سومین جشنواره دانشجویی توسعه آموزش دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه، سومين جشنواره دانشجويي توسعه آموزش با حضور معاون آموزشي دانشگاه و با معرفي آثار برتر دانشجويي در حوزه توسعه آموزش به صورت وبينار برگزار شد.
در ابتدا دكتر محبوبه مافي نژاد، ضمن اعلام روند داوري جشنواره سال جاري، هدف اصلي اين جشنواره را شناسايي، معرفي و تقدير از فعاليت هاي آموزشي شاخص دانشجويان در حوزه هاي فرايندهاي آموزشي، ايده هاي نوآورانه و پژوهش در آموزش بيان كرد.
در ادامه دكتر هومان حسين نژاد رسالت اصلي واحد «توانمند سازي و مشاركت آموزشي دانشجويان» را درگير كردن فعالانه دانشجويان در زمينه آموزش، با هدف ارتقاي كيفيت ياددهي- يادگيري عنوان كرد؛ و يكي از اهداف اصلي مركز مطالعات را برنامه ريزي به منظور مشاركت هر چه بيشتر دانشجويان در امر توسعه آموزش دانشگاه دانست.
سپس دكتر سهراب پور، با اشاره به نقش دانشجويان در فعاليت هاي توسعه آموزش در شرايط كوويد 19 گفت: در گذشته نقش دانشگاه به عنوان ميزبان و نقش دانشجو به عنوان ميهمان مطرح بود؛ كه با گذشت زمان در سال هاي اخير، نقش ميهمان دستخوش تغييراتي شده است و دانشجو صرفا به عنوان يك مصرف كننده در فرايند آموزش تلقي نمي شود؛ بلكه به صورت كاربردي و عملياتي در كليه ابعاد و سطوح مختلف فعاليت هاي آموزشي دخيل است.
وي ضمن تاكيد بر بررسي تاثيرات ناشي از فعاليت هاي دانشجويي در سيستم آموزشي دانشگاه هاي مختلف جهان تصريح كرد: در شرايط كنوني با توجه به پديده كرونا، دانشجويان بايد از تاب آوري برخوردار باشند. به اين معنا كه بتوانند با ديد باز و به سرعت، شرايط را تشخيص دهند و با گرفتن بازخورد از محيط و در تعامل با افراد، ظرفيت هاي خود را افزايش دهند.
معاون آموزشي از پديده كرونا به عنوان يك چالش و نه بن بست ياد كرد و افزود: هر چند اين چالش تاثيرات خود را بر روند آموزش دانشجويان گذاشته است؛ با اين حال فرصت هاي بيشماري را براي بهره مندي از قوه خلاقانه، شناخت ظرفيت هاي موجود و انجام اقدامات موثر در جهت ارتقاي كيفيت آموزش در دانشگاه فراهم آورده است.
دكتر سهراب پور، بر نقش موثر دانشجويان در شرايط كنوني تاكيد كرد و افزود: دانشجويان مي توانند از طريق ارائه ايده و فرايندهاي آموزشي در حيطه هاي برنامه ريزي درسي، ارزشيابي برنامه هاي آموزشي، روش هاي نوين ياددهي- يادگيري، آموزش الكترونيك و ... بر پيشبرد اهداف دانشگاه در حوزه هاي مذكور نقش چشم گيري داشته باشند. وي در پايان بر شكوفايي و درخشش بيش از پيش كميته دانشجويي توسعه آموزش در سال هاي آتي ابراز اميدواري كرد.
در ادامه دكتر ميرزازاده، كاهش مشاركت دانشجويان را يكي از چالش هاي آموزشي فعلي عنوان كرد و خاطر نشان كرد: توجه و برنامه ريزي براي غوطه ور شدن هر چه بيشتر فراگيران در روند آموزش، يكي از شاخصه هاي كليدي دانشگاه هاي معتبر دنيا است، كه متاسفانه اين مسئله يكي از چالش هاي حال حاضر سيستم آموزشي ماست.
وي ضمن اشاره بر نقش موثر موسسات آموزشي و دانشجويان در تحقق اهداف آموزشي، افزود: مطالبه گري دانشجويان مي تواند فرصت هاي مغتنمي براي تغيير در اين مراكز ايجاد كند. همچنين دانشجويان مي توانند ضمن برقراري ارتباط موثر با مسئولين آموزشي دانشگاه، به عنوان "شريكي براي تغيير" در روند آموزش، در كاهش فاصله ارتباطي بين اين دو قشر بكوشند.
دانشيار گروه داخلي در ادامه رهبري و فراهم سازي شرايطي براي تمرين آن توسط دانشجويان، را از وظايف كليدي سازمان ها دانست و يادآور شد: از آنجا كه بهترين روش يادگيري، قرارگيري در موقعيت هاي مرتبط آموزشي است، لذا دانشجويان از طريق همكاري در پروژه هاي مختلف آموزشي، مي توانند رهبري را تمرين كرده و با چالش ها و زواياي مختلف آن آشنا شوند.
وي در پايان با برشمردن چالش ها و فرصت هايي كه مشاركت دانشجويان مي تواند براي موسسه و دانشجو در پي داشته باشد، توصيه كرد: بايد به مشاركت دانشجويان در دانشگاه خوش بين باشيم و به آن توجه كنيم؛ اهداف مشخص تعيين كنيم و براي آن، برنامه قابل اجرا داشته باشيم و دائما با صبوري اين مسير را بررسي و اصلاح كنيم.
در ادامه جشنواره آثار راه يافته از مرحله اول داوري در حوزه هاي فرايند آموزشي (7 اثر)، ايده آموزشي (6 اثر) و پژوهش در آموزش (3 اثر) در قالب كليپ هاي تهيه شده توسط دانشجويان پخش شد و در انتهاي جشنواره 2 فرايند دانشجويي، 2 ايده آموزشي و 1 طرح پژوهش در آموزش به عنوان آثار برگزيده نهايي جشنواره اعلام و جوايز نفيسي به تيم دانشجويي ارائه دهنده اختصاص داده شد.
در پايان دكتر مافي نژاد خاطر نشان كرد كه دانشگاه علوم پزشكي تهران در راستاي نيل به اهداف سازماني خود در زمينه توانمندسازي و مشاركت آموزشي دانشجويان، از پروژه هاي دانشجويان در اين حوزه حمايت كرده و از طريق برنامه ريزي هدفمند، موجبات حضور دانشجويان در سطوح ملي و بين المللي در حوزه آموزش پزشكي را فراهم مي آورد.
گفتني است در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشكي تهران، كميته دانشجويي دانشگاه و كارگروه هاي دانشجويي توسعه آموزش دانشكده ها در ارتباط مستقيم با مركز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش دانشكده ها هستند و به تبيين چالش هاي آموزشي موجود و ارائه راهكارهاي سازنده مبتني بر شواهد روز دنيا در حوزه آموزش پزشكي مي پردازند.
سومين جشنواره دانشجويي توسعه آموزش، روز سه شنبه 8 مهر 1399 با حضور دكتر اميرعلي سهراب پور «معاون آموزشي دانشگاه»، دكتر هومان حسين نژاد «مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه»، دكتر عظيم ميرزازاده «عضو هيات علمي دانشگاه» و دكتر محبوبه مافي نژاد «معاون مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه» از ساعت 13:00 تا 16:00 به صورت وبينار در سطح كلان منطقه ده برگزار شد.
گالري عكس
گالري عكس
ارسال به دوستان