مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

معاونت آموزشی

18 مهر 1403 چهارشنبه

برگزاری پنجمین دوره برنامه آشنایی اعضای هیات‌علمی جدید با دانشگاه

 

به گزارش روابط عمومي دانشگاه، در ابتداي اين جلسه كه از ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 4 خرداد 96 آغازشد، دكتر ميرزازاده، مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي ضمن خيرمقدم به اعضاي هيات‌علمي جديد و اعضاي پانل كه به‌منظور پاسخگويي به سؤالات و مسائل اعضاي جديد در جلسه حاضر شدند؛ گفت: اميدوارم برنامه امروز برنامه مفيدي براي شما باشد و بتواند گامي در جهت آشنايي بيشتر شما عزيزان با دانشگاه و نيز تسهيل مسير رشد و بالندگي شما قرار گيرد.
دكتر ميرزازاده با اشاره به اينكه در دوره‌هاي گذشته، اين جلسه در دو روز و با سخنراني اعضاي پانل و سپس جلسه پرسش و پاسخ برگزار مي‌شد؛ گفت: در دو دوره اخير تلاش كرديم مجموعه سخنراني‌ها در قالب يك DVD در اختيار اعضاي جديد قرار گيرد و ضمن صرفه‌جويي در زمان، فرصت بيشتري براي پرسش و پاسخ همكاران در حوزه هاي آموزشي، پژوهشي، بين الملل و استفاده از سامانه هاي مرتبط دانشگاه باشيم.
در پانل اول كه از ساعت 9 تا 10:30 برگزار شد، دكتر شيرازيان، دكتر شكوهي نژاد، انصاري پور و دكتر ميرزازاده، با بيان نكاتي پيرامون موضوعات فرآيند ارتقا، سيستم شعاع، ترفيع و آيين نامه هاي مربوط به اعضاي هيات علمي پاسخگوي سوالات همكاران بودند.
در پانل دوم كه از ساعت 11 تا 12:15 بود، دكتر كاربخش، گودرزي، شفقتي، انصاري پور و صيادي درخصوص امور پژوهشي و پژوهشيار، امور بين الملل، فرصت مطالعاتي ، شركت در كنگره هاي خارجي و امور مربوط به فناوري اطلاعات به سوالات اعضاي هيات علمي ها پاسخ دادند.
در بخش پاياني برنامه، كه با حضور جمعي از اعضاي هيئت رييسه دانشگاه برگزار شد، دكتر جعفريان، رئيس دانشگاه ضمن خوشامدگويي به اعضاي هيئت‌علمي جديد گفت: خوشحالم براي پنجمين بار در خدمت اعضاي هيئت علمي هستم كه به تازگي وارد دانشگاه شدند. مهمترين نكته اين جلسات برگزاري آن در بدو ورود است و خوشبختانه در اين مورد برگزاري اين جلسه به موقع بوده و اكثر همكاران كمتر از يك سال است به خانواده دانشگاه علوم پزشكي تهران پيوستند. مسايلي وجود دارد كه اعضاي هيئت علمي از همان ابتدا بايد در جريان آنها قرار گيرند.
رييس دانشگاه با تاكيد بر داشتن اطلاعات كافي در مورد دانشگاه گفت: مسائلي وجود دارد كه اگر از ابتدا اطلاعات كافي در مورد آنها داشته باشيد، امكان بروز مشكلات كاهش مي‌يابد و سريعتر و بهتر مي‌توان براي آينده، ارتقا و پيشرفت برنامه‌ريزي كرد. بنابراين لازم است، اطلاعات تهيه شده در مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه را حتما مرور كنيد.
دكتر جعفريان ضمن بيان امكانات و زيرساخت هاي دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشكي تهران كه به تعبير مرحوم دكتر شمس شريعت حدود 165 سال از زمان دارالفنون قدمت دارد، قديمي‌ترين و بزرگ‌ترين دانشگاه كشور است و البته اين امتياز اصلي ما شمار نمي‌آيد. امتياز اصلي دانشگاه ما خروجي‌ها و دستاوردهاي آن است. در حال حاضر وجود 13 هزار دانشجو درحال تحصيل در 11 دانشكده ، 95 مركز تحقيقاتي، نزديك 1700 هيات علمي آموزشي و دارابودن رتبه دوم تعداد اعضاي هيات علمي در بين دانشگاه‌هاي كشور از امكانات و زيرساخت‌هاي دانشگاه ما محسوب مي‌شود.
دكتر جعفريان در خصوص ساختار دانشگاه نيز گفت: از نظر ساختار وظايف آموزشي در دانشكده‌ها و زير نظر معاونت آموزشي، فعاليت پژوهشي در معاونت پژوهشي دانشكده‌ها و مراكز تحقيقاتي، امور دانشجويي در معاونت دانشجويي صورت مي‌گيرد. همچنين در دانشگاه سه شبكه بهداشتي و درماني جنوب، ري، اسلامشهر و 16 بيمارستان با حدود 4100 تخت وجود دارد كه به ارائه خدمت مي‌پردازند. 

يكپارچگي سيستم آموزشي و ارايه خدمات، نقطه قوت دانشگاه
وي افزود: وجود اين مجموعه كنار هم نيز از نكات مثبت دانشگاه است. به اين معني كه قرار گيري سيستم آموزشي و سيستم ارائه خدمات زيرمجموعه يك وزارتخانه و در كنار هم نكته مثبتي محسوب مي شود و تقريبا مدل منحصر به فردي در دنيا است. با وجود ايراداتي كه وجود دارد، اما نقاط قوت قابل توجه آن بسيار است. بنده در اين مدت در بيش از 30 نشست با مسئولين دانشگاهي دنيا صحبت داشتم و هر زمان ما اين مدل را ارائه كرديم مورد استقبال همگان قرار گرفته است.
دكتر جعفريان در خصوص وضعيت مالي دانشگاه اظهار داشت: از نظر گردش اقتصادي ما بزرگتري دانشگاه كشور هستيم. در سال 95 در مجموع حدود 2700 ميليارد تومان گردش اقتصادي در دانشگاه وجود داشت. 600 ميليارد تومان از آن بودجه دولتي كه عمدتا براي فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي و پرداخت‌هاي پرسنلي است و بقيه درآمد اختصاصي دانشگاه است و يك سوم درآمد اختصاصي مربوط به داروخانه‌ها و دانشكده داروسازي، يك سوم ديگر مربوط به بيمارستان‌ها و يك سوم باقي مانده مربوط به ساير فعاليت‌هاي دانشگاه است. البته اين به معني سودهي نيست بلكه اين درآمدها صرف هزينه‌هاي همان واحدها مي‌شود. 

نيروي انساني دانشگاه اعتبار دانشگاه را رقم مي زند
رييس دانشگاه، اعتبار دانشگاه را به دانشجويان و اعضاي هيئت‌علمي آن دانست و گفت: اعتبار ما نيروي انساني ما شامل اعضاي هيئت علمي و دانشجويان است كه وارد دانشگاه مي‌شوند. 50 درصد رتبه‌هاي برتر آزمون دكتري تخصصي، 70 تا 80 رتبه هاي برتر كنكور سراسري و نيز رتبه‌هاي برتر آزمون دستياري دانشجويان ورودي دانشگاه ما هستند.
وي ضمن تشريح دستاوردها و افتخارات دانشگاه تصريح كرد: دانش آموختگان دانشگاه ما جزو برترين‌ها در آزمون برد تخصصي دانشكده پزشكي، امتحانات جامع دكتري تخصصي، علوم پايه، دندان پزشكي، داروسازي و پزشكي هستند. از دستاوردهاي پژوهشي دانشگاه مي‌توان به كسب عنوان دانشگاه برتر در طول 14 سال با اختلاف امتياز نزديك دو برابر با دانشگاه دوم، دارابودن 50 نشريه علمي و پژوهشي در دانشگاه كه بيش از 20 نشريه درScopusنمايه مي‌شود، رشد مثبت مقالات باوجود همه چالش‌هايي موجود، دارابودن تمام شاخص ها در اعتباربخشي ملي وزارت بهداشت براي موسسات در سال گذشته كه دانشگاه علوم پزشكي تهران تقريبا همه معيارهاي الزامي را دارا بود، در رتبه‌بندي بين‌المللي ما در 10 سال گذشته در كشور جزو رتبه‌هاي اول و دوم بوديم و در رتبه‌بندي QS در دنيا كه مربوط به حوزه علوم پزشكي است، رتبه 200 تا 250 را به خود اختصاص داديم. همه اين دستاوردها نشان‌دهنده فعال و پويا بودن دانشگاه و كسب موفقيت در اين مسير بوده و همه نتايج زحمات اعضاي هيئت علمي و كاركنان دانشگاه است. خوشبختانه دانشگاه علوم پزشكي تهران هم خروجي خوبي داشته و هم در دانشگاه روند خوبي را داريم.
دكتر جعفريان با تاكيد بر مسئوليت پذيري همه افراد اظهار داشت: نقش مديران دانشگاه در نهايت تسهيل روند پيشرفت در دانشگاه و رفع موانع پيش رو و سياست گذاري هاي كلي است. اين مجموعه محصول شما دوستان است و بايد در مقابل مشكلات و رفع آن احساس مسئوليت داشته باشيد. 

تاكيد بر اهميت توجه به اخلاق حرفه اي در دانشگاه
وي در بخش پاياني سخنان خود با تاكيد بر اهميت رفتار حرفه‌اي و تاثيرگذاري آن بر دانشجويان گفت: رفتار حرفه‌اي از مباحث حائز اهميت است. فارغ‌التحصيل دانشگاه علوم پزشكي تهران بايد وجه تمايزي با ديگران داشته باشد و اين وجه تمايز صرفا داشتن دانش برتر نيست، بلكه بايد بتواند در خارج از دانشگاه تغيير ايجاد كند و نمونه و الگوي ديگران قرار گيرد و بايد اين منش را از شما اعضاي هيئت علمي ياد بگيرد. قسمت عمده اين امر به صورت غيررسمي اتفاق مي‌افتد. اگر هيئت علمي ما در اين موارد حساس بوده و درست عمل كند، ما موفق شده ايم. اين موضوعي است كه بدون دخالت اعضاي هيات علمي برطرف نمي شود. يكي از مشكلات جدي ما رفتار حرفه اي است و به اين مورد بايد توجه ويژه داشته باشيد.
پس از گرفتن عكس يادگاري، شركت كنندگان در ضيافت ناهار رياست دانشگاه كه به افتخار شركت‌كنندگان برگزار شده بود، شركت كردند.

گالري عكس

 

 

کلمات کلیدی
محبوبه مافی نژاد
تهیه کننده:

محبوبه مافی نژاد

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه