مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه

دانشگاه علوم پزشکی تهران

15 آذر 1404 شنبه
  • تاریخ انتشار : 1404/08/27 - 07:46
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 30
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری سومین جلسه از مدرسه جامع کشوری تابش

به گزارش واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان، سومین جلسه از دوره تابش «توانمندسازی ایده برتر شو» در روز دوشنبه 26 آبان 1404 از ساعت 16 تا 18 به صورت برخط و در بستر اسکای روم برگزار شد.
دکتر مریم کرباسی‌مطلق، دکترای آموزش پزشکی و هیات علمی گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ابتدا درباره تعریف کلمه «ترند» و همراهی آن با مد توضیحاتی ارائه داد؛ و بر این تاکید کرد که ترند لزوما مفهوم خوب یا بد ندارد و برای خوب و بد بودن ترند باید به تمام مزایا و معایب آن ترند در محیط‌های مختلف توجه کرد.
سپس ایشان طی بیان نکاتی، به چگونگی یافتن ترندهای مختلف آموزشی و غیرآموزشی در حیطه‌های مختلف پرداخت. وی در این بین به استفاده از ابزارهای مختلفی همچون جستجو در گوگل و ابزارهای تخصصی همانند PubMed و ERIC، و موارد دیگر اشاره کرد.
دکتر کرباسی در قسمت بعدی ارائه، درباره چرایی حرکت به سمت ترندهای آموزشی دلایل مختلفی را بیان کرد. ضمن این موضوع، بحث تغییر نسل فراگیران، تغییر نسل دانشگاه‌ها و حرکت به سمت کارآفرینی نیز مطرح شد. وی عنوان کرد که بروز پاندمی کرونا، جنگ و شرایط خاص دیگر تسریع‌کننده حرکت دانشگاه‌ها به سمت ترندهای جدید آموزشی بوده است؛ مثل توجه به ابعاد روانی و wellness دانشجوها و همچنین امکان برگزاری بیشتر کلاس‌های مختلف به صورت آنلاین. ایشان اضافه کرد که افزایش تعداد مخاطبان نیز در تغییر روش‌های آموزشی در کلاس‌های مختلف بسیار موثر بوده است.

در قسمت بعدی، دکتر کرباسی ترندهای آموزشی سال ۲۰۲۵ را براساس مقالات مختلف و محصولات جدید آموزشی در چند سال اخیر بیان کرد.
در این قسمت، به بیان ترندهایی در زمینه simulation based learning، آموزش بین رشته‌ای، آموزش پزشکی مبتنی بر competency، تمرکز بر روی wellness و resilience دانشجویان، یادگیری مبتنی بر نیازهای جامعه، تمرکز بر روی یادگیری در طول عمر و adaptive learning و نیز برخی ترندهای دیگر پرداخت. دکتر کرباسی خاطر نشان کرد که در طی سال‌های اخیر، به علت تغییر نسل به نسل Z، بازی‌وارسازی و ایده‌های مبتنی بر بازی می‌توانند به یکی از ترندهای مهم آموزشی تبدیل شوند.
در نهایت جلسه با ارائه مثال‌هایی عملی در زمینه هر کدام از ترندهای بیان‌شده که طی سال‌های اخیر اجرا شده، نظیر ربات جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین عینک‌های واقعیت مجازی استفاده‌ شده در اسکیل‌لب این دانشگاه به پایان رسید.
«واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان» امیدوار است با برگزاری این گونه دوره‌ها زمینه‌های نوآوری و بهبود کیفیت آموزش را از طریق مشارکت دانشجویان در فرایند ایده‌پردازی فراهم سازد.

  • کد خبر : 310382
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

تصاویر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه