدر نيكي و خيرات به همراه دارد كه با علاقه بيشتري به دنبال تكرار آن خواهيم رفت. همه ما معلم دانشگاه هستيم و دوست داريم كه آموزش خود را با كيفيت بهينه ارائه كنيم و برنامه ماه در اين مسير مسلماً به ما كمك خواهد كرد.
ارسال به دوستان