مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

معاونت آموزشی

16 مهر 1403 دوشنبه

برگزاری دومین وبینار بین المللی واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان در سال جاری

به گزارش واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، دومین وبینار بین المللی این واحد در سال 1401، در روز یکشنبه مورخ بیستم شهریور ماه، مصادف با 11 سپتامبر از ساعت 17:00 تا 18:30 به وقت ایران و در بستر زوم برگزار شد.

این وبینار با موضوع Mindfulness in Education و با سخنرانی دکتر ساکی سنتورلی استاد اسبق دانشگاه ماساچوست و دکتر مونا دریاافزون عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کرج برگزار شد.

دکتر مریم کرباسی مطلق، عضو هیئت علمی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه و معاون واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان، ضمن عرض خیر مقدم به سخنرانان و مهمانان برنامه، از دکتر دریاافزون دعوت کرد سخنرانی خود را با موضوع An introduction to Mindfulness and its relation to Education شروع نماید.

دکتر دریاافزون با اشاره به تحقیقات انجام شده بیان کرد، افرادی که در رشته های علوم پزشکی و به طور کلی در حوزه سلامت فعالیت می کنند با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند. هرچند تلاش های بسیاری به منظور بهبود جو و فضای یادگیری صورت گرفته ولی دانشجویان حوزه پزشکی بر اساس عوامل مختلف تجربه شده در دوران تحصیل دچار خستگی، افسردگی، استرس، احساس تنهایی و فرسودگی شغلی می شوند. همچنین کاهش فعالیت جسمانی و فیزیکی و تغذیه نادرست، عملکرد تحصیلی را پایین آورده، منجر به کاهش همدلی با بیمار می شود.  عدم حمایت کافی از دانشجو، فضای رقابتی یادگیری، برخی از ویژگی های شخصیتی مانند کمال گرایی و خود انتقادگری بیش از حد در دانشجویان منجر به ایجاد استرس در آنان می شود؛ و استرس به عنوان مهمترین فاکتور زمینه ساز در بروز بیماری های روان است. در نتیجه تلاش به منظور استفاده از راهکارهایی که استرس را کاهش دهد بسیار مفید و اثر بخش خواهد بود.

وی اذعان کرد؛ بسیاری از سیاست های آموزشی از رویکردهایی که باعث کاهش اضطراب و استرس دانشجو و بهبود خلق و خو می شود استقبال می کنند. یکی از این رویکردها آموزش ذهن آگاهی یا به هوشیاری است که باعث کاهش استرس و معنابخشی به زندگی متخصصان حوزه سلامت شده است. مفهوم ذهن آگاهی اولین بار توسط پروفسور جان کاباتزین در دانشگاه ماساچوست مطرح شد؛ و از سال 1985 به بعد بسیاری از دانشکده های پزشکی از آن بهره بردند. دانشگاه مانش استرالیا از سال 2002 این رویکرد را در کوریکولوم آموزشی دانشجویان گنجاند و دانشگاه دلهوزی کانادا برای دانشجویان دندانپزشکی از آن بهره برد.

دریاافزون در توضیح ذهن آگاهی گفت: ذهن آگاهی در واقع بینش هدفمند، غیرقضاوتی و کنجکاوانه است که همراه با شفقت خود در تجربه لحظه به لحظه رقم می خورد. آگاهی فرد به هر آنچه در ذهنش می گذرد؛ گوش دادن با دقت و توجه، انعطاف پذیر بودن و تشخیص قضاوت هایی است که نسبت به اتفاقات دارد.

سپس پروفسور سنتورلی در خصوص مهارت های نرم صحبت کرد. وی گفت: ذهن آگاهی یک مهارت است که با تمرین و تکرار توجه به درون به دست می آید و محصول آن یک ارتباط نرم و آگاهانه با خود و در نهایت با دیگران است که فرد را به درک درست و شناخت بهتری از خود و دیگران، و همچنین در حوزه سلامت به شناخت درست از بیماران می رساند.

وی در ادامه به منظور درک بهتر مفهوم ذهن آگاهی، با مخاطبان این وبینار تمرینی با تمرکز بر بدن و جریان تنفس، درک حواس خود و تجربه در لحظه بودن را انجام دادند. در پایان نیز به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

 

 

 

 

مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *