مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

معاونت آموزشی

18 مهر 1403 چهارشنبه

برگزاری نشست سالانه شورای توسعه آموزش دانشگاه همزمان با چهارمین روز هفته آموزش

به گزارش واحد برنامه ريزي آموزشي مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، در چهارمين روز هفته آموزش، نشست سالانه شوراي توسعه آموزش دانشگاه، با حضور رييس دانشگاه، مشاور عالي و مشاور حوزه آكادميك رييس دانشگاه، معاون آموزشي و مديران حوزه معاونت آموزشي دانشگاه، رؤسا، معاونين آموزشي و مديران دفاتر توسعه آموزش دانشكده‌ها و بيمارستان­ هاي تابعه و مديران واحدهاي مركز مطالعات و توسعه آموزش، صبح روز يكشنبه دهم ارديبهشت ماه 1396، در سالن اجلاس ستاد مركزي دانشگاه برگزار گرديد.

در ابتداي اين جلسه، دكتر جليلي معاون آموزشي دانشگاه ضمن خوشامدگويي به مدعوين حاضر در جلسه و اشاره به موفقيت­ هاي اخير دانشگاه علوم پزشكي تهران در عرصه آموزش به ويژه كسب عنوان دانشگاه برتر در توليد علم آموزش پزشكي، توضيحاتي را در خصوص برنامه در نظر گرفته شده براي اين جلسه  ارايه نمود. وي با خاطر نشان ساختن نقش دفاتر توسعه آموزش، به موضوع ارتقاي كيفيت در چند سال گذشته در دانشگاه اشاره كرد و برنامه جامع ارزشيابي را به عنوان يكي از مصاديق بارز آن، مطرح نمود.

گزارش عملكرد سال 95 و معرفي برنامه­ هاي سال 96 مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، عنوان اولين بخش از برنامه­ هاي اين نشست بود كه توسط مديران واحدهاي مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه ارائه گرديد. به منظور بهره مندي بيشتر از نظرات حضار و ايجاد فضايي تعاملي، پس از ارائه اين گزارش ها، حاضرين در جلسه به طرح سوالات و پيشنهادات خود پرداختند و دكتر ميرزازاده مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش، به اين نظرات و سوالات پاسخ داد.

در ادامه دكتر جعفريان رييس دانشگاه، ضمن تبريك ميلاد با سعادت حضرت امام حسين عليه­ السلام، به بيان نظرات در خصوص گزارش فعاليت­ هاي مركز پرداخت و در فرازي از سخنان خود، بر لزوم تعيين سرانه توانمندسازي و سرانه طرح­ هاي توسعه ­اي در هر يك از دانشكده­ ها تأكيد و  ضمن ارزشمند خواندن طرح ­هاي توسعه­ اي، طراحي و تدوين چنين طرح­ هايي را به عنوان راهكاري مناسب براي تخصيص اعتبار به فعاليت­ هاي حوزه توسعه آموزش، مطرح نمود. وي در ادامه استفاده از نتايج ارزشيابي را بسيار ضروري دانست و بر لزوم ارايه بازخورد به اعضاي هيأت علمي دانشكده­ ها بر مبناي ارزشيابي­ هاي انجام شده، تأكيد نمود. رييس دانشگاه با اشاره به دو آفت كندي در انجام امور و دستيابي به نتايج مورد نظر همچنين وجود كاستي­ هايي در ارايه بازخورد، اين موارد را از جمله نقاط ضعف سيستماتيك دانست و ضمن تأكيد بر تلاش براي رفع اين نقصان­ ها، لزوم ارايه بازخورد دلسوزانه و نقد سازنده را تصريح نمود. وي افزود: اگر بخواهيم در سطح داخلي و بين­ المللي ارتقا پيدا كنيم، نبايد توسعه را متوقف كنيم.

 رييس دانشگاه با اشاره به موضوع طرح دوره ­ها، خاطر نشان كرد: تمامي دانشكده ­ها بايد مسير طراحي و تدوين طرح دوره­ براي هر درس را جدي بگيرند. چرا كه تحقق اين امر، شناسايي كاستي­ هاي موجود را تسهيل مي ­نمايد. دكتر جعفريان همچنين بحث دانشجويان و شناسايي دانشجويان علاقه­ مند و پيش ­بيني ساز و كار مناسب براي جذب آنان را بسيار مهم توصيف كرد و گفت: حضور دانشجويان در آموزش، بسيار مفيد است. وي بر لزوم ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه هاي توسعه آموزش تأكيد كرد و گفت: فعاليت هاي دفتر منتورينگ دانشكده پزشكي و برگزاري سمينار دانشجويان داروسازي، نمونه هايي از توانمندسازي و ظرفيت سازي آموزشي است كه با محوريت دانشجويان به اجرا در مي آيد و ساير دانشكده ها مي توانند از اين تجربيات استفاده كنند.

 دكتر ميرزازاده نيز با اشاره به حوزه دانشجويان و آموزش پزشكي، اظهار داشت: اگر رسالت ما تربيت شهرونداني است كه كه آينده كشور را تضمين كنند، توجه به اين حوزه و كسب تجربه دانشجويان، مهم و در تحقق اين هدف مؤثر است. وي با تأكيد بر وجود چالش ­هايي براي تحقق اين امر و لزوم طراحي برنامه ­اي مناسب براي غلبه بر آنها، تصريح نمود: بايد ضمن طراحي ساختار و چارچوب، مشاركت دانشجويي را تعريف و شاخص­ هاي مورد نظر براي تحقق آن را مشخص كنيم.  

مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش داشگاه همچنين ضمن تأييد روند فعاليت­ هاي انجام شده، مسير پيش رو را بسيار پر چالش معرفي كرد و گفت: از آن چه كه انجام شده خوشحاليم اما براي كارهايي كه نكرديم و عظمت كارهايي كه بايد انجام دهيم، دغدغه داريم. وي چالش ضريب نفوذ را به عنوان يكي از چالش­ هاي اساسي مطرح و بر لزوم  توجه به اين چالش و رفع موانع موجود تأكيد نمود.

بررسي راهكارهاي ارتقاي عملكرد دفاتر توسعه آموزش دانشكده ­ها و بيمارستان­ ها، برنامه بعدي اين نشست بود كه دكتر ميرزازاده با مروري بر پيشينه و سوابق فعاليت­ هاي انجام شده، به بيان اهداف و اقدام­ هاي عملي مرتبط با اين حوزه پرداخت و تصريح نمود كه دفاتر توسعه با ايده  تلاش براي تمركززدايي در حوزه توسعه آموزش و اين كه دانشكده­ ها و بيمارستان­ ها احساس كنند خود مسؤول توسعه آموزش هستند و به منظور دستيابي به نوعي درون ­زايي، به ­وجود آمدند. وي در ادامه به ارايه توضيحاتي در خصوص شرح وظايف دفاتر توسعه آموزش، حوزه ­هاي فعاليت و اقدامات انجام شده در خصوص تدوين و تصويب شرح وظايف اين دفاتر، پرداخت و افزود: از دفاتر توسعه انتظار مي رود در حوزه هاي توانمندسازي آموزشي، ارزشيابي، برنامه ريزي آموزشي، پژوهش در آموزش، دانش پژوهي آموزشي، رسانه و همكاري هاي برون سازماني و فعاليت هاي توسعه آموزشي دانشجويان، فعاليت نمايند. برنامه امسال دفاتر نيز بر اساس اين شرح وظايف، تدوين شده است. سپس مدير مركز با اعلام نتايج پيمايش «بررسي وضعيت منابع موجود دفاتر توسعه آموزش دانشكده ­ها و بيمارستان ­هاي تابعه»، در خصوص وضعيت اين منابع اعم از نيروي انساني موجود، فضاي فيزيكي در اختيار، امكانات و تجهيزات و منابع مالي موجود، توضيحاتي را ارايه نمود. برنامه جامع ارتقاي عملكرد دفاتر توسعه آموزش، موضوع مهم ديگري بود كه دكتر ميرزازاده ضمن اشاره به آن، به تبيين اهداف و فعاليت­ هاي مورد نظر براي تدوين پيش ­نويس اين برنامه، پرداخت. وي تصريح نمود: شفاف سازي حيطه عملكرد و شرح وظايف دفاتر توسعه آموزش و جايگاه آنها، تقويت ارتباط ميان مركز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش دانشكده ها و بيمارستان ها، تشويق و جهت دهي دفاتر به برنامه محوري و هم راستايي با سياست هاي كلان توسعه آموزش دانشگاه، كمك هاي مالي و امكاناتي به دفاتر براي تأمين بخشي از نيازهاي فوري و كمك به تأمين نيروي انساني مورد نياز دفاتر توسعه از جمله برنامه هايي است كه براي ارتقاي عملكرد اين دفاتر، پيشنهاد شده است. 

در ادامه رييس دانشگاه با اشاره به گزارش ارايه شده در خصوص وضعيت موجود منابع در اختيار دفاتر توسعه آموزش، بر اين نكته تأكيد نمود: مشكلي براي تأمين منابع مالي و تهيه امكانات براي اين دفاتر، وجود ندارد اما به دليل پاره ­اي محذورات و سياست­ هاي كلان كشوري، تأمين نيروي انساني، امري بسيار مشكل بوده و به راحتي امكان پذير نمي ­باشد. وي ارايه طرح­ هاي توسعه­ اي در حوزه­ آموزش را به عنوان راه حلي مناسب براي تأمين منابع مالي دفاتر، دانست و افزود: براي ما اين مهم است كه افراد در اين حوزه درگير شده و محصولات خوبي ارايه نمايند. وي دانشكده پزشكي و اقدامات انجام شده در آن را، به عنوان يكي از مصاديق تحقق اين موضوع، معرفي نمود. دكتر جعفريان با بيان اين كه تاكنون فعاليت هاي خوبي در دانشكده ها صورت پذيرفته است، افزود: دانشجويان اين دانشگاه بايد ديدي وسيع تر و توانمندي بيشتري نسبت به دانشجويان ساير دانشگاه ها داشته باشند و اين وظيفه ماست كه با برنامه ريزي مناسب، چنين دانش آموختگاني را تربيت كنيم.

 توضيح اين كه نشست سالانه شوراي توسعه آموزش دانشگاه، نشستي تخصصي در حوزه توسعه آموزش است كه هرساله در هفته آموزش و با حضور رييس دانشگاه و مسؤولان ارشد آموزشي در دانشگاه و دانشكده ها برگزار مي­ شود و در صدد است با فراهم­ سازي فضايي مناسب براي تعامل و تبادل آرا، بستري مناسب را براي نقد و بررسي فعاليت­ هاي انجام شده در حوزه توسعه آموزش دانشگاه، فراهم نمايد.

گالري تصاوير

کلمات کلیدی
محبوبه مافی نژاد
تهیه کننده:

محبوبه مافی نژاد

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه