مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

معاونت آموزشی

18 مهر 1403 چهارشنبه

جلسه اختتامیه بازدید ارزیابان کشوری از بیمارستانهای آموزشی دانشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومي دانشگاه، نشست جمع‌بندي ارزيابي كشوري بيمارستان‌هاي آموزشي دانشگاه از ساعت 16 روز چهارشنبه، 14 تير 96 با حضور رئيس و معاون آموزشي دانشگاه، مدير E.D.C دانشگاه، جمعي از روسا و معاونين بيمارستان‌هاي آموزشي دانشگاه و اعضاي گروه ارزياب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سالن شوراي حوزه رياست دانشگاه برگزار شد.
در ابتداي اين جلسه دكتر جليلي، معاون آموزشي دانشگاه ضمن تشكر از گروه ارزياب گفت: در طول چهار روز گذشته تيم ارزياب با حضور در بيمارستان‌هاي آموزشي دانشگاه ضمن بررسي مستندات موجود به ارزيابي بيمارستان‌ها پرداختند و جلسه امروز به‌نوعي اختتاميه اين بازديد است كه اعضاي محترم تيم ارزيابي به ارائه بازخوردهاي خود از اين بازديد خواهند پرداخت و ان‌شاءالله گزارشي از اين ارزيابي به وزارت بهداشت ارائه خواهند داد.

ارائه بازخوردهاي گروه ارزياب
در ادامه نشست دكتر پورنيك، سرپرست تيم ارزياب ضمن تشكر از برخورد خوب و گرم مجموعه مديران دانشگاه گفت: ارزيابي فرآيندهاي آموزشي يك اقدام نوظهور است و همه اذعان داريم كه اصلاً كار آساني نيست، اما برخورد مناسب و سعه‌صدر مديران دانشگاه باعث شد ما با كمترين مشكل و چالش اين فرايند را سپري كنيم.
وي با اشاره به اينكه بيمارستان‌هاي دانشگاه در بيشتر شاخص‌ها از ميانگين بيمارستان‌هاي تيپ يك كشور شرايط بهتري دارند؛ گفت: همان‌طور كه انتظار داشتيم همه بيمارستان‌هاي دانشگاه در حوزه آموزش شرايط مطلوبي دارند و نظام آموزشي در آن‌ها به‌خوبي شكل‌گرفته است؛ اما بايد اشاره‌كنم بيمارستان‌هاي فارابي و ضيائيان شرايط بسيار خوبي دارند كه مي‌توانند به‌عنوان الگوي كشوري موردتوجه ويژه قرار گيرند.
دكتر پورنيك با اشاره به اينكه عمده نقاط ضعف مشاهده‌شده در اين ارزيابي، مختص دانشگاه علوم پزشكي تهران نيست و مربوط به كل سيستم آموزش پزشكي كشور است؛ گفت: در اين ارزيابي مسائلي چون «نياز به توجه بيشتر به معاون آموزشي بيمارستان»، «عدم آگاهي نسبت به مفاهيم اعتباربخشي توسط مديران»، «ضعيف بودن ارتباط براي تبادل تجارب بين بيمارستان‌ها»، «ضعف در استفاده مناسب از كتابخانه و منابع اطلاعاتي»، «كم‌توجهي به آموزش گروه‌هاي پيراپزشكي و پرستاري»، «عدم مديريت منابع مالي توسط معاون آموزشي»، «در حاشيه قرار گرفتن دفاتر E.D.O»، «لزوم توجه بيشتر به آموزش undergraduate»، «ضعيف بودن فرآيند تبادل اطلاعات بين گروه‌هاي آموزشي» و «نياز به ارتقا مهارت‌هاي پرونده نويسي و مستندسازي» موردتوجه تيم ارزياب قرار گرفت.
در ادامه جلسه دكتر اعرابي، دكتر ابراهيميان، دكتر زرگر، دكتر محسني، دكتر اسلامي و دكتر شهيد ثالث، اعضاي تيم ارزيابي وزارت بهداشت، به ارائه بازخوردهاي خود از ارزيابي بيمارستان‌هاي دانشگاه پرداختند كه «داشتن چارت آموزشي اختصاصي و skill lab و پاويون مجهز در بيمارستان امام خميني (ره)»، «تشكيل اتاق فكر براي ارتقا آموزش و استفاده از نرم‌افزارهاي مناسب در بيمارستان شريعتي»، «حمايت مدير ارشد و بودجه آموزشي مناسب در بيمارستان سينا»، «سياست‌هاي تشويقي مناسب در بيمارستان مركز طبي»، «برنامه توانمندسازي استادان، استفاده از ابزارهاي نوين و دسترسي مطلوب فراگيران به استادان در مركز قلب تهران»، «استفاده از تجربيات دستياران برتر سابق و مشاوره آنلاين با بيمارستان‌هاي كشورهاي منطقه در بيمارستان فارابي»، «تعامل سازنده اعضاي هيئت‌علمي و دخيل شدن intern ها و extern ها در فرآيندهاي درماني در بيمارستان آرش»، «حضور فعال اساتيد در درمانگاه و ساماندهي واحد توسعه تحقيقات باليني در بيمارستان رازي»، «رضايت بالاي فراگيران در امر آموزش و پاسخگويي مناسب استادان به فراگيران در بيمارستان بهرامي»، «بانك فعال ايده‌هاي پژوهشي و جدا شدن درمانگاه آموزشي از درماني به‌منظور كم كردن بار درماني بخش آموزشي در بيمارستان ضيائيان» از مهم‌ترين نقاط قوت اشاره‌شده توسط گروه ارزياب بود.
در ادامه دكتر ميرزازاده مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه ضمن تشكر از اعضاي تيم ارزيابي گفت: عليرغم همه چالش‌هايي كه فرآيند اعتباربخشي ممكن است داشته باشد؛ ما از اعتباربخشي در هر شرايطي استقبال مي‌كنيم.
وي افزود: ما اين فرآيند را در راستاي «تضمين كيفيت مستمر» ادامه خواهيم داد؛ از بازخوردهاي ارائه‌شده توسط تيم ارزيابي هم تشكر مي‌كنيم و قطعاً در جلساتي كه برگزار خواهيم كرد، همه اين موارد موردبررسي قرار خواهد گرفت.
دكتر ميرزازاده در خاتمه با بيان اينكه به‌شخصه طرفدار ارزيابي كيفي هستم؛ گفت: اعتقاددارم كه كمي كردن ارزيابي تا حد زيادي ارزش اين فرآيند را پايين خواهد آورد؛ بااين‌حال پذيراي همه نظرات دوستان ارزياب هستيم و اگر پاسخي داشته باشيم در محيط آكادميك ارائه خواهيم كرد.

جمع‌بندي رئيس دانشگاه
در پايان اين جلسه دكتر جعفريان، رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران ضمن قدرداني از اعضاي تيم ارزياب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: همان‌طور كه در بازخوردهاي دوستان شنيديم، بعضي از مسائل و مشكلات – نظير كمبود فضاي فيزيكي، اشكال در مستندسازي و ... مختص دانشگاه علوم پزشكي تهران نيست و جنبه كشوري دارد و يكي از انتظارات ما از تيم ارزياب اين است كه در گزارشي كه از اين بازديدها به وزارت ارائه خواهد شد اين مسائل به شكلي ويژه و جريان ساز مطرح شود.
وي با تأكيد بر ويژه بودن بعضي بيمارستان‌هاي دانشگاه در سطح كشور گفت: كمبود فضاي فيزيكي در همه بيمارستان‌هاي دانشگاه وجود دارد و همين مسئله ممكن است روي بعضي فرآيندهاي آموزشي تأثير داشته باشد ولي بايد بپذيريم كه با ساختار فعلي – حداقل در زمان كوتاهي – نمي‌توان اين مشكلات را برطرف كرد.
رئيس دانشگاه با بيان ويژگي‌هاي شاخص برخي بيمارستان‌هاي دانشگاه گفت: به‌طور مثال چارت آموزشي مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) حاصل يك كار يك و نيم ساله است، يا جايگاه مناسب بيمارستان ضيائيان در ارزيابي‌ها، حاصل انگيزه بالا و تلاش فوق‌العاده تيم مديريتي و اعضاي هيئت‌علمي اين بيمارستان است و يا امكانات و منابع مالي مناسب، نقش بسزايي در شرايط مناسب بيمارستان فارابي دارد و اصولاً بايد اين زمينه‌ها در بررسي وضعيت بيمارستان‌ها موردتوجه قرار گيرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با توجه به تفاوت شرايط و مأموريت‌هاي بيمارستان‌هاي دانشگاه، گفت: بيمارستان‌هاي ضيائيان، شريعتي و امام خميني (ره)، هر سه بيمارستان‌هاي جنرال دانشگاه هستند؛ اما نكته‌اي كه حائز اهميت است اين است كه شرايط و مأموريت‌هاي هركدام از اين بيمارستان‌ها متفاوت است و اين تفاوت بايد در ارزيابي‌ها موردتوجه قرار گيرد.
دكتر جعفريان در خاتمه سخنان خود با تأكيد بر اهميت ارزيابي كيفي فرايندها گفت: بايد توجه داشته باشيم كه معيارها در ارزيابي بايد واقع‌بينانه و منطقي مدون شود؛ همچنين بايد شرايط دانشگاه‌ها و بيمارستان‌هاي مختلف در اين شاخص‌ها لحاظ شود و مي‌توان از تجربيات و چالش‌هاي ارزيابي فرآيندهاي درماني براي ارزيابي فرآيندهاي آموزشي – كه يك اقدام نوپا است – استفاده شود.
توضيح اينكه مراسم معارفه تيم بازديدكننده و ارزياب كشوري از بيمارستان‌هاي آموزشي و مسئولان بيمارستان‌ها صبح يكشنبه 11 تير 96 در سالن شوراي حوزه رياست دانشگاه برگزار شد و گروه ارزياب در سه روز با حضور در بيمارستان‌هاي آموزشي دانشگاه به ارزيابي وضعيت آموزشي بر اساس سنجه‌هاي تدوين‌شده پرداختند.
 

گالري تصاوير
کلمات کلیدی
محبوبه مافی نژاد
تهیه کننده:

محبوبه مافی نژاد

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه