مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

معاونت آموزشی

18 مهر 1403 چهارشنبه

با حضور رییس دانشگاه کارگاه مدیریت تعارض و اصول مذاکره برگزار شد

 در اين كارگاه كه 14 تير 96 در سالن G6 برگزار شد، دكتر علي جعفريان رييس دانشگاه، مسئول و مدرس كارگاه با اشاره به مقدمه اي در زمينه پيشينه و ضرورت برگزاري مجموعه كارگاه هاي رهبري (ليدرشيپ) گفت: تاكنون چهار كارگاه در حيطه ليدرشيپ در سطح مديران دانشگاه برگزار شده است؛ چرا كه معتقديم افرادي كه در دانشگاه مسئوليت مي پذيرند بايد علاوه بر سوابق و تجربيات خود با مباني تئوري نيز بيشتر آشنا شوند.
وي با ياداوري اينكه مديريت تعارض و اصول مذاكره از جمله موضوعات كارگاه مجازي 8 هفته‌اي بود كه توسط دكتر استوارت منين در سال 91 ارايه شده گفت: در اين كارگاه من و دكتر سهراب پور شركت كرديم و با استفاده از تجربيات آن، مباحث امروز را ارايه مي دهيم.سپس نخستين سخنراني توسط دكتر سهراب پور معاون آموزشي بيمارستان شريعتي در زمينه مباني مديريت تعارض ارايه شد.
دكتر سهراب پور با اشاره به ضرورت توجه به مديريت تعارض در سازمان گفت: براساس مطالعه اي كه روي 6 هزار سازمان تجاري در امريكا صورت گرفته، هريك از كاركنان اين سازمان حداقل 2.8 ساعت در هفته و مديران آن 20 درصد از وقت خود را صرف درگيري و تعارض (conflict) مي كنند؛ از اين رو نحوه برخورد و آشنايي با فنون مذاكره در اين شرايط از اهميت بسزايي برخوردار است.
وي با اشاره به استراتژي هاي حل تعارض براساس تئوري توماس- كيلمن گفت: پرهيز كردن از تعارض (Avoiding)، پذيرفتن نظر فرد مقابل (Accommodating)، مصالحه (Compromising)، كوتاه نيامدن و حاكم كردن نظر خود  (Dominating) كه معمولا در شرايط حساس و بحراني مورد استفاده قرار مي گيرد بالاخره حل تعارض و تشريك مساعي (Collaborating) درباره مسئله پيش آمده از جمله روش هايي است كه در  مواجه با يك تعارض مورد استفاده قرار مي گيرند.
دومين سخنراني توسط دكتر جعفريان در زمينه اصول مذاكره در هنگام مواجه با تعارض ارايه شد. وي مذاكره را يك فرايند رفت و برگشت به منظور رسيدن به توافق مشترك دانست و گفت: آنچه امروز مطرح مي شود تكنيك هاي رايجي است كه در اين زمينه وجود دارد كه بايد متناسب با شرايط، فرهنگ و ارزش هاي خود از آنها استفاده كنيم.
دكتر جعفريان با اشاره به موانع ورود به مذاكره گفت: واكنش هاي ما، احساسات طرف مقابل، جايگاه طرفين مذاكره، نارضايتي طرف مقابل و قدرتمندي يكي از طرفين از جمله عواملي هستند كه مانع انجام مذاكره مي شود.
اين مدرس كارگاه، در ادامه به استراتژي هاي مواجهه با هريك از اين موانع پرداخت و گفت: يادمان باشد كه مذاكره هميشه به نتيجه نمي رسد اما بايد تلاش كنيم از طريق مذاكره و با صرف هزينه كمتر اهداف خود را پيش ببريم.
در بخش بعدي، شركت كنندگان كارگاه در يك كار گروهي به پياده سازي اصول مذاكره براساس سناريوي از پيش تعيين شده پرداختند.

کلمات کلیدی
محبوبه مافی نژاد
تهیه کننده:

محبوبه مافی نژاد

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه