جلسه آشنایی با دانش پژوهی آموزشی در آیین نامه ارتقا و دوره های آموزشی آزاد با حضور مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه برگزار شد
به گزارش روابط عمومي دانشكده پرستاري و مامايي؛ دكتر جهانشير مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه در اين جلسه به توضيح دانش پژوهي و اهداف آن پرداخت و يكي از اهداف دانش پژوهي را ارتقا آموزش دانشگاه همزمان با كسب امتياز پژوهشي براي پرونده ارتقاي اعضاي هيات علمي براي طرح در هيات مميزه عنوان كرد.
وي گفت: در سال 95 آيين نامه ارتقا با شرايطي مصوب شد كه اعضاي هيات علمي مي توانند تا 50 درصد امتياز شرطي و غير شرطي پژوهشي را از طريق دانش پژوهشي آموزشي كسب كنند.
او در توضيح دانش پژوهي به چرخه دانش اشاره كرد و آن را تشكيل سئوال در ذهن يك نفر، بررسي و رسيدن به يك اكتشاف، هم افزايي اكتشافات قبلي و رسيدن به يك يافته جديد تعريف كرد و از كابردي شدن آن با تبديل به اپليكشن سخن گفت.
وي در ادامه تفاوت هاي بين دانش پژوهي اكتشاف (پژوهش)، دانش پژوهي يكپارچه سازي، دانش پژوهي كاربرد و دانش پژوهي انتقال (آموزش) را از انواع دانش پژوهي شرح داد.
دكتر جهانشير همچنين دانش پژوهي آموزشي را قابل انجام در حوزه هاي مديريت و رهبري، ياددهي- يادگيري، برنامه ريزي آموزشي، ارزشيابي، يادگيري الكترونيك و محصولات آموزشي و جذب گرنت ها و ... دانست و تصريح كرد: دانش پژوهي آموزشي با مفاهيمي همچون برتري در آموزش، آموزش دانشورانه، پژوهش در آموزش تفاوت دارد.
او در ادامه اختصاص گرنت به عنوان طرح هاي توسعه اي، برگزيده شدن در جشنواره شهيد مطهري دانشگاهي و كشوري و امكان استفاده از امتياز دانش پژوهي آموزشي در ارتقاء و ... را از موارد قدرداني حوزه آموزشي از دانش پژوهي اساتيد برشمرد.
وي چگونگي برخورداري از امتيازات دانش پژوهي آموزشي را تشريح نمود و به سوالات اساتيد پاسخ داد.
در ادامه اين جلسه دكتر جهانشير به تشريح ابعاد ساماندهي آموزش هاي آزاد دانشگاه در قالب 'سماد' پرداخت و توضيحات كاملي در خصوص تفاوت بين آموزش مداوم، آموزش مهارتي حرفه اي و آموزش هاي آزاد ارائه نمود و مسير هر يك از موارد مذكور معرفي گرديد. در ادامه جلسه به پرسش هاي مختلف اساتيد پاسخ داد و پيشنهادهاي مربوطه ارايه شده توسط اساتيد دانشكده را جهت بررسي و بكارگيري دريافت كردند.
ارسال به دوستان