دانشکده پزشکی:نشست معاون آموزشی وزارت بهداشت با تیم بازنگری دوره پزشکی عمومی دانشگاه/ گزارش پیشرفت برنامه پزشکی 90 ارائه شد
روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: گزارش پيشرفت برنامه جديد پزشكي عمومي دانشگاه (پزشكي ۹۰) به منظور بررسي دستاوردها، چالش ها و ارايه راهكارهاي ارتقاي كيفي، با حضور معاون وزير بهداشت و رييس دانشگاه ارائه شد.
روز يكشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، گزارش پيشرفت برنامه جديد پزشكي عمومي دانشگاه (پزشكي ۹۰) با حضور دكتر ضيايي معاون آموزشي وزارت بهداشت، دكتر طاهره چنگيز دبير شوراي آموزش پزشكي عمومي وزارت بهداشت، دكتر جعفريان رييس دانشگاه، دكتر جليلي معاون آموزشي دانشگاه، دكتر امامي و دكتر نيري روساي فعلي و پيشين دانشكده پزشكي، اعضاي كميته برنامه ريزي دوره پزشكي عمومي، كميته هماهنگي تم هاي طولي و كارشناسان دفتر توسعه آموزش دانشگاه، در سالن شورا ارائه و به بحث گذاشته شد.
طراحي تم هاي طولي در پزشكي ۹۰مبين تعهد دانشگاه به ابعاد متنوع پزشكي
پس از خوشامدگويي رياست محترم دانشگاه به معاون آموزشي وزارت و تشكر از حاضران براي شركت در جلسه هدف از اين نشست را ارايه گزارش برنامه پزشكي ۹۰ و دريافت نظرات ارزشمند مسوولان محترم وزارت بهداشت در اين خصوص دانست و تاكيد كرد كه هماهنگي براي برگزاري اين جلسه از بهمن ماه سال گذشته در دست اقدام بود كه در نهايت امروز فرصت برگزاري اين جلسه فراهم شد.
پس از آن دكتر امامي رييس دانشكده نيز ضمن خوشامدگويي و تشكر از آقاي دكتر ضيايي و همكاران وزارتي به خاستگاه بازنگري كه همان ارتقاي مستمر كيفيت آموزش در ادامه تلاش 80 ساله اي است كه در اين زمينه انجام شده و دغدغه كليه مسوولان از ابتداي تاسيس اين دانشكده تا كنون بوده است.
پس از آن دكتر عظيم ميرزازاده، دبير بازنگري دوره پزشكي عمومي دانشگاه، با بيان خلاصه اي از سير بازنگري دوره پزشكي عمومي گفت: تصميم براي بازنگري از سال 84 آغاز و بازنگري در دوره هاي علوم پايه، مباني طب باليني، دوره كارآموزي و كارورزي انجام شد.
وي به ارايه خلاصه اي از اقدامات انجام شده در حوزه هاي اطلاع رساني، طراحي، پياده سازي، ارزشيابي، توانمند سازي و مستند سازي برنامه بازنگري پرداخت و افزود: پس از تهيه گزارش "تلاش براي ارتقاء كيفيت آموزش پزشكي" كه به تصويب هيات رئيسه دانشگاه رسيد، ارزشيابي جامعي از دوره صورت گرفت و در نهايت سندي به عنوان سند چشم انداز بازنگري دوره پزشكي عمومي دانشگاه بر اساس گزارش ارزشيابي جامع تدوين شد.
دبير بازنگري دوره پزشكي عمومي دانشگاه، با بيان اينكه نقشه راه بازنگري با بيش از 2500 نفر ساعت كار كارشناسي، به تصويب شوراي دانشگاه رسيد، تاكيد كرد كه در كنار اين اقدامات مجوزهاي لازم از نهادهاي قانوني در داخل دانشگاه (هيات امنا و شوراي دانشگاه) و بيرون دانشگاه (معاونت آموزشي وزارت) يادآور شد: براي نخستين بار در ايران، سند جامعي از توانمنديهاي دانش آموختگان كه تعيين كننده توانايي هاي افراد در پايان دوره است تدوين شد و استقرار تشكيلات مديريتي تدوين برنامه آموزشي براي دوره هاي علوم پايه، كارآموزي و كارورزي در دستور كار قرار گرفت.
دكتر ميرزازاده، حركت بر اساس سند چشم انداز دانشگاه را كه به مثابه قانون اساسي در بازنگري است، يك اصل مهم خواند و تصريح كرد: كميته هاي بازنگري در جلساتي با بيش از 6 هزار ساعت كار توانست در هر فاز چارچوبي كلي تدوين و سيلابوس بلوك ها براي تمامي دوره ها را مشخص نمايد.
مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، در بخش ديگري از سخنان خود، طراحي تم هاي طولي در پزشكي 90را مبين تعهد دانشگاه به ابعاد متنوع پزشكي دانست و افزود: در برنامه بازنگري علاوه بر ادغام دروس به موارد ديگري از قبيل افزايش مهارت هاي طبابت نيز تاكيد شد و بر اين اساس مهارت هاي برقراري ارتباط، مهارت هاي باليني، مهارت هاي تصميم گيري، استدلال و حل مسئله، تعهد حرفه اي، اخلاق و حقوق پزشكي و همچنين رشد فردي دانش آموختگان مد نظر قرار گرفت.
در ادامه اين جلسه خلاصه اي از اقدامات انجام شده در زمينه بازنگري دوره مباني طب باليني (پاتوفيزيولوژي) و كارآموزي ارايه شد. در اين گزارش تاكيد شد كه بازنگري دوره مباني طب باليني از سال 86 شروع و تاكنون اقدامات متعددي براي بهبود كيفيت اين دوره به عمل آمده و همچنان نيز ادامه دارد. علاوه بر اين بر اساس گزارش دبير بازنگري اعلام شد كه پس از تصويب برنامه كلي دوره كارآموزي در كميته برنامه ريزي دوره، گروه هاي متعددي به ويژه گروه هاي چهارگانه اصلي و ارتوپدي و ارولوژي اقدامات اجرايي لازم براي اجراي برنامه جديد را شروع كرده اند و در همين راستا پروژه هاي متعددي در گروه هاي مذكور شروع شده كه نيازمند حمايت و پايش تا مرحله اجراي كامل مي باشد.
بر اساس گزارش دبير بازنگري دوره پزشكي عمومي اولين گروه از دانشجويان ورودي برنامه پزشكي 90 در اسفند ماه سال جاري در آزمون جامع علوم پايه شركت كردند كه بر اساس اعلام وزارت متبوع مشابه سنوات گذشته دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين آزمون رتبه اول را كسب كرده است. در اين رابطه تاكيد شد كه اين دانشجويان در آزمون مشابه دانشگاه هاي ديگر شركت كرده و با دانشجويان دانشگاه هاي ديگر مقايسه شده اند.
وي در ادامه، پيشبرد بازنگري دروس ديسيپليني دوره علوم پايه، اجراي كامل سيستم ارزيابي مهارت هاي طبابت، پيشبرد بازنگري دوره مباني طب باليني و پياده سازي برنامه جديد دوره كارآموزي را از جمله برنامه هاي پيش رو خواند و تاكيد كرد: تصويب نهايي و پياده سازي برنامه جديد دوره كارورزي، تقويت توان مندسازي مدرسان و گسترش مستندسازي فعاليت هاي انجام شده در قالب مقالات علمي از ديگر برنامه هاي بشمار مي رود.
دكتر ميرزازاده همچنين اجراي برنامه پزشكي 90 در بستر تحولات مربوط به ادغام و انتزاع دو دانشگاه را از چالش هاي اجراي برنامه پزشكي 90 عنوان كرد و خواستار تقويت ارتباط و تعامل دانشگاه و دانشكده با اعضاي هيأت علمي و دانشجويان و تقويت توان مندسازي مدرسان شد.
اجراي برنامه بازنگري بر اساس مستندات و شواهد علمي
سپس دكتر جليلي، معاون آموزشي دانشگاه، با تاكيد بر استفاده از تجربيات مراكز آموزشي ديگر در اجراي برنامه بازنگري گفت: برنامه بازنگري در دانشگاه، تنها به ادغام دروس محدود نمي شود و موارد بسياري از جمله تم هاي طولي در آن ديده شده است.
وي به تصويب آيين نامه و مقررات دوره، پيش از آغاز برنامه بازنگري اشاره كرد و افزود: همچنين در اين دوره بر افزايش مشاركت باليني در دوره كارآموزي تاكيد ويژه اي صورت گرفته است.
معاون آموزشي دانشگاه، توجه جدي به ارزشيابي اقدامات انجام شده، استفاده وسيع از فناوري اطلاعات در مديريت دوره و تدوين سند توانمنديها را از نقاط قوت بازنگري دانست و گفت: خوشبختانه در اجراي اين طرح، تمامي كارها بر اساس منابع و مباني علمي دنبال شده است و در هر قسمت مطالعات تطبيقي مفصلي صورت گرفته است.
تاثير برنامه پزشكي 90 بر رفتار دانشجويان
در ادامه دكتر جعفريان، رييس دانشگاه، با بيان اينكه تا كنون حداكثر 50 درصد برنامه بازنگري (فازهاي علوم پايه و مباني طب باليني) اجرايي شده است، تصريح كرد: برنامه بازنگري با هدف اصلاح مدل آموزشي در دانشگاه آغاز شد و ادغام دروس نيز بخشي از اين برنامه به شمار مي رود.
وي گزارش ارائه شده و مستند سازي صورت گرفته را مثبت ارزيابي كرد و گفت: در اين بازنگري، آموزش به عنوان يك فرآيند علمي ديده شده و تغييرات آن نيز بر اساس شواهد و ملاحظات علمي صورت گرفته است و تم هاي طولي از جمله بخش هاي مهم اين برنامه به شمار مي رود.
رييس دانشگاه با اشاره به تاثير برنامه پزشكي 90 بر دانشجويان، خاطر نشان كرد: بنده به عنوان يك ناظر بيروني در تماس هايي كه با اين دانشجويان داشته ام تغييرات را در دانشجويان به خوبي احساس مي كنم چرا كه دانشجويان پس از اين دوره بسيار منسجم تر فكر و مطالبات خود را پيگيري مي كنند وتاثير آموزش ها در رفتار آنها بسيار مشهود است.
دكتر جعفريان، اجراي اين برنامه بر اساس ساز و كار آكادميك و علمي را موجب تداوم اجراي آن دانست و اظهار داشت: چالش ادغام و انتزاع براي دانشگاه مسئله كوچكي نبود و در صورتي كه اين برنامه مسير علمي را طي نكرده بود، شايد ادامه مسير در آن شرايط امكان پذير نبود.
وي مشكلات فيزيكي و كمبود فضاي آموزشي را از مهم ترين مشكلات و موانع در اجراي طرح خواند و افزود: علاوه بر منابع مالي و مشكلات فيزيكي، لازم است بر توانمند سازي اعضاي هيات علمي براي اجراي اين برنامه نيز توجه ويژه اي صورت گيرد.
بازنگري برنامه پزشكي عمومي، حركتي علمي و سنجيده
سپس دكتر طاهره چنگيز، دبير شوراي آموزش پزشكي عمومي وزارت بهداشت، اجراي برنامه بازنگري در دانشگاه علوم پزشكي تهران را، حركتي علمي، سنجيده و مبتني بر شواهد براي تغيير كوريكولوم دانست و گفت: همانگونه كه امكان رشد يك شبه فرزند از 2 ماهگي به چند ماهگي وجود ندارد و بايد اين رشد به خوبي و در زمان مناسب طي شود، در صورتيكه قصد تغيير در آموزش را داريم بايد از شيوه و فرآيندهاي مناسب استفاده نماييم تا دچار معضل نشويم كه اين كار به خوبي در بازنگري برنامه پزشكي عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران انجام شده است.
وي ضمن تبريك به تيم بازنگري پزشكي عمومي، خاطر نشان كرد: بازنگري در برنامه آموزشي، خوشبختانه به لحاظ محتوا، هدف، منابع، اساتيد، قوانين و مقررات به صورت هماهنگ و يكجا ديده شده است.
دبير شوراي آموزش پزشكي عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، لازمه برنامه هدفمند با گستره وسيع را مديريتي بسيار قوي دانست و افزود: متاسفانه در اكثر دانشگاه هاي كشور مديريت برنامه هاي آموزشي به شكل مناسب وجود ندارد و اين در حالي است كه لحاظ كردن مديريت، منابع و آيين نامه ها در چارت دانشگاه از اهميت بالايي برخوردار است و به نظر مي رسد اين مسئله در دانشگاه علوم پزشكي تهرن در حال محقق شدن است.
دكتر چنگيز، بر لزوم حمايت از ايجاد مديريت برنامه آموزشي در سطح كلان تاكيد كرد و گفت: اكنون تمام برنامه بازنگري در دست دفتر پزشكي 90 است و در صورتي كه اين دفتر تضعيف شود، اجراي برنامه همانند دانه هاي تسبيح از هم جدا مي شوند.
دبير شوراي آموزش پزشكي عمومي وزارت بهداشت، در بخش ديگري از سخنان خود، غلبه آموزش تخصصي و فوق تخصصي در دانشگاه هاي تيپ يك را از آفات برنامه هاي باليني در سطح پزشكي عمومي خواند و يادآور شد: در بالين، محيط آموزشي و استاد از اهميت ويژه اي برخوردار است و كوريكولوم در درجه بعدي اهميت قرار مي گيرد. شايد پياده سازي آموزش هاي سرپايي بتواند تا حدودي تخصصي و فوق تخصصي محور بودن آموزش در بالين را تعديل نمايد.
تجربه، دانش و سوابق دانشگاه تهران، كمكي در اجراي بهينه بازنگري
در ادامه دكتر ضيايي، معاون آموزشي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اين كه كار منسجم و مدوني صورت گرفته است اشاره كرد كه جز اين هم از دانشگاهي همچون دانشگاه علوم پزشكي تهران انتظار نمي رفت تاكيد كرد مديريت مستمر و محكم دانشگاه علوم پزشكي تهران را قابليتي براي اجراي برنامه و طرح هاي كلان دانست و گفت: معتقدم كه برنامه پزشكي عمومي، مهم ترين برنامه آموزشي است و بايد مبتني بر صلاحيت (competency based) باشد.
وي تغيير در ابعاد برنامه هاي آموزشي را امري دشوار و نيازمند داشتن مديريتي قوي خواند و افزود: دانشگاه علوم پزشكي تهران با اين توانايي، دانش و مركز مديريت مهمي كه دارد همواره نگران اجراي كامل و درست اين برنامه بوده و اين نشان مي دهد كه ما بايد تا چه ميزان مراقبت اجراي صحيح و مناسب برنامه هاي بازنگري در دانشگاه هايي باشيم كه الزاما اين ميزان سابقه و تجربه را در اختيار ندارند وي تاكيد كرد كه سوابق، تجربه و حضور دانشجويان نخبه، اساتيد برجسته و مديريت قوي در دانشگاه علوم پزشكي تهران كمك مي كند تا خروجي ها و فارغ التحصيلان خوبي نيز داشته باشد.
معاون آموزشي وزارت بهداشت، بر لزوم ماموريت محور بودن دانشگاه ها تاكيد كرد و اظهار داشت: بايد قصد و هدف از تربيت دانشجويان مشخص شود و بدانيم كه در پايان دوره قصد تربيت چه فارغ التحصيل با چه توانايي هايي داريم و لذا احساس مي كنم خروجي دانشجويان شما پس از پايان دوره متفاوت خواهد بود و توانايي هاي بهتري خواهند داشت.
دكتر ضيايي، آموزش را موضوعي علمي و نيازمند افراد توانمند دانست و گفت: قطعا اجراي اين برنامه در بالين بسيار دشوارتر خواهد بود اما اميدوارم كه بتوانيد اين بخش را نيز به خوبي پيش ببريد.
وي از دانشگاه علوم پزشكي تهران به عنوان الگو براي ساير دانشگاه هاي ياد كرد و افزود: دانشگاه علوم پزشكي تهران بايد در آموزش و پژوهش، ماموريت هاي قوي تري را بر عهده گيرد و اميدوارم كه نسل جوان بتوانند با آموزش هايي كه به آنها ارائه مي شود منشا اثر بهتر و بيشتري باشند.
ارسال به دوستان