برگزاری دومین جلسه از مدرسه جامع کشوری تابش
به گزارش واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان، دومین جلسه از مدرسه جامع کشوری تابش «توانمندسازی ایده برتر شو» در روز شنبه 24 آبان 1404 از ساعت 16 تا 18 به صورت برخط و در بستر اسکای روم برگزار شد.
در این کلاس، دکتر علی ریحانیان، پزشک و منتور کشوری جشنواره ایده های نوآورانه، در ابتدا درباره ماهیت ذاتی یا اکتسابیبودن ایدهپردازی و خلاقیت، نکاتی را بیان کرد. سپس به موانع عمده ایجاد خلاقیت شامل محدودیتهای بیرونی، عدم باور و اعتماد به نفس، آشنایی به میزان کم با روش و فنون خلاقیت، آشفتگی و فشردگی ذهن اشاره کرد. در ادامه ایشان توصیههایی جهت رشد خلاقیت ارائه داد؛ و در این بین تعریف مفهوم صبحانه کاری، که مثالی جهت برقراری ارتباط میان افراد خلاق، و رشد خلاقیت میباشد را توضیح داد. همچنین محورهای خلاقیت را نیز در این باره بیان کرد.
دکتر ریحانیان در قسمت بعدی ارائه، به حل چند مسئله برای شرکتکنندگان پرداخت. به عنوان مثال، مسئله چهار مربع جهت نشاندادن اثر محدودیت ذهنی بر روی عدم خلاقیت را مطرح کرد. در ادامه، تعدادی چالش مطرح شد تا شرکتکنندگان با پرورش خلاقیت خود به حل این سوالات بپردازند. در میان این چالشها، تفکر همگرا و واگرا نیز مطرح شد و مثالهایی درباره تفاوت این دو، و اثر این دو بر روی خلاقیت و همچنین ضعف نظام آموزشی در ایجاد تفکر واگرا بیان شد.
در قسمت بعدی، تعامل بین ارائهدهنده و شرکتکنندگان با بیان چند جمله و پرسش و بحث درباره درست و غلط بودن جملات برقرار شد، همچنین چند تصویر به اشتراک گذاشته شد و واکنش مغز شرکتکنندگان نسبت به این تصاویر و اولین کلمهای که با دیدن آنها به ذهن شرکتکنندگان رسیده بیان شد.
وی در قسمت انتهایی بحث نیز به انواع تکنیکهای افزایش خلاقیت، نظیر تکنیک ارتباط اجباری، تکنیک تغییر کاربرد، تغییر سایز و انواع دیگر تکنیکها اشاره کرد.
واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، امیدوار است که با برگزاری چنین دورههایی زمینه نوآوری و بهبود کیفیت آموزش را از طریق مشارکت دانشجویان در فرایند ایدهپردازی فراهم سازد.
ارسال نظر