مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
برگزاری هفتمین جلسه از مدرسه جامع کشوری تابش
هفتمین جلسه از دوره تابش «توانمندسازی ایده برتر شو» درباره نحوه ارائه ایدههای نوآورانه آموزشی مورخ 5 آذر ماه برگزار شد
به گزارش واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان، هفتمین جلسه از دوره تابش «توانمندسازی ایده برتر شو» در روز چهارشنبه 5 آذر 1404 به صورت برخط و در بستر اسکای روم برگزار شد. دکتر علی ریحانیان، پزشک و منتور کشوری دوره تابش، در این جلسه درباره نحوه ارائه ایدههای نوآورانه آموزشی توضیحاتی داد.
وی بخشهای مختلف داوری ایده که شامل غربالگری، احراز معیارهای دانشپژوهی و امتیازدهی است را بیان کرد. در قسمت غربالگری، مواردی که وجود آنها ایده را از روند داوری حذف میکند با ارائه مثال و حل تمرین بیان شد. در بخش بعدی، دکتر ریحانیان به ۶ معیار گلاسیک در داوری پروژهها اشاره کرد که ۲ حوزه به علت ایدهبودن پروژههای ارائه شده، از معیارهای گلاسیک در داوری جشنواره ایدههای نوآورانه حذف شده، و ۴ معیار دیگر باقی ماندهاند.
در این بخش، این ۴ معیار به تفصیل بررسی شدند و مثالهایی برای هر کدام از این معیارها نیز بیان شد. مثلا درجه عمومیت موضوع، بیان شفاف ضرورت و نیاز به تغییر و دستیافتنیبودن و قابل اندازهگیریبودن اهداف از مواردی بودند که در این بخش بیان شد. سپس ایشان درباره وجه تمایز و نوآوری ایده در مقایسه با ایدههای مشابه مطالبی ارائه کرد. برگزیده جشنواره کشوری ایده نوآورانه، در بخش بعدی، نحوه امتیازدهی به هر کدام از این ۴ معیار را در جشنواره ایدههای نوآورانه آموزشی به تفصیل بیان کرد و جزئیات آن در هر کدام از معیارها را بررسی کرد.
ایشان ضمن اشاره به دو سوال دیگر که توسط داور پاسخ داده میشود و در امتیازدهی نهایی موثر است، جمعبندی کلی امتیازدهی را توضیح داد. دکتر ریحانیان در بخش پایانی به تغییرات جشنواره امسال نسبت به سالهای قبل اشاره کرد؛ و نکاتی که منجر به موفقیت در جشنواره ایدههای نوآورانه می شود را شرح داد.
واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران امیدوار است که با برگزاری این گونه دورهها زمینههای نوآوری و بهبود کیفیت آموزش را از طریق مشارکت دانشجویان در فرایند ایدهپردازی فراهم سازد.
ارسال نظر