مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

معاونت آموزشی

16 مهر 1403 دوشنبه

برگزاری دومین نشست هم اندیشی در خصوص «شاخص های راه اندازی و تدوین رشته های جدید در حوزه بین الملل»

به گزارش واحد برنامه ­ریزی آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، جلسه هم ­اندیشی در خصوص شاخص های راه اندازی و تدوین رشته های جدید در حوزه بین الملل به میزبانی مدیریت مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه و با حضور دکتر سید مهدی رضایت معاون آموزشی پردیس بین­ الملل و تیم همراه، دکتر سید مهدی قاضی خوانساری مدیر تحصیلات تکمیلی معاونت آموزشی دانشگاه و دکتر شکوه ورعی مدیر دفتر توسعه آموزش پردیس بین الملل، امروز یکشنبه هفدهم بهمن ماه به صورت مجازی و در بستر اسکای روم برگزار شد.
در ایتدای جلسه و پس از خیر مقدم و خوشامدگویی از سوی دکتر محبوبه مافی نژاد مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، دکتر سپند ریاضی مدیر واحد برنامه ­ریزی آموزشی، در خصوص تصمیمات اخذ شده در نشست پیشین و دستور جلسه، توضیحاتی ارایه کرد.
در ادامه و پس از توضیحات مبسوط دکتر ورعی در ارتباط با روند تهیه شاخص­ ها، دکتر رضایت با اشاره به اتخاذ رویکرد مهندسی معکوس در تدوین شاخص ها، ابتدا شاخص های راه اندازی و تدوین رشته های دانشگاهی ویژه کمیته تطبیق و متناسب سازی برنامه های آموزشی را معرفی کرد سپس در خصوص شاخص های پیشنهادی تدوین رشته در حوزه بین الملل دانشگاه در دو گروه شاخص های انحصاری/ اجباری و حمایتی توضیحاتی را ارایه کرد. وی ضمن دسته بندی رشته های حوزه بین الملل به سه گروه عمده و تبیین هر یک از آنها، بر ضرورت تعیین شاخص­ های ویژه هر یک از این سه نوع رشته، به طور جداگانه، تأکید کرد.
سپس دکتر قاضی خوانساری ضمن بیان نظرات در خصوص شاخص های عنوان شده، بر ضرورت وجود شاخص های دانشگاهی برای آن دسته از رشته های دارای مصوبه وزارتی که هنوز مجوز برگزاری در دانشگاه را ندارند، تأکید کرده و برای مثال تجربه اعضای هیأت علمی اعم از مرتبه علمی و یا سنوات فعالیت در حوزه تخصصی رشته مورد نظر را به عنوان مصادیقی از شاخص های دانشگاهی مهم برای راه اندازی این نوع رشته ها، معرفی کرد. وی در مورد آن دسته از رشته های حوزه بین الملل که پیشنهاد راه اندازی آنها، برای اولین بار در سطح کشور، ارایه می شود، در صورت وجود هم پوشانی با سایر رشته ها، بر ضرورت تعیین میزان این هم پوشانی، تأکید کرد.
در بخش بعدی نشست، دکتر مافی نژاد ضمن ابراز خوشوقتی و تشکر از کار ارزشمند انجام شده در پردیس بین الملل دانشگاه و روند مبتنی بر شواهد تدوین شاخص ها، اظهار داشت که شاخص های تدوین شده بسیار جامع بوده و در تدوین آنها، جنبه های مختلف آموزشی، اجرایی، بازاریابی و ... لحاظ شده است. در عین حال، وی تأکیدکرد طراحی نمودار گردش کار (فلوچارت) ویژه هر یک از سه دسته رشته های حوزه بین الملل و تدوین همراه با دسته بندی شاخص ها در ذیل هر یک، می­ تواند به شفاف سازی و تبیین بهتر روند همچنین سهولت بهره برداری از شاخص های تدوین شده، کمک کند.
در پایان، ضمن تأکید بر همراهی و همکاری سه رکن این فرایند یعنی پردیس بین الملل، مدیریت امور تحصیلات تکمیلی معاونت آموزشی و مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، موارد طرح شده در جلسه، جمع بندی و پس از اعلام مجدد تصمیمات اتخاذ شده، نشست با تشکر از مهمانان و اعضای محترم، خاتمه یافت.

مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه