مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
برگزاری هفتمین جلسه از دوازدهمین دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی (دانا)
هفتمین جلسه از دوازدهمین دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی (دانا) با محوریت روش آموزشی کلاس درس وارونه (کلاس معکوس) برگزار شد.
به گزارش واحد توانمندسازی و مشارکت آموزشی دانشجویان مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، هفتمین جلسه از دوازدهمین دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی (دانا) در روز چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ بهصورت آنلاین برگزار شد.
این جلسه با تدریس دکتر مریم علیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با محوریت روش آموزشی کلاس درس وارونه (کلاس معکوس) برگزار شد.
در ابتدای جلسه، با طرح پرسشهایی هدفمند درباره محتوای آموزشی که پیش از جلسه در اختیار دانشجویان قرار گرفته بود، میزان آمادگی و درک اولیه شرکتکنندگان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با اجرای نظرسنجیهای آنلاین، دیدگاه دانشجویان نسبت به محتوای کلاس درس وارونه جمعآوری شد.
در ادامه، دکتر علیزاده به تبیین مفهوم کلاس درس وارونه و تفاوت آن با سخنرانی پرداخت و چالشها، الزامات اجرایی و مزایای این روش آموزشی را تشریح کرد. ایشان با مقایسه این رویکرد با روشهای سنتی تدریس، بر نقش فعال دانشجو و اهمیت طراحی مناسب فعالیتهای پیشکلاسی و درونکلاسی تأکید کرد.
در بخش دیگری از جلسه، راهکارهای افزایش تعامل دانشجویان در کلاس درس وارونه از جمله طرح سؤالهای هدفمند، برگزاری آزمونهای کوتاه (کوییز) و استفاده از فعالیتهای مشارکتی مورد بحث قرار گرفت.
در پایان جلسه نیز، با برگزاری یک نظرسنجی پایانی، دیدگاه دانشجویان درباره میزان اثربخشی روش کلاس درس وارونه در مقایسه با سایر روشهای یادگیری بررسی شد و شرکتکنندگان نظرات و تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک گذاشتند.
ارسال نظر